بیماران چشمی منطقه به چهار گروه تقسیم می شوند

 به گزارش پسین اوز و به نقل از آفتاب لارستان؛ دکتر حمید بذرافکن متخصص چشم بیمارستان های لار و اوز در مورد بیماری های مرتبط با چشم در منطقه اظهار داشت: مراجعه کنندگان  به چشم پزشک در منطقه کلاً شامل چهار گروه هستند: ۱- کسانی است که از ناراحتی های سطح چشم مانند: سوزش، خارش و ریزش اشک رنج می‌برند که یکی از علل اصلی بیماری چشمی این گروه خشکی چشم است که به دلیل شرایط آب و هوایی در منطقه متاسفانه شیوع زیادی دارد. ۲- گروه دوم کسانی هستند که مبتلا به ضعف بینایی هستند که به تجویز یا اصطلاح عینک نیاز دارند. ۳- بیماران درگیر با دیابت (قند خون) گروه سومی هستند که به دلیل عوارض خطرناک بیماری دیابت می باید در چشم معاینات دوره‌ای انجام دهند. ۴- و در آخر گروه چهارم شامل کسانی است که به دلایل مختلف از جمله آب مروارید، آب سیاه، اختلالات مجرای اشکی و …  به عمل جراحی نیاز دارند.

دکتر بذرافکن افزود: در حال حاضر به غیر از معدود عمل های فوق تخصصی، بیشتر عمل های جراحی چشم در بیمارستان های منطقه انجام می‌شود. متخصص چشم پزشک بیمارستان های اوز و لار درباره عمل جراحی آب مروارید گفت: آب مروارید و آب سیاه اغلب در افراد سالخورده و مسن نیاز به جراحی دارد. چون این افراد عموماً بیماری‌های زمینه‌ای مانند: دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی و مغزی دارند. بنابراین جراحی تا بیهوشی عمومی به دلیل عوارض و خطرات احتمالی برای آنها با محدودیت روبرو بوده و حتی در بعضی موارد امکان پذیر نیست. لذا در تمام حیطه های پزشکی در سراسر دنیا تمایل روزافزون به استفاده از روش های اصطلاحا کم تهاجمی وجود دارد و به دنبال پیشرفت در تجهیزات جراحی آب مروارید نیز در اغلب مراکز پیشرفته این عمل ها بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.

 وی در ادامه گفت: انجام عمل جراحی با بی حسی موضعی باعث پیشگیری از عوارض خطرناک داروهای بیهوشی، کوتاه شدن دوره بهبودی و تسریع در بازگشت بیمار به زندگی عادی می شود. بدیهی است این موضوع منجر به کاهش بار وارده به سیستم درمان نیز می شود. که در نهایت به سود سلامت عمومی افراد است که در بیمارستان لار این عمل به صورت بی حسی موضعی انجام می شود. این متخصص چشم پزشک بیمارستان های شهرستان های لارستان و اوز با تاکید بر این موضوع که پیشرفت‌های حوزه چشم پزشکی به تکنولوژی وابسته است گفت: جای بسی خوشحالی است که بیمارستان لارستان و اوز از نظر تجهیزات جراحی چشم در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. اما تنوع اعمال جراحی انجام شده در منطقه طی سال‌های گذشته محدود و کم بوده است و باعث شده که تعدادی از بیماران نیازمند به جراحی در شهرهای اطراف و به ویژه مرکز استان فارس بشوند.

دکتر بذرافکن در بخشی از سخنانش در مورد مشکلات بیماران چشمی که دیابت دارند در بعضی مواقع به دنبال عوارض این بیماری متاسفانه دچار ورم شبکه چشم شده که در صورت عدم درمان آن منجر به نابینایی می شود. بنابراین درمان اصلی این مشکل تزریق داخل چشم داروی «بواسیزوماب» (داروی بواسیزاماب Bevacizumab یک داروی بازدارنده رگ زدائی است که با مهار رگ زدائی در درمان سرطان و بیماری های چشمی کاربرد دارد.) برای تزریق این دارو قبلا بیشتر بیماران را به شیراز ارجاع می دادند ولی هم اکنون با کوشش و پیگیری مسولان دانشکده علوم پزشکی لارستان این دارو تهیه شده و در داروخانه بیمارستان لار موجود است. گفتنی است که این دارو باید به صورت ماهانه تزریق شود.

دکتر بذرافکن در پایان اظهار داشت: در حال حاضر ضرورت وجود دستگاه تصویر برداری شبکه چشم (OCT) لازم و ضروری است. چون بیماران دیابتی و بیمارانی که مشکلات شبکیه، فشار چشم و آب سیاه دارند لازم است که به صورت مکرر تصویر برداری شبکیه از آنها صورت گیرد و چون دستگاه OCT مدرن و بروز در بیمارستان های منطقه وجود ندارد. بسیاری از بیماران به شهرهای هم جوار یا شیراز مراجعه می کنند. وی با اشاره به اینکه دستگاه  OCT در یکی از مراکز خصوصی لار موجود است ولی چون جدید و بروز نیست و همچنین با بیمه قرارداد ندارد می طلبد که دستگاه جدید نصب و راه اندازی گشته و مردم نیز بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد