تابستان فصل گرما با لذت تعطیلی های سه ماه

حمیرا نامدار: تابستون آمد؛ همون فصل گرما با تعطیلی‌های سه ماه؛ مسافرت‌ها. یادش به خیر قدیم ها منظور
۵۰ سال پیش نیست.۲۰ – ۱۵ سال گذشته را می گویم؛ تابستان ها بیشتر در حیاط یا پشت بام می خوابیدیم. آن سال ها که تابستان با شوق دیدن مهر قبولی خرداد در کارنامه هایمان تازه شروع می‌شد.
حیاط، قلب تپنده خانه‌ها بود و محیطی برای برگزاری مراسم های مختلف عروسی و جشن و خلاصه بهانه ای برای اهل خانه، فامیل و دوستان گرد هم بیاند. خاطره شبها نشیینی ها حیاط و روی پشت بام های خانه همراه با هندوانه های قاچ خورده و آب پاشیدن‌های روی حیاط و پاشیدن آب روی درختان باغچه همیشه در ذهنمان ماندگار است.

 

آب دوغ، شربت طارونه مادر از خاطره های تکرار نشدنی کودکی ما در روزهای گرم تابستانی بود و شب‌های تابستان که با عطر شب بوهای باغچه به خوابی عمیق می‌رفتیم؛ خوابی پر از ستاره که آنها را می شمردیم و رختخوابتان را جایی پهن می کردیم که صبح دیرتر آفتاب بخورد تا از نسیم سحری هم بدون مزاحمت خورشید بهره ببریم…..
اما حالا اینجا پشت این پنجره آپارتمان‌های رو به خیابان، بین سر و صدای بوق ماشین‌ها، از حال و هوای تابستان‌های قدیم در حیاط قدیمی خانه خبری نیست و نمی‌دونیم چه بر سر دوستان، خانه قدیمی‌مان آمده، اما هنوز یک چیز ما را به آن خاطرات گذشته پیوند داده و آن یاد خاطرات گرم تابستان است.
هاون‌های(جوغن های) سنگی گوشه حیاط‌ها هم دنیایی از خاطره بود. باغچه‌های کوچک سبزی خوردن سفره مان را تامین می‌کرد. در آن خانه‌های دوست داشتنی عطر غذاهای ساده و نان های محلی و خانگی همواره به راه بود.آشپزخانه نیازی به هود نداشت و عطر غذایش تا هفت خانه آنطرف تر می‌رفت. خانه‌ها همه چیز را با خود داشت؛ حوض و باغچه، اندرونی و بیرونی، زمستانی و تابستانی، مطبخ، پذیرایی، حیاط، زیر زمین‌های تاریک و پر از خرت و پرت‌ها و…
سکوی بیرون خانه‌های قدیمی جایی بود برای استراحت محلی برای گفت وگو با همسایه‌ها. درهای ورودی خانه‌ها چوبی و دولنگه بود با کوبه‌های حلقه ای و چکشی تا صاحبخانه، زن یا مرد بودن میهمانش را از صدای کوبه‌ها تشخیص بده.
حالا که چندین سال است شبهای تابستان آن قدر داغ است که باید به خانه ها و کولر گازی پناه ببریم. .ضمن این که اکثر خانه ها آپارتمان شده اند و دیگر
حیاط ها آن احساس امن قبلی را ندارند. پشت بام ها بیشتر ایزوگام هستند و نمی توان تختی در آن ها گذاشت. ولی باز هم پیشنهاد می شود لذت خوابیدن بر روی پشت بام را از دست ندهید.
خلاصه آنکه مردم امروز همه جور وسایل راحتی دارند؛ گوشت را چرخ گوشت چرخ می‌کند، سبزی را سبزی خردکن، آب میوه را آبمیوه گیری و… ساخته شده اند.
هر سال تابستان‌ها می آیند و می روند بدون اینکه فکر کنیم به ما خوش می گذرد یا نه. امیدوارم تابستون امسال براتون پر از لحظه‌های پر خاطره باشه؛ از تابستان لذت ببرید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد