تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی به کجا انجامید؟

* احمد خضری: قرار بود نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش اوز در هفته دولت سال ۹۷ و با حضور مهندس تبادار استاندار وقت فارس در مرکز بخش اوز افتتاح و راه اندازی شود. گویا در این رابطه مسئولان موزه مردم شناسی نیز امکانات را فراهم کرده بودند که متاسفانه این موضوع عملی نشد و نمایندگی میراث فرهنگی در آن روز افتتاح نشد؟!
حالا چرا این موضوع محقق نشد، بحث های فراوان دارد که در این مقال نمی گنجد. ولی مطمئن باشید که پیوسته عدم انسجام و هماهنگی، مولد چنین اتفاقی خواهد شد. با این مقدمه باید پرسید که آیا وجود نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش اوز لازم است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش نگاهی مختصر به بستر و سوابق فرهنگی و تاریخی بخش اوز ضروری است. حضور ۴۵ هزار نفر جمعیت صبور، ثابت و سیار در بخش، سکونت و اشتغال حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اهالی این بخش در کشورهای خارج بویژه امارات متحده عربی و کویت، وجود سه واحد کتابخانه عمومی نهادی که یک باب آن ویژه کودک و نوجوان است. کسب عناوین شهر دوستدار کودک، شهر خلاق در کتابخوانی، وجود سینما، تالار کف تئاتر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشر سه دوهفته نامه، ماهنامه و فصلنامه، حضور نویسندگان توانا دارای تالیف، موزه مردم شناسی و… از بخش و شهر اوز یک مرکز فرهنگی و با نشاط ساخته که باعث شده تا در استان فارس به عنوان شهر فرهنگی زبانزد شود.
در مورد تاریخی بودن منطقه نیز حتما سخنان دکتر علیرضا سرداری رئیس گروه باستان شناسی و اکتشاف اعزامی به لارستان را شنیده اید که اظهار داشت: محوطه تاگارمه، شما را به عصر حجر و محوطه پس تنب، شما را به ۷ هزار سال پیش متصل می سازد. در مورد میراث فرهنگی نیز بهتر است به سابقه آن توجه داشته باشیم. در تابستان سال ۱۳۷۹ آقایان تابع، شفیعی و جوکار معاون، مسئول انجمن ها و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی فارس به اوز آمده و در بخشداری با هماهنگی صالح مشتاقی بخشدار وقت اقدام به تشکیل اولین انجمن میراث فرهنگی در بخش اوز نمودند و اعضاء این انجمن دو قسمت بودند: ۱-مقامات اداری ۲-افراد محلی علاقمند از مقامات انتصابی اداری، روسای آموزش و پرورش، شورای شهر، شهرداری، بخشداری و فرمانده نیروی انتظامی و ۷ نفر علاقمندان نیز محلی بودند، که اینجانب، حمیرا کمال، شمس الدین جام گوهری، محمدصدیق پیرزاد، مرحومان عبدالعزیز شفائی، عبدالحمید نامور و محمد واحدی از سوی بخشداری دعوت شده بودند. از همان جلسه اول من به عنوان دبیر انجمن میراث فرهنگی انتخاب شدم. خوشبختانه با توجه به کهن و تاریخی بودن بخش اوز انجمن توانست ۲۲ اثر را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برساند.


این انجمن به عنوان یک انجمن فعال و شاخص در استان فارس شناخته شد و پس از مکاتبات و پیگیریهای فراوان در مورد ایجاد میراث فرهنگی متاسفانه با تاسیس نمایندگی میراث در بخش اوز موافقت نشد ولی نا امید نشده و با فعالیت فراوان و همراهی بخشداران توانستیم ابلاغ آقای سلمان دانشی را در سال ۱۳۸۴ به عنوان مراقب آثار تاریخی بخش اوز کسب کنیم که ایشان نیز با هماهنگی اینجانب در امور مراقبت از میراث فعال بود.
با این توضیحات می خواهم بگویم که در حقیقت در سال ۱۳۸۴ بخش اوز دارای یک نوع نمایندگی میراث فرهنگی شد. اکنون نیز با توجه به وجود آثار و اماکن تاریخی وجود این نمایندگی بسیار لازم و ضروری است. مجموعه های تاریخی، فرهنگی و موزه ها، مانند شناسنامه نشانگر هویت تاریخی و ملی است و فقدان آنها غیر قابل جبران است. در حال حاضر انجمن های افتخاری و یا موزه مردم شناسی و غیره نمی توانند در حفظ و بقای آثار فرهنگی و تاریخی صددرصد موفق و کارآمد باشند.
بنابراین این حفاظت از آثار و شناسائی آثارهای دیگر احتیاج به متولی دارد و بهترین متولی و مسئولیت برای این امور تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، که مسئولیت رسمی و دولتی داشته و می تواند علاوه بر حفظ آثار در شناسائی بیشتر و ثبت آنها و حتی آثار غیر ملموس و معنوی فعال باشد. در منطقه اوز، انجمن میراث فرهنگی توانست ۲۲ اثر را بطور رسمی ثبت و به همین تعداد نیز آثار را شناسائی کند که در حال حاضر ثبت آن ها با موانع مختلف روبرو شده است که نمایندگی میراث می تواند این موانع را برطرف سازد.
علاوه بر آن ما کمتر به آثار غیر ملموس ورود کرده ایم. بطور مثال آئین های مولود خوانی، الله بده بارون، ختنه سوری، عروسی، خوس بافی و… را می توان با فعالیت و نگاشتن طرح توجیهی به ثبت رساند و از فراموشی آنها جلوگیری کرد.
در بخش گردشگری نیز ما صاحب بهترین مکان هستیم. سومین دریاچه استان فارس یعنی دریاچه هیرم اوز، ثروتی است که سرمایه گذاران می توانند به عنوان نقطه گردشگری از آن بهره مند شوند و یا کاروانسراهای عبدکثیر، سیفا، لردمیری، مربط، قلاع مختلف و… می توانند به عنوان چایخانه های بین راهی، استراحت گاه های مختلف مورد مداقه قرار گیرد و انجام همه این امور در سایه مسئولیت یک اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که ظاهراً مجوز آن در هفته دولت سال قبل صادر شده است انجام می شود اما این نمایندگی تاکنون راه اندازی نشده است؟!!
در این رابطه مقامات مسئولیت دار بهتر می توانند پاسخ گو علت عدم افتتاح باشند. ما نیز اعلام می کنیم که ضرورت تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی در اوز لازم بوده و هست و مردم انتظار دارند علت عدم تاسیس آن برایشان مطرح شود و یا این که هرچه سریع تر این اداره نیز به لیست ادارات بخش کهن و فرهنگی اوز افزوده گردد.
*مدیر مسئول


3 دیدگاه

  1. قابل توجه بخشداری محترم وشورای شهر اوز

    با سلام برای بسیاری از مردم سوال است که چرا نمایندگی میراث فرهنگی اوز که با مجوز اداره کل فارس صادر شده است در بخش بزرگ وفرهنگی اوز تاسیس نمیشود لا اقل در باره ان اطلاع رسانی بفرمایید با تشکر

  2. درخواست به حق. مردم. و. گوش. شنوای. مسولین

    انچه. مشخص. است این استکه. وجود. نمایندگی. اداره. میراث فرهنگی برای اوز که در حد. وقواره یک شهرستان است کاملا لازم وضروری. است. اما. جالب است که مردم وافکارعمومی اوز نمی داند چرا. اداره ای که. دولت با ایجاد ان موافقت کرده است. در بخش. اوز تاسیس نمیشود. درحالیکه. مردم. صبور. اوز. انتظار دارند که. سایر ادارات. مهم. ومورد نیاز مردم اوز مانند. اداره ثبت. اسناد. واملاک. دادگاه. دفتر. پلیس ۱۰. وشبکه. بهداشت. ودرمان هم. در اوز. مستقر. شوند

  3. معلم اوزی

    حالا که مسولان علت عدم تاسیس نمایندگی میراث فرهنگی را اعلام نمی کنند لا اقل رسانه ها وروزنامه نگاران محلی علت انرا بنویسند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد