موزه اروسک (عروسک‌ها) در اوز افتتاح شد

موزه خصوصی عروسک ها چهارشنبه ۲۹تیرماه ۱۴۰۱  به عنوان پنجاهمین موزه استان فارس در اوز افتتاح شد.

به گزارش پسین اوز، آیین افتتاح موزه خصوصی عروسک ها که سومین موزه در اوز می باشد به همت فوزیه خضری موسس این موزه با حضور سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای موزه های کشور، محمد مهدی نجفی رئیس اداره موزه های استان فارس، پوپک عظیم پور پژوهشگر موزه عروسک ها، مسئولین و جمعی از فرهنگ دوستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فوزیه خضری موسس راه اندازی موزه گفت: موزه عروسک ها که در اوز راه اندازی شده است، از ابتدای سال ۱۳۹۰ کلید خورده و در سال ۱۳۹۵ شروع به جمع آوری عروسک ها کردیم و در این راه رئیس اداره موزه های استان، موزه مردم شناسی اوز، همسرم عبدالرحمن خضری، همکارانم فتحیه فتحی، الهه مرادی، فاطمه منظریان و دوستان زیادی  از دبی و شهرستان ما را همراهی کرده اند و در بازدید از موزه عروسک های ملل متوجه شدم عروسک ها پیام آور صلح، دوستی و مهر هستند.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای موزه: ایکوم افتتاح سومین موزه شهرستان اوز درحوزه میراث فرهنگی به مردم اوز تبریک می گویم. وی گفت: موزه ها برند هر شهر هستند و امروزه نزدیکی و دوری شهرها براساس مسافت نیست بلکه بر مبنای شناخت افراد از شهرهاست و موزه در این زمینه نقش مهمی دارد. شهرستان اوز نیز با این اقدامات اسم خود را در فرهنگ کشور ماندگار کرده است.

پوپک عظیم پور پژوهشگر و کارشناس عروسک های ملل گفت: عروسک نماد انسان و سفیر عالم رویا است و یکی از اشیا و عناصر پر قدرت فرهنگی برای برقراری گفتگو در میان ملل مختلف و به عنوان سفیر فرهنگی و بازتاب آداب و رسوم، باورهای فولکلور و پوشش هستند. در همه تمدن ها این مادرها هستند که فرهنگ را منتقل می کنند و در این جا نیز فوزیه خضری به عنوان یک بانو این نقش را به عهده دارد.

انسیه گلابی بخشدار مرکزی اوز گفت: پایه گذاری فرهنگ و کتاب و کتابخوانی کار بسیار سختی است و شهرستان اوز توانسته است در این زمینه و فرهنگی بودن شهره شود.  موزه عروسک ها می تواند خانواده ها را با  تاریخ و ادب و فرهنگ های ایران و ملل آشنا کند.

محمد مهدی نجفی مدیر موزه های استان فارس گفت: ارزشمندترین و موثرترین اثر فرهنگ بشری موزه ها هستند. امروز پنجاهمین موزه استان فارس به بهره برداری می رسد و شهرستان اوز در این کار پیشرو می باشد و تلاش شده در استان از موزه خصوصی حمایت شود.

 وی افزود:۲۵ مجموعه فرهنگی تاریخی و ۴۰ هزار قلم در استان فارس به ثبت رسیده است.

در ادامه مراسم خیمه شب بازی توسط نوجوانان به اجرا در آمد و اهدای لوح به فوزیه خضری موسس موزه، همکاران و حامیان موزه داده شد.

آخرین برنامه این آیین، سه کتاب اهدایی به موزه مردم شناسی اوز رونمایی شد و شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز توضیحاتی درباره رونمایی از ۳ کتاب خطی داد: ۱-کتاب روضه الاحباب تاریخ صدر اسلام که ‌۴۳۰ سال پیش نوشته شده و توسط شیخ عبدالقادر فقیهی به موزه مردم شناسی اهدا شد. ۲-کتاب تائب اوزی که به همت شیخ عبدالقادر فقیهی و با پیگیری عنایت الله نامور اهدا شده است.۳- کتاب یوسف و‌ زلیخا عبدالرحمن جامی، با خط عبدالغفور فرزند محمد امین بلغانی توسط ثریا غفوری نژاد اهدا کردند و عبدالله مرادی نیز اشیایی با قدمت ۳ هزار سال شامل: نیزه، خنجر، تبر، گدازه، و… اهدا کرده است.

پس از  پایان این آیین، افتتاح موزه با اجرای ساز و نقاره توسط برداران جعفرپور اجرا شد و شرکت کنندگان از بخش های مختلف موزه عروسک ها بازدید کردند.

گفتنی است این موزه تنها برای کودکان نیست، بلکه تعریف مدل آن به‌گونه‌ای است که برای همه سنین و همه اقشار است. احداث چنین موزه‌هایی کمک کننده حفظ و احیاء آداب و رسوم و آئین‌های مناطق مختلف که روبه فراموشی هستند.


2 دیدگاه

  1. شهر فرهنگی اوز

    به به ماشاالله شعرفرهنگی اوز الان شهر موزها هم شده است اینشالله فکری برای توسعه وعمران وابادی شهر اقتصاد شهر وزیرساخت های اداری این شهر هم بشود تا از رکود شهر ومهاجرت مردم هم کاسته شود همه میدانیم که اقتصاد پایه وزیر ساخت یک جامعه است ومسایل فرهنگی کارهای روشنایی هستند

  2. مسولان شهر فرهنگی فکری به حال مردم بکنید

    اوز شهر کتاب اوز شهر موزه ها اوز شهر فرهنگ. اوز شهر دانشگاهها اوز شهر عروسکها اوز اگر شهر فعالیت های اقتصادی وعمرانی و توسعه شهری شد آنوقت تکمیل است درغیر اینصورت. شهر در حالت رکود است ومردم برای مایحتاج خود مجبورند به شهرهای اطراف بروند هم برای کارهای اداری وهم برای کارهای تجاری. به شهرهای مجاور می روند باید برای اینها هم فکری کرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد