ضرورت یک انتخاب صحیح برای داشتن شورایی شایسته

علی تیرزن: حق رای دادن و تعیین سرنوشت یکی از دانسته های حقوق شهروندی است که اساسی ترین راه برای به ثمر رسیدن این حقوق شناخته شده در دوران معاصر، رویکرد و توجه به آرای شهروندان از طریق برگزاری انتخابات است.

  در کشور ما ایران یکی از همه پرسی ها، برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است که طبق فصل هفتم قانون اساسی در مورد تشکیل شوراهای اسلامی آمده است : برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت  می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند که بر مبنای این فصل از قانون اساسی اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی ایران درهفتم اسفندسال ۱۳۷۷ برگزار شد و در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور آغاز به کار کرد که تاکنون پنج دوره از فعالیت این شوراها را پشت سر گذاشته ایم.

صرف نظر از دستاورد و عملکرد آنها در۲۲ سال گذشته که موضوع این مطلب نیست ، این انتخابات هر چهار سال یکبار درکشور  برگزار می شود و بزودی انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا درروز جمعه ۲۸/ خردادماه سال جاری همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می شود. با امید به اینکه مردم شهرستان اوز مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو داشته باشند، در این مطلب از دیدگاه خود به ضرورت یک انتخاب صحیح  برای داشتن شورایی شایسته و کارآمد اشاراتی گذرا خواهم داشت. در شهر اوز رقابت برای به دست آوردن کرسی شورای دوره ششم از بین لیست نهایی نامزدهای اعلام شده برگزار خواهد شد نامزدهایی که هریک در زمان نام نویسی تا به امروز بطور مستقیم یا غیر مستقیم خود را معرفی و برنامه های خود را برای حضور در شورای ششم اعلام کردند و تا زمان شروع تبلیغات انتخاباتی نیز بیشتر با برنامه های آنها آشنا خواهیم شد و قطعاً همه آنها  خاطر نشان خواهند کرد که برای خدمت به مردم و خدمات رسانی به شهر پا به میدان گذاشته اند اما آنچه برای ما به عنوان مردم در این انتخابات باید مهم و حائز اهمیت باشد برگزیدن فردی اصلح و با کفایت است که صددرصد منافع و مصالح شهر اوز و مردم را بر مصلحت های جناحی و گرایش های مرسوم محلی و منطقه ای ترجیح دهد علاوه بر این شاخصه مهم در بعد کلی، یک عضو شورای شهر اوز باید به وظایف واختیارات شورای اسلامی که در ۳۴ماده و ۹ تبصره قانونی به روشنی بیان شده است آگاه باشد و به نحو مطلوب آنها را در جهت خدمت به شهر بکار گیرد.

 انتخاب یک شهردار خوب و کارآمد که می تواند عاملی برای سنجش توانایی شورای شهر باشد از دیگر مسئولیت های مهم یک عضو شورای شهر است، افزوده بر این موارد داشتن هدف و دانستن راه رسیدن به آن، دارا بودن روحیه کار جمعی و تشکیلاتی، آشنایی و تصویب منطقی بودجه سالیانه شهرداری و نظارت بر عملکرد و کیفیت استفاده از بودجه تصویب شده، پیگیری و اجرای امور مدیریت شهری، مشاوره پذیر بودن، توجه جدی به بهبود وضعیت مبلمان شهری، اجتناب ازنشان دادن فعالیت کاذب در میان مردم برای جلب توجه خود، حفظ استقلال و عزت نفس خود در طول چهار ساله فعالیت شورا ، داشتن عملکرد مثبت اخلاقی و کارایی فردی، اثبات توانمندی و عمل به وعده های انتخاباتی خود با نگاهی راهبردی به شورا، جلب اعتماد و حمایت مردم، پرهیز از منافع و سلیقه های شخصی و جناحی، خود باور و مسئولیت پذیر، دوری و اجتناب از وعده های بدون پشتوانه و دهها موارد ریز و درشت دیگر از جمله نکات ویژه و مهمی است که یک عضو شورا شهر باید به آن مطلع، آگاه و آراسته باشد.

 براین اساس و با توجه به  جایگاه فعلی شهر اوز و نیاز به تقویت  بیش از پیش زیر ساخت های اساسی شهر و منطقه انتخاب آگاهانه اعضای شورای اسلامی دوره ششم از سوی مردم یک ضرورت برای تحقق اهداف شهری و منطقه ای است لذا مردم ما بدور ازتوجه به شعارهای تبلیغاتی و وعدهای انتخاباتی، با دقت و آگاهی کافی افراد شایسته ای که بتوانند خوب تصمیم بگیرند و خوب نظارت داشته باشند و پای بند به خرد جمعی باشند را انتخاب و مسئولیت مهم و والای چهار سال شورای ششم را به آنها واگذار نمایند که در صورت انتخاب صحیح و فرستادن افراد توانمند و کاردان  به شورای جدید و پیش رو می توان به داشتن شورایی کارآمد، باتدبیر و با برنامه امیدوار بود شورایی که تصمیمات آنها بتواند بر فرآیند توسعه شهر تاثیر گذار باشد .شورایی که با شناخت نقاط ضعف و قدرت جامعه  فرصت ها و آسیب ها را بشناسد و نیاز سنجی و آینده نگری داشته باشد. با همکاری مراکز ذیربط به اصلاح امور اقتصادی شهر توجه نماید و استفاده از تجارب و اندیشه صاحب نظران را مدنظر قرار دهد و افقی روشن و رو به جلو برای سال های آینده در شهر ترسیم نماید و بتواند منشاء تحولات چشم گیر درعرصه توسعه همه جانبه برای شهر و منطقه باشد.

 بنابراین با توجه به بیان موارد فوق، اعضای شورای اسلامی دوره ششم اوز پس ازانتخاب شدن توسط مردم ابتدا باید با تلاشی کارشناسی شده حداکثر در فرصت قانونی شهردار کارآمد خود را که حداقل ۷۰% ویژگی های استاندارد شهرداربودن را داشته باشد انتخاب نمایند وسپس به تدوین برنامه های کوتامدت، میان مدت وبلند مدت خود در راستای شرح وظایف ۳۴ ماده ای شورا جهت افزایش سطح کیفیت خدمات و بهبود وضعیت شهر بپردازند و آنها را اجرایی نمایند و با نگاهی کلان تر در ادامه مسئولیت های شورایی خود به زیر ساخت ها و بنیان های اساسی توسعه شهر و شهرستان همچون آب، برق، راه، گاز، استقرار ادارات و …. که می تواند  پیشرفت،آبادانی و عمران همه جانبه شهرستان را به همراه داشته باشد توجه خاص داشته باشند، در پیوند با این زیر ساخت ها، به وضوح پیداست که  مشکل کم آبی متاسفانه معضل فراگیری برای همه است اما همین مشکل کم آبی به مراتب برای شهر اوز نسبت به شهرهای همجوار بسیار بیشتر است که باید در این خصوص اعضای شورای ششم در یک طرح حیاتی وکارشناسی شده با مساعدت مسئولین بکوشند تا مشکلات کم آبی اوز را از طریق راههای موجود و یافتمند به حداقل برسانند.

 در حوزه راه و جاده هم که برای ما اهمیت آن کمتر از آب نیست باید نگاه جدی و ویژه داشته باشند و از طرح های حیاتی، مهم و لازم همچون جاده در دست احداث مربط ( اوزشرفویه)، بهسازی گردنه بانه چشت از بلوار در دست احداث وحدت تا دوراهی کهنه و جاده فعلی اوز به کوره، هیرم و بختیارویه و بهتر ساختن و دو بانده کردن شاهراه اوز به خنج  پشتیبانی، حمایت و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند تا شهر و شهرستان اوز را از بن بست و تنگای راههای مواصلاتی که امروزه برای ما بسیار آزار دهنده و نگران کننده است رها سازند که مسلماً اگر شورای آینده ما را اعضای توانمند تشکیل دهند و خدمت به شهر و شهرستان را رسالت و وظیفه وجدانی و مسئولیت شورایی خود بدانند برمردم نیز شایسته و ضروری است. ضمن مطالبه گری خود، از چنین شورایی از شروع تا پایان دوره حمایت نمایند تا در نهایت کارنامه موفقی از ششمین دوره شورای اسلامی شهر اوز به دست آید تا این موفقیت در اذهان باقی بماندکه بی تردید چنین شورایی تنها از طریق مشارکت درپای صندوق رای و با انتخاب  و گزینش صحیح فرد شایسته شکل خواهد گرفت.


3 دیدگاه

  1. تقاضا. از همشهریان. اوزی

    در شرایط کنونی شرکت همشهریان در پای صندوقهای رای کمک زیادی به توسعه اینده. شهرستان نو پای. اوز میکند برای همه مردم وبخاطر. آینده شهرستان. مشارکت. بیشتر. در انتخابات امری. لازم. وضروری است ما جزیی از ایران. هستیم. واحتیاج به به اعتبارات. وکمک دولت. داریم

  2. سلام بااین همه نوشته طویل اقای تیرزن چه چیزی را می خواهد ثابت کند این همه درخواست را از چه کسانی داردشوراهای قبل چه کردن که شورای حال چه اندازه از این در خواست را انجام دهنداقای تیرزن حرف تا عمل خیلی فرق دارد اواز دوهل شنیدن از دور خوش است دوصد گفته چون نیم کردار نیست

  3. قابل توجه. نویسنده محترم

    مطالب بلند بالا نوشتن چندان نتیجه بخش نیست بعضی مواقع نتیجه بر عکس می‌دهد آب مطلب کوتاه. بنویسید. من موافق. رای دادن. هستم. چون به نفع. زادگاهم. اوز. است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد