سالانه ۵۵ تن کنار در لارستان

به گزارش پسین اوز، و به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهادکشاورزی لارستان در این شهرستان ۸ هکتار باغ کنار ثمرده وجود دارد، که سالانه ۵۵ تن میوه کنار تولید می شود.

مجتبی ضیافت مسئول باغبانی جهادکشاورزی لارستان در این مورد گفت: عملیات پیوندزنی در باغ های کنار در لارستان در ماه اردیبهشت انجام شده که ارقام کریکت بال، شامل بمبائی، هندی و موریتانی به عنوان پیوندک و ارقام وحشی منطقه به عنوان پایه استفاده می شود.

ضیافت با بیان این که بذرکنار وحشی به طور معمول در باغ کاشته شده و پس از یک الی دو سال بر روی آنها پیوند زده می شود گفت: این عمل موجب تکثیر گونه های بازار پسند و تسریع در میوه دهی گیاهی می شود.

گفتنی است گیاه کنار از گیاهان بومی منطقه است که میوه آن سرشار از مواد قندی، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتتین است و برگ آن به نام سدر برای شستشوی سر استفاده می شود. همچنین از برگ و سرشاخه های آن برای تولید علوفه دام، تولید عسل کنار، آب میوه، شکلات، پودر میوه، شربت، شیره میوه، مربای میوه و چیپس میوه استفاده می شود.

کاشت درخت کنار برای بیابان زدائی و جلوگیری از فرسایش خاک نیز به کار می رود.


1 دیدگاه

  1. همشهری دلسوز طرفدار فضای سبز اوز

    از این میزان ۵۵ تن میوه چه مقدار مربوط به منطقه اوز میباشد .آیا در این زمینه مقالات متعددی که در زمینه ترویج کاشت درخت کنار در جاده های بین شهری اطراف اوز نوشته شده است چقدر مسولان اداره کشاورزی و منابع طبیعی در منطقه اوز اقدام نموده اند.متاسفانه مسولان شهری اوز تاکنون پی به ارزش کاشت درخت کنار در مکانهای عمومی بعنوان یک درخت بومی پی نبرده اند و قدر انرا نمیدانند و افراد غیر بومی هم دلشون بحال آینده اوز نسوخته که شهر اوز زیبا و توسعه و پیشرفت کند. انجمن های طرفدار محیط زیست در اوز که تاکنون در این زمینه ها فعالیت داشته و دارند آماری از تعداددرختان کاشته شده کنار و رشد انها در نقاط مختلف اوز گزارشی تهیه و ارائه نمایند تا مردم بیشتر تشویق به کاشت ان شوند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد