بخش اوز، مستعد ایجاد صنعت گردشگری

مردم اوز می توانند، در حوزه گردشگری زیبایی و نوآوری را در شهر و در آغوش طبیعت بیافرینند

منطقه اوز دارای استعدادهای فراوان و حتی منحصر به فرد در امور صنایع دستی و گردشگری است. این پتانسیل را می توان با یک بررسی ساده و میدانی مشاهده و شناسائی کرد. بطورکلی در روش تحقیق علمی و پژوهشی در سه حالت مختلف یعنی روش تحقیق تاریخی، روش تحقیق توصیفی و روش تحقیق تجربی می توان به این ادعا و واقعیت ها دست یافت.

اما به دلائل مختلف از جمله بی توجهی برخی از فعالان اجتماعی، و تعدادی از مسئولان محلی و بالاتر از همه عدم وجود اداره، اراده و تصمیم قاطع این استعدادها و منابع غنی از چرخه اقتصادی و اجتماعی منطقه اوز فراموش شده است. نمونه آن سهم اندک بخش کهن، آباد و پرجمعیت اوز در جذب گردشگر داخلی و خارجی است. گردشگری در دنیای کنونی نوعی فعالیت است که می تواند اثرگذاری مهمی برفرایند توسعه متوازن و خردورزانه را به نمایش گذارد. هم اکنون بخش اوز، در شهرستان لارستان و ناحیه جنوب شرقی استان فارس در موضوع فرهنگ و ادب و هنر برای گفتن  حرف دارد. وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی ، وجود سینمای فعال و… بنابراین به همان اندازه می تواند در سایر بخش ها هم حرف داشته باشد. این ها بخشی از سخنان مقدماتی احمد خضری مدیرمسئول پسین اوز در گفت و گوی ماهانه وی با ماست. بقیه گفت و گوی ما را نیز بخوانید:

چرا ما در صنعت، ضعیف هستیم؟

قبلا برایتان توضیح داده ام که طبق سند معتبر یعنی کتاب تاریخ دلگشای اوز نوشته زنده یاد محمدهادی کرامتی، در اوز ۱۶ کارخانه تفنگ سازی فعال بوده است. بنابراین ما در زمینه صنعت دارای سابقه و تجربه بوده ایم. ولی خشم طبیعت، اوضاع زمانه به ما اجازه نداده است تا در این مسیر ادامه و به قدرت برسیم.

راه چاره چیست و چگونه باید دوباره صنعتی شد؟

اگر طبیعت با ما ناسازگار است و کمبود آب، زمین و هوای مطلوب مانع صنعتی شدن ما در زمینه فنی است نباید این عوامل ما را ناامید کنند. چون در ابتدای صحبتم گفتم ما در بخش فرهنگ و ادب، حرف برای گفتن داریم و می توانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

لطفا در این مورد بیشتر توضیح بفرمایید؟

امروزه گردشگری و هتلداری را یک نوع صنعت محسوب می کنند. ما می توانیم در صنعت گردشگری فعالیت کرده و سرمایه گذاری کنیم. یعنی وجود صنایع دستی فراموش شده و مراکز فرهنگی و تاریخی را احیاء و برروی آنها سرمایه گذاری و به طورکلی چرخ صنعت گردشگری را در اوز به حرکت در آوریم. البته با حرف زدن نمی شود به مقصود رسید. باید در این مورد کارگروه تشکیل شود. تا با یک برنامه ریزی صحیح فرصت ها را شناسایی و آنها را کارشناسی کرده و به مردم معرفی نمود.

برای این که بیشتر این موضوع شکافته شود مثال بزنید؟

یادم هست در اولین دوره تشکیل شرکت سهامی سیمان لارستان من و مرحوم محمدرضا سلمانپور از اعضای اصلی هیات مدیره بوده و عباس شاهین نیز مدیر عامل بود. هر ۱۰ روز یک بار جلسه هیات مدیره در فرمانداری لارستان تشکیل می شد. یک بار چند تن از مهندسان و کارشناسان زمین شناسی برای حفر چاههای گمانه و تعیین محل کارخانه سیمان لارستان به اتفاق آقای شاهین به اوز آمده و من و مرحوم محمدرضا سلمانپور و مهندس ناصر خضری به عنوان راهنما آنان را به مدت ۲ روز در منطقه به گردش و شناسائی محل پرداختیم. آنان در هر مکانی چاه های گمانه را حفر و نمونه برداری می کردند. در اولین روز از گردنه صحرای اوز به سمت روستاهای دهستان بیدشهر اوز حرکت می کردیم. چند آب انبار که در  دشت قرار داشتند نظر آنان را جلب و بیش از ۴۵ دقیقه محو تماشای برکه ها و صحرا بودند. با این خاطرات می خواهم بگویم که برکه های منطقه بویژه برکه های مدور منطقه اوز یک نمونه از نمونه های فراوان است که می تواند برای گردشگران داخلی و خارجی تازگی، جذابیت، زیبایی و اهمیت تماشا داشته باشد. اما ما  ممکن است به دلیل همجواری متمادی سال ها از کنار آن بدون توجه می گذریم و حتی اهمیت هم نمی دهیم و در بسیاری موارد هم آنها را خیلی راحت تخریب می کنیم. در صورتی که آب انبارها (برکه ها) نشان از تفکر و یکی از راههای تامین آب شرب منطقه از سیلاب های سرگردان بوده است. این برکه ها آنقدر جالب و زیبا هستند که بسیاری از دوستان شما و من در شهرهای مختلف ایران حاضر به پرداخت هزینه برای تماشای آن هستند.

ضمن سپاس آیا باز هم از اینگونه فرصت ها وجود دارد؟

سد عنوه، چاههای تنگه عنوه، کاروانسراها، چارطاقی محلچه، قلعه پرویزه، قلعه زیر دژ هود، قلعه اسمن قلات، قلعه عبدالقادری فیشور، قلعه قلات فیشور، حمام حاج رئیس، خانه سوداگر، موزه مردم شناسی، حمام قلات، خانه رفیعی، خانه زرنگار، کاروانسرای مربط، بقعه اولیاء الله، بقعه پیر برزگو، پیر چغده، سیدالشهدا، معلم کثیر، مساجد جامع اوز، کهنه، کوره و روستاهای کهنه قدیم و… همه و همه می تواند به عنوان یک فرصت زیبا و اثرگذار در صنعت گردشگری مورد توجه و مداقه قرار گیرد.

پیشنهاد شما چیست؟

دریاچه هیرم اوز یک فرصت خدادادی است که سرمایه گذاران می توانند از آن بهره مند شوند. اتفاقا در سفر دوم رئیس جمهور احمدی نژاد به لارستان موضوع دریاچه هیرم به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری به تصویب دولت رسیده است. بنابراین می توان با سرمایه گذاری در آن بهترین امکانات تفریحی را با حمایت دولت بوجود آورد. هم اکنون یکی از زنان این شهر در زمینه هتلداری سرمایه گذاری کرده است که باید او را حمایت کرد. شما ملاحظه کنید موزه مردم شناسی اوز در حال حاضر به عنوان یکی از موزه های برتر و زیبای استان فارس مطرح است و همین موزه باعث جذب گردشگری داخلی و خارجی به اوز شده است.

ضمن سپاس حرف پایانی را بفرمایید؟

اوز سرزمینی است که به منطقه گرم و خشک معروف است. ولی دریاچه هیرم با آن همه وسعت و زیبایی چشم نواز و آبشار زیبای بیدشهر که در این ناحیه جای گرفته است باعث شده تا این بخش کهن و مستعد پیشرفت ثابت کند، که در همسایگی آفتاب دارای تالاب و چشمه سار است. اوز به دلیل برخورداری از ارتفاع مناسب نسبت به سطح دریا و طبیعت بکر و بی بدیل دشت ها، تپه ها، کوه ها و کوهپایه های سرسبز در فصل بهار و وجود صدها گونه از گیاهان خودرو داروئی، خوراکی و زینتی و تنوعی از پرندگان، خزندگان و غیره می طلبد که ما با خشم طبیعت جدال آرام و ملایمی داشته تا از آن بتوان طبیعت گردی یا اکوتوریسم که شاخه ای از صنعت گردشگری است را به صورت دقیق و علمی نهادینه کنیم. بارها گفته ام روستای متروکه کهنه را می توان روستای گردشگری و دریاچه هیرم را شادگردشی و کاروانسراها را مهمانسراهای سنتی کرد. البته آنچه در این گفتگو مطرح شد در مورد بخش کهن اوز بود وگرنه شهرستان لارستان سرشار از استعدادها و پتانسیل های فراوان در این زمینه است.

از شرکت شما در این گفت و گو تشکر می شود؟

ضمن سپاس از شما به همشهریان مهربان و خونگرم منطقه اوز باید گفت: شما که خلق و خوی مهربان داشته و دلهایتان به وسعت دریا و دستانتان به بخشندگی دریاست می توانید در حوزه گردشگری زیبائی و مهر را علاوه بر شهر در آغوش صحرا، کوه، دشت و طبیعت بیافرینید.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی

 

 


4 دیدگاه

  1. مطالب شما بسیار خوب و دلنشین است اماباید زیرساخت گردشگری و تسهیلات برای توریست فراهم باشد من تعجب میکنم وقتی کامنتی برای بهبود شرایط مکان نجاری میننویسم و میفرستم چرا منتشر نمیشودو دوبار هم ارسال کردم چرا منتشر نمیکنید پیشنهاد هر مسئله ای معنیش این نیست که بلفاصله بیل و کلنگ به جان مغازه های خیابان کم عرض بهشتی حد فاصل بانک‌ملی تا میدان امام سافعی در ضلع عربی تا زمینهای چراغ برق بیفتند بلکه پیشنهاد برای بررسی و ایجاد فضای تجاری برای توریست و کردشگر میباشد دوباره همین پیشنهاد میفرستم این پیشنهاد سیاسی و مسئله دار و توهین نیست ننیدونم‌کجای کار ایراد دارد که بالا نمیاید و منتشر نمیشود. مگر شنا با بهبود فضای کسب و کار مخالفید
    البته این پیشنهاد برای خبر بهبود مناسب سازی اوز فرستادم ولی متشر نشد امیدوارم اینجا منتشر شود

    ضمن تایید لزوم انجام مناسب سازی اماکن برای معلولین لازم است اشاره شود که خیابان بهشتی حد فاصل بانک ملی تا میدان امام شافعی که خیابانی بسیار قدیمی و کم عرض میباشد لازم است برای عبور و مرور مردم و بخصوص برای محل توقف ماشین و  وسایط نقلیه  خریداران روستاها بسیار تنگ و کم عرض میباشد و در این مورد پیشنهاد میشود ضلع غربی خیابان حدفاصل پاساز بانک ملی تا انتهای زمین های برق قدیمی و متعلق به مرحوم یوسف خادم تخریب و عقب نشینی زیادی صورت گیرد و مغازه های موجود تخریب و بصورت پاساژ و در دو یا سه طبقه همراه با فضای لارم برای پارکینگ برای مسافران  و یا شهروندان اوز در زیر زمین یا فضای پشت انها  و به تعداد کافی بازسازی شود چون خیابان مذکور بصورت لوله قیف مانند و تنگ  در وسط شهر میباشد که مردم با مشکلات زبادی مواجه هستند و لازم است خیرین با خرید مغازه های موجود و دربافت مجوزهای لازم با همکاری شهرداری  برای تراکم بیشتر  ظاهر شهر را بهبود ببخشند و نمای شهر و مغازه ها متناسب بر ای زمان بیست تا پنجاه سال آینده ساخته شود و این مسیله باعث خواهد که بر روی کسب کار و درامد اصناف تاثیر بسزایی داشته باشد در این رابطه شورای شهر و معتمدین و افراد علاقمند و دلسوز اوز و بخصوص معتمدین سعی نمایند خیرین را در این امر زیبا سازی شهر اوز و توسعه تجارت و بهبود اقتصاد و اشتعال مردم اوز فعال شوند که بسیار تاثیر گذار و بافت مرکزی شهر کماکان نقش  اساسی خودرا حفط کند و در ترویج و جلب مشتربان روستاها بسیار تاثیر خواهد داشت . اینکار برای چند سال ساخت و ساز میتوان زمینه ابجاد کار برای شعلهای متعدد ایجاد شود. 

  2. یکی از علتهای بزرگی که اوز پیشرفت نکرده است تمرکز تعداد زیاد افراد باصطلاح روشنفکر برای سالیان متمادی بر روی مسایل فرهنگی از جمله رخت گشاد و موزه و انواع محصولات خوراکی مانند گوده و مهیاوه و مسائل پیش پا افتاده بوده است که الان دولت هم برای سرگرمی مردم که هزینه ای برای دولت ندارد مورد جمایت قرار میدهد و دولت هیچ بودجه ای هم برایش اختصاص نمیدهد باید تنرکز بر روی تولید کالا و نواوری و اقتصاد باشد اقتصاد و تولید و در دنیا حرف اول میزند متاسفانه بعضا افرادی مقاله نوشتند که فرهنگ فدای اقتصاد نکنیم که مطالب بسیار ناپخته و گمراه کننده بود و مطالبی ناپخته مطرح سذه بود تمام دنیا بر مبنای اقتصاد میچرخد فرهنگ حرف آخر میزند حالا ما بیاییم هی بگوییم شب و روز ما متمدن و با فرهنگ‌هستیم از دل اینها نون و آب در نمیاد باید آستین ها بالا زد و کار و تلاش کرد

    • پسین اوز: با تشکر از اظهار نظر شما، بدینوسیله به اطلاع می رسانیم که ما هم با شما هم عقیده هستیم که اقتصاد باعث رونق و آبادی می شود. اما در این مطاحبه فرهنگ را به اقتصاد حواله دادیم یعنی از گردشگری به عنوان صنعت یاد کردیم که می توان از این صنعت به اقتصاد کمک کرد. موفق باشید

  3. صنعت. گردشگری. واداره. مربوط به. اتن1

    یکی. از زیر. ساختهای. گردشگری. در هرمنطقه. وجود. متولی. مشخص. واداره. مربوط. به. این. کار. است. که. باید. مسولان. ان. اداره. برنامه. ریزی. ومیرات. فرهنگی. وگردشگری. را. هدایت. نمایند. در. بخش. اوز. مجوز. اداره میراث. فرهنگی. وگردشگری. از طرف. استان. صادر. شده. است. اما. تاکنون. این. اداره. مستقر. نشده. است. شورای. شهر. وبخشداری. میبایست. برای. تاسیس. این. اداره. جهت. پیشرفت. صنعت. گردشگری. اوز. ومنطقه. زودتر. پیگیری. واقدام. نمایند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد