اوزی ها در بحرین

*احمد خضری: اوضاع اقتصادی، طبیعی و سیاسی جنوب استان فارس به ویژه (اوز) باعث شده تا بسیاری از مردم این دیار در گذشته به شهرهای مختلف ایران و حتی خارج از کشور مهاجرت کنند. یکی از این مناطق بحرین بوده است. بحرین کشوری در خلیج فارس با ۳۵ جزیره کوچک و بزرگ و مساحتی برابر با ٧۶٧کیلومتر مربع است. در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت که نیمی از آن بحرینی و نیمی غیر بحرینی است در آن زندگی می‌کنند.


بزرگترین جزیره بحرین منامه نام دارد که پایتخت این کشور محسوب می‌شود. این کشور به “جزیره یک میلیون نخل”شهرت دارد. جزایر محرق و ستره به ترتیب از جزایر و شهرهای بزرگ و مهم بحرین هستند.
از قرن ۱۹ بریتانیا بر این کشور تسلط یافت. به ویژه پس از اخراج انگلیس از هند، انگلیس تمام سعی و حضور خود را در خلیج فارس در این کشور قرار داد. بنابراین بین تمامی کشورهای خاورمیانه بحرین زیباترین و متجددترین کشور محسوب می شد. تجار اوزی که در هند مشغول تجارت بودند نیز به بحرین نقل مکان کردند و علاوه بر تجارت از مزایای دانشگاه، مدرسه و سایر امکانات برای فرزندانشان بهره بردند.


به طور مثال مرحوم شیخ علی فقیهی فرزند مرحوم مولانا حاج شیخ احمد فقیهی اولین داروخانه را در منامه تاسیس کرد و سایر تجار مانند: محمد عقیل خادم، محمد خادم، محمد بصیری، محمد کشاورزی، محمد کرامتی و محمد علی وطن پور و… در بحرین به تجارت مشغول بودند. جالب اینکه اوزی های شاغل در بحرین در محلی به نام العوضیه سکونت داشتند. مرحوم عبدالرحمان فرامرزی از چهره‌های شاخص نیزدر بحرین و در محله العوضیه ساکن بود .البته در محله العوضیه در شهرمنامه تجار و اهالی شهر های بستک، جناح، بندر لنگه و سایر نقاط لارستان نیز ساکن بودند.
همانطوریکه در دبی محله بستکیه موجوداست در منامه بحرین نیز محله العوضیه وجود دارد و تعدادی از خانه های قدیمی این محله هنوز پابرجاست و بعضاً مرمت و به صورت رستوران سنتی از آن استفاده می شود.


در عکس خانه بازسازی شده متعلق به محمد اسحق العوضی را مشاهده می کنید که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین افتتاح شد.
از اطلاعات آقایان محمد شمس و عبدالوهاب کرامتی سپاسگزاری می شود.
مدیرپسین اوز*


4 دیدگاه

  1. بهرام رفیعی

    خیلی جالب باتشکر از آقای کرامتی مردتاریخ پژوه و دانا که بنده همیشه ارادت خاص خدمتشان دارم و آقای شمس و مدیر محترم پسین اوز.
    یک سوال :چه راه کاری برچای ارتباط بیشتر با فرزندان و نوه و نتیجه تجار و خیرین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد تا ارتباط فرهنگی و عمرانی و فامیلی تداوم یابد .

  2. ابراهیم نجم الدینی

    قبل از صد،صدوبیست سال اوزیها بیشتر به بحرین دل خوش وعلاقهمندبودند تا امارات وقطر چون اوضاع تجارت رونق بیشتری داشته وبه گفته ی پیشینیان هرکس به بحرین رفت به انجا دل خوش می کرده وبرای همیشه ماندگار می شده که آن تعدادی که با خانواده بوده اند برای همیشه مانده اند وتابعیت گرفته اند که بچه هایشان با فرهنگ وآداب آنجاهمانجا بزرگ شده اندوآشنایی با زبان فارسی وعجمی ندارندوبیگانه اند ودرپاسخ به جناب بهرام رفیعی که آیا امکان تداوم ارتباط میسر است.درحال حاضر تا آنجائکه من سراغ دارم یک خانواده با بستگانش ارتباط دارد که آنهم از ۹ پسر خانواده فقط دوتاش تماس مناسبتی دارند که آنهم بااشاره چون زبان خودمونی بلد نیستند.ودرگزارش جناب احمد خضری مدیر ومسول پسین اوز اشاره ای به بنیانگذار اولین داروخانه دربحرین ، بله وجهت اصلاح داروخانه الوطنی صاحب امتیازشیخ علی بیضاوی می باشد نه فقیهی

  3. احسن ، مطلب مختصر ومفید بود اوزى ها در اکثر نواحى خلیج فارس حضور فعال داشته اند، خوشحال شدم که در منامه بحرین محله اوزى ها وجود دارد احسن وتشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد