آیا می دانید شهرداری در قبال سلامت بهداشت گوشت مصرفی شما هزینه پرداخت می کند؟

دکتر خیرالنساء نوروزی: شاید تا به حال کمتر به این وجه از کار شهرداری توجه شده باشد، در واقع به استناد وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور و به منظور ارتقا سلامت عمومی جامعه شهری و روستایی از طریق همکاری در پیشگیری از بروز بیماری های واگیر دامی و نیز بیماری های مشترک بین انسان و دام و ساماندهی کشتارگاه های تحت مالکیت شهرداری ها تفاهم نامه ای بین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور منعقد شد که به موجب آن شهرداری تمهیدات لازم برای نظارت بهداشتی دامپزشکان را فراهم می کنند.
کشتارگاه به عنوان محلی جهت تأمین منبع غذایی اساسی برای انسان ها، نقش مهمی را در سلامت اجتماع ایفا می کند در واقع گوشت قرمز به عنوان یکی از مهمترین منابع پروتئین حیوانی و همچنین از لحاظ داشتن ویتامینB نقش اساسی در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد، اما در صورتی که اصول بهداشتی درکشتارگاه ها رعایت نشود، افراد مصرف کننده گوشت ممکن است به بیماریهای مختلف (بسیاری از بیماری های مشترک انسان و دام از جمله سل، بروسلوز یا تب مالت، سیاه زخم،تب کریمکنگو، سارکوسیستوزیس، کیست هیداتیت و …. از طریق گوشت و فراورده های گوشتی به انسان منتقل می شود) مبتلا شوند.
یادمان باشد اگرچه پروتئینهای حیوانی در سلامتی و رشد بدن نقش بسزایی دارند اما در صورتیکه این مواد از مراکز مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نشوند، می توانند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد. از این رو در تهیه مواد پروتئینی دامی باید نهایت دقّت را بعمل آورد و توصیه های بهداشتی را مد نظر داشت. با عنایت به نکات فوق و گسترش و اهمیت روز افزون بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده، تمام دست اندرکارن و تولیدکنندگان مواد غذایی با منشاء دامی موظفند محصولات خود را با رعایت کامل موازین و مقررات بهداشتی تحت نظارت دامپزشکی تولید نموده و با مهر تائید سلامت یا کد بهداشتی دامپزشکی عرضه نمایند. اولین گام جهت حصول اطمینان از سلامت فرآورده های دامی، داشتن مهر یا کد بهداشتی دامپزشکی مبنی بر تهیه و تولید در مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی می باشد.


اگر به طور وسیع تر این مسئله را در نظر بگیریم بهداشت مواد غذایی از مزرعه تا سفره اهمیت دارد اما آنچه هیئت ها باید در نظر بگیرند بهداشت مواد غذایی در سه مرحله شامل تهیه ،توزیع و فرآوری مواد غذایی است که باید به آن توجه داشت. نکته ی کلیدی که مسئولان هیات ها باید در نظر بگیرند شناسنامه دار بودن محصولات می باشد، یعنی محصول باید حداقل دارای مشخصاتی از قبیل تاریخ تولید، انقضاء و شرایط نگه داری باشد، برای پاسخگویی به این نیاز، شهرداری با خرید و در اختیار قرار دادن لیبل پرینتر در کشتارگاه دام اوز زمینه ی شناسنامه دار کردن لاشه های کشتاری در کشتارگاه را فراهم می کند و شهروندان عزیز از اول آبان ماه سال جاری می توانند اطلاعات دام موجود در قصابی ها سطح شهر را قبل از خرید رصد نمایند.

علاوه بر این ها، نکته اساسی اطلاع و آگاهی شهروندان محترم از برخی ویژگیهای بهداشتی مواد غذایی با منشاء دامی و دقت هنگام تهیه این مواد می تواند راهنمای خوبی برای تهیه محصولات سالم و بهداشتی باشد (که در این خصوص نیاز به توضیحات بیشتر در چاپ های بعدی نشریه می باشد.)
کشتارگاه سنتی دام اوز از سال ۱۳۳۶ شروع به کار کرده است و همچنان در قالب یک کشتارگاه سنتی به فعالیت خود ادامه می دهد در ۹ ماهه اخیر بالغ بر ۶۰ میلیون تومان شهرداری بابت بهبود شرایط کشتارگاه هزینه کرده است (از جمله هزینه ناظر بهداشتی ، خرید سیستم کامپیوتری و لیبل پرینتر، تعمیرات و ….) اگر چه کشتارگاه هنوز مجهز به پیش سرد و ماشین حمل گوشت نیست و اینها خود از موارد ضرور در پیشگری از انتقال بیماری محسوب می شوند (توصیه می شود هنگام خرید گوشت قرمز ابتدا ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود و سپس اقدام به پخت یا فریز آن شود). شاید وقت آن فرا رسیده باشد که به منظور استحصال بهداشتی و اقتصادی گوشت و استفاده صحیح از فرآورده های دامی و عرضه اصولی آنها به مراکز مصرف، تدوین نظام اجرائی مشخصی جهت کشتارگاههای صنعتی و تأسیس مجتمع های کشتارگاهی با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این صنعت زمینه ساز رونق بخشیدن به کسب و کاری جدید در منطقه باشیم.
همشهریان عزیز از اول آبان ماه سال جاری می توانند با مراجعه به وبلاگhttp://koshtargahedamevaz.blogfa.com اطلاعاتی از قبیل آمار کشتار روزانه قصابی های سطح شهر و اطلاعاتی در رابطه با بهداشت و سلامت گوشت مصرفی خود داشته باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد