گذری به عاشورا از دیدگاه امامان اهل سنت

گذری به عاشورا از دیدگاه امامان اهل سنت
واقعه عاشورا و موضوع قیام امام حسین (ع) و یزید ابن معاویه را نمی توان به عنوان یک موضوع یا بحث اختلاف برانگیز بین اهل تسنن و تشیع دانست. تاریخ و منابع و ماخذ اهل سنت به ما می گوید که بزرگان اهل تسنن و رهبران آنان همگی از امام حسین (ع) دفاع کرده و می کنند. بدیهی است که در این جریان گروهی سعی دارند که موضوع عاشورا را به بحث های اختلاف برانگیز مذهبی وصل کنند اما به صراحت باید گفت که این گروه، افرادی ناآگاه بوده و متاسفانه برخلاف تاریخ دین مبین اسلام و وحدت سخن می گویند.


در دین مبین اسلام چهار مذهب اهل سنت یعنی حنبلی، حنفی، شافعی و مالکی وجود دارند که پیروان مذاهب شافعی و حنفی دارای بیشترین تعداد در جهان اسلام هستند. محمد ادریس الشافعی ملقب به ابوعبدالله و معروف به امام شافعی که جد او به قبیله قریش می رسد، رهبر مذهب شافعی بوده و ابوحنیفه النعمان ملقب به امام اعظم و سراج الائمه رهبر مذهب حنفی است که در بیشتر موارد و در موضع گیری سیاسی جانب امام حسین (ع) را گرفته اند. حتی آنان با نوه امام حسین (ع) یعنی زید فرزند امام سجاد (ع) بیعت هم کرده اند. ما منکر این نیستیم که عقاید امام شافعی و ابوحنیفه با عقاید اهل تشییع تفاوت دارد. اما این را با قاطعیت می گوئیم که این تفاوت منجر به اختلاف، کینه و دشمنی نشده است در بعضی از منابع از امام شافعی به عنوان یک مسلمان شیعی یاد شده است و علت آن ارادت خاص امام شافعی به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) بوده است.
امام شافعی در منابر و مجالس از خاندان حضرت علی (ع) به نیکی یاد کرده و آنان را می ستوده است. که این ارادات باعث سرودن اشعار از سوی وی در مدح اهل بیت (ع) است. ترجمه یکی از سرودهای وی در مدح اهل بیت (ع) به شرح زیر است:
ای سوگواران بر شنزارهای منا سواره مانید و به نشستگان دره ها و بلندی ها خبر دهید.
به زائرانی که سپیده دمان به مانند رود خروشان فرات به سوی منا سرازیر می شوند بگوئید: اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است جن و انس بدانند که من را فضی هستم. امام شافعی در یکی از صحبت هایش می گوید: هرگاه ما حضرت علی (ع) را برتری دهیم به خاطر این برتری نزد جاهلان، مرتدوبی دین هستیم و اگر از فضل جناب ابوبکر صدیق یاد کنیم به این خاطر به ناصبی بودن متهم می شویم. بنابراین پیوسته به سبب دوستی آن ناصبی و رافضی هستم، زیرا تا وقتی که سر بر خاک می گذارم آن دو را دوست دارم. وی در زمان خودش بسیار تحت فشار جاهلان بود به طوری که صراحتاً و علناً اعلام کرد اگر گناه من محبت آل محمد (ص) است از آن گناه هیچگاه توبه نمی کنم.
ابوحنیفه از دیگر امامان اهل سنت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی بیشتر به عنوان فقیه اهل رای مطرح بوده است وی حکومت اموی و عباسی را مشروع نمی دانست و حتی وی از مسند قضاوت کوفه امتناع کرد که نتیجه اش به مدت ۱۰ روز و هر روز ۱۰ تازیانه از سوی ابن هبیره عامل مروان اموی در عراق محکوم شد. در سال ۱۲۱ هجری که زید بن علی زین العابدین (ع) علیه هشام بن عبدالملک قیام نمود. وی از او حمایت و بیعت کرد. ابوحنیفه معاصر حضرت امام جعفر صادق (ع) بوده و پیوسته او را استاد خویش می دانسته است. دیدگاه او منطبق بر دیدگاه زید بوده و ضمن پذیرش خلافت خلفای راشدین نسبت به اهل بیت (ع) نیز ارادت داشته است و سرانجام در سال ۱۵۰ هجری قمری در بغداد به دست منصور عباسی مسموم و شهید شد.
احمد ابن محمد بن حنبل بنیان گذار و امام مذهب حنبلی که در زمینه علم رجال و حدیث گرائی شهرت دارد. نسبت به اهل بیت(ع) ارادت دارد. و صراحتاً می گوید کسی که امامت را برای علی (ع) ثابت نداند. از چهار پایه خانه اش گمراه تر است وی پیوسته می گفت که خلافت برای علی (ع) زینت نیست بلکه وجود علی (ع) موجب اعتبار و زینت خلافت است. ابوعبداله مالک بن انس معروف به امام مالکی و امام المدینه است و قیام امام حسین (ع) را می ستود. او گفته است چشمی و گوشی ندید و نشنید که در عالم، عاقل تر، عابدتر و پرهیزکارتر از امام جعفر صادق(ع) وجود داشته باشد وی نیز اهل بیت را ستایش و قیام آنان را گرامی داشته است.
بنابراین با توجه به عقاید مذاهب چهارگانه اهل سنت ملاحظه می شود که همه نسبت به اهل بیت (ع) احترام و ارادت دارند. اما در مورد عزاداری اختلاف سلیقه کلی وجود دارد به اعتقاد فقها و علمای اهل سنت عزاداری شدید مانند لباس سیاه پوشیدن و به سر و صورت زدن و بلند گریه کردن و …را انجام نمى دهندچون معتقدند قیام امام حسین (ع) یک حرکت حماسی و نورانی و معنوی است که به زندگی و جامعه رونق می بخشد و قرآن در آیات مختلف مومنان را در برابر مشکلات و مصائب به صبر و شکیبائی و خویشتن داری دعوت کرده است پس عزاداری نکردن اهل سنت دلیل بر مخالفت با قیام عاشورا نیست و اهل سنت با صبر، متانت غم و اندوه و عشق به امام حسین (ع)، راه او را ادامه می دهند:
منابع: سیمای حسین (رض) از منظر اهل سنت نوشته محمد برفی ۲- دائره المعارف بزرگ اسلامی جلد ۵ صفحه ۳۳۸ و شافعی نیوز


2 دیدگاه

  1. ما. مردم. اوز. که. شافعی. مذهب هستیم بر طبق. دستور. وفتوای. رهبران. مذهبی. امام. حسین. را. که نوه حضرت. رسول. اکرم. هستند جزیی از خاندان. رسول. الله. وحرمت واحترام. ایشان. را. وظیفه. شرعی. همه. مسلمانان. جهان. می. دانیم.

  2. دربین مذاهب اهل سنت پیروان امام شافعی از نظر فقاهت نزدیکی بیشتری به فقه شیعه دارد وحب حسن وحسین نوادگان پیغمبر در دل همه برادران اهل سنت جاری است با سپاس از برادرانیکه ندای وحدت وهمبستگی در ایران ولارستان بزرگ سر می دهند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد