باشگاه پروانه های اوز در اختتامیه جام باشگاه های کتاب کشور برگزیده شد

طبق گزارش رسیده اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان روز پنج شنبه در تهران در شهر کتاب برگزار می شود که از استان فارس از شهر اوز، معصومه هرمی به عنوان مربی باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان پروانه ها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شده است تا در این اختتامیه حضور پیدا کند. لازم به ذکر است که معصومه هرمی بین۵۰۰ نفر شرکت کننده کشوری بین ۱۰نفر برگزیده در این جام باشگاه انتخاب شده است.

به گفته سید آبادی مدیر کل مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد: چند نکته درباره‌ی باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک ‌و‌ نوجوان

*باشگاه‌ها مکان خاصی ندارند و بر اساس ویژگی‌های باشگاه می‌توانند در جاهای مختلف تشکیل شوند. با این حال کانون پرورش فکری کودکان و‌نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش و شهرداری‌ها و …در شهرهای مختلف در برگزاری جام باشگاه‌ها مشارکت داشته و برخی مربیان کانون در مراکز کانون‌ باشگاه‌های موفقی تشکیل داده‌اند. با این حال ساختار نهادهای دولتی اجازه کاری شبیه باشگاه‌های کتاب‌خوانی را نمی‌دهد. باشگاه‌ها ساختاری مشارکتی و مدنی دارند و بچه‌ها در آن تصمیم‌گیرند. کاملا غیردولتی اداره می‌شوند. نقش بزرگسال تربیت و مربی‌گری نیست، بلکه تسهیل‌گری داوطلبانه است و بدون دریافت دستمزد است.

*باشگاه‌های کتاب‌خوانی کلاس نیستند. معلم و مربی ندارند. بچه‌ها با پشتیبانی یک بزرگسال، کتاب‌ می‌خرند، مبادله می‌کنند، می‌خوانند، درباره کتاب‌ها گفت‌وگو می‌کنند و کتاب برگزیده انتخاب می کنند و فعالیت‌ ابتکاری بر اساس ویژگی‌های محلی طراحی و اجرا می‌کنند.

‎* جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی یکی از موفق‌ترین و مردمی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین برنامه‌های ترویج خواندن است. به گواه تعاونی توزیع کنندگان در شهرهایی که باشگاه‌ها دارند، سفارش کتاب کودک افزایش یافته. در برخی باشگاه‌ها بچه‌ها در طول چندماه ۹۰ کتاب خوانده‌اند و درباره‌اش بحث کرده‌اند.

‎‏* کار اصلی را بچه‌ها و تسهیل‌گران انجام می‌دهند. ما مدل ساخته‌ایم، ۲۰-۳۰ نویسنده کودک به شهرها رفته‌اند و کارگاه برگزار کرده‌اند. آزمایشی اجرا کرده‌ایم، ایرادهایش را برطرف و آن را به شکل جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ارایه کرده‌ایم تا بچه‌ها تشویق شوند و بیایند و آمده‌اند.

‎‏*خوشحالم که در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی بچه‌های روستاها و شهرهای کوچکی که نامشان را نشنیده‌ایم، با هم گفت‌وگو می‌کنند. تمرین کار جمعی و مشارکت مدنی می‌کنند و این‌همه با محوریت کتاب‌هایی است که خودشان انتخاب می کنند. در باشگاه‌ها، خواندن گروهی و فعالانه ترویج و اجرا می‌شود.

‎‏*اسمش را گذاشتیم جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی که برای بچه‌ها جذاب بود و الگوی کار را به آسانی به تسهیل‌گران و بچه‌ها منتقل می‌کرد. الگوی رقابت متمرکز و باشگاه‌های مستقل. نقش دولت چیزی شبیه سازمان لیگ است و باشگاه‌ها مستقل و مردمی‌اند. هیچ اسمی همزمان این انرژی و این بیانگری را ندارد.


2 دیدگاه

  1. بسیار عالی

  2. آفرین به مردم کناب دوست وفرهنگى اوز ، آفرین به خانم هرمى وباشگاه کتاب پروانه ها که در کشور افتخار آفرین شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد