توجه به اختلافات فردی مهم ترین اصل تدریس

*محمدصدیق پیرزاد: همکاران محترم شما که در مدرسه با دانش آموزان سروکار دارید، حتما متوجه هستید که آن تعداد دانش آموزی که در کلاس هستند با یکدیگر فرق دارند. به اصطلاح اختلافات فردی آنان باعث می گردد که با آنان به یک روش کار نکنید و همه را از نظر یادگیری با یک چشم نگاه نکنید.
اینجانب شغل خوب معلمی را به مدت سی سال پشت سرگذاشته ام و از زیر و بم آن تا حدودی آگاهی دارم و گهگاه در نشریات منتشره در اوز هم در این خصوص، مطلب و نوشته ای به چاپ رسانده ام. امروز هم دنباله آن مطبی را تقدیم می کنم که شما عزیزان که با دانش آموزان سروکار دارید، اگر در وهله اول به یک نفر کندذهن برخوردید، انگ بی شعوری به او نزنید و حوصله به خرج دهید. نکات ضعف و قوت وی را بسنجید. شاید اگر در یک درس ضعیف است در دروس دیگر بتواند پیشرفت کند. این مراحل مربوط به همه دانش آموزان در سراسر جهان است. برای اثبات نظرم شرحی مختصر از زندگی یک دانشمند معروف را می آورم که در دروسی ضعیف و در دروسی قوی بود.


اگر به دانش هسته ای و ساخت بمب هسته ای توجه کنیم می بینیم که یکی از چند دانشمندی که در گروهی که با هم در آمریکا کار می کردند یک دانش آموز سابق کند ذهن در آلمان به چشم می خورد که دوره های تحصیلی خود را در مدارس آلمان تمام کرده بود و بعدها به مناسبتی عازم آمریکا شد و آن فرد دانشمند معروف یعنی آلبرت انشتین آلمانی است. آنچه که در کتب و رسالت ذکر شده است که، این شخص در کودکی تا سه سالگی زبان باز نکرد و حرف نمی زد. بعدا که به مدرسه رفت، کودک کند ذهنی به نظر می رسید که در دروس حفظ کردنی بسیار ناتوان بود. اما در دروس ریاضی، فیزیک بسیار توانا. انشتین در یک خانواده فقیر آلمانی پا به عرصه وجود گذاشت. در بیست و چهار سالگی با دختر صربستانی ازدواج کرد. تئوری معروف نسبیت را ادامه داد و سرانجام به کرسی استادی دانشگاه برلین دست یافت.
پس از پایان جنگ اول جهانی مخالفت خود را با جنگ بروز داد و مغضوب واقع شد. با روی کار آمدن هیتلر و نازی ها و از آنجائیکه که وی یهودی بود و نازی ها دشمن یهود لاجرم به آمریکا سفرکرد و در آنجا مشغول تدریس شد. همانجا بود که طی نامه ای به روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا نوشت:
هیتلر در صدد ساخت بمب اتمی است. نتیجه این شد که روزولت از عده ای دانشمندان اروپا و آمریکا و خود البرت انیشتین آلمانی تقاضا کرد که در امر ساخت بمب هسته ای تحقیق و پژوهش کنند. این گروه به سرپرستی دکتر روبرت اوینهایمر آمریکایی دست بکار ساخت بمب شدند و اوائل ۱۹۴۵میلادی با موفقیت به انجام رساندند.
حالا کار نداریم که چگونه برای اولین بار از بمب هسته ای در دوره ریاست جمهوری ترومن برعلیه ژاپن بکار بردند. بلکه می خواستم به عنوان همکار که مسلماً اغلب شما آگاهی هم دارید یادآور شوم که اختلاف فردی دانش آموزان را فراموش نکنند.
*عضو شورای نویسندگان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد