جاده مربط، نبض عمران و اقتصاد جنوب شرقی فارس

 گروهی از اعضای هیات امناجاده مربط در ساعت ۷و۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰با ۵ دستگاه خودرو: ۱- نیسان به رانندگی محمد زارعی و سرنشینی عبدالرحمن نوبختی ۲- پارادو به رانندگی آجی مزرعی و سرنشینی، عبدالرحمن صالح، حسن راهپیما، عبدالغفور وطن خواه و یونس امیدوار۳- پارادو به رانندگی مومن مولوی و سرنشینی محمود محبی، ناصر خضری، یوسف محمودی و مسعود محبی ۴- پاترول به رانندگی امین رکنی و سر نشینی سهیل کاریانی، محمد شمسی و جعفر کمالی ۵- پراید به رانندگی محمود نوبختی و سرنشینی احمد خضری، حمیرا نامدار و مریم سمیعی

برای بازدید مشترک از عملیات احیاء جاده و پیشرفت کار با اعضاء شورا و معتمدین شرفویه عازم منطقه مربط شدند.

 درمحل آغاز جاده در دوراهی کهنه، سهیل کاریانی گفت:  از این نقطه تا شهر کوره مرکز بخش بیدشهر ۲۴ و تا شرفویه محل اتصال جاده به جاده اصلی لار- جهرم ۲۸ کیلومتر فاصله است و خود بخوان حدیث کوتاهی مسیر را، سپس همگی در محل کمپ‌ کارگران مخلوط ریز وکوبنده مخلوط در جاده در زیر سایه درخت بزرگ کنار « امین صالح بانی» صبحانه صرف شد.

عبدالله معصوم نژاد نیز به جمع پیوست و سهیل کاریانی در سخنانی کوتاه گفت: از اینجا تا پای کوه سیه تک ۱۱ کیلومتر است و پهنای جاده ۱۱ متر بوده که از نظر فنی جاده شهری محسوب می شود و تا محل برکه دوتا مخلوط رودخانه ای و پس از آن در محل معروف به دریائی مخلوط راک فیلی ریخته می شود این مخلوط از کوه سیه تک که دارای خاصیت ویژه آتشفشانی است و به هیچ عنوان آب بالا نمی کشد و ویژه مناطق مرطوب است استفاده می شود.

  وی اضافه کرد که: در منطقه دریائی ارتفاع مخلوط بیش از ۲/۵ متر خواهد بود. درپای کوه سیه تک نمونه مخلوط راک فیلی مشاهده و موقعیت جاده تشریح شد. گفتنی است از پای کوه سیه تک تا بالای گردنه ۳/۷ کیلومتر است. برای اینکه کار بیل مکانیکی و موقعیت گردنه‌ و مسیر جاده به سوی شرفویه مشخص شود از آنجا برگشته و از جا‌ده قدیم و راه برکه گلشا و به گردنه که سخترین جای جاده مربط است رسیدیم. بیل مکانیکی در قله کوه با شدت کار می کرد و سنگهای چند تنی را روانه پائین می ساخت در این دره یک پل ساخته می شود بیل مکانیکی ضمن تراش بالای کوه برای جلوگیری از ریزش، پر کردن دره برای ساخت پل نیز عهده دار بود.

در این هنگام ۱۰ نفر از معتمدین و اعضای شورای شرفویه به جمع هیات اوز پیوستند همه بازدید کنندگان از اوز ابتدا به هیات شرفویه خیر مقدم گفتند و سهیل کاریانی به معرفی اعضاء اوز پرداخت و مسیر گردنه و کار بیل مکانیکی راتشریح کرد.  سرهنگ خادمی از شرفویه ضمن تشکر به معرفی بازدید کنندگان شرفویه پرداخت و از همت خیرین و اهالی اوز و اعضاء هیات امنای اوز سپاسگزاری کرد و از پیشرفت کار ابراز خرسندی نموده؛ و قول دادند که مردم شرفویه هم سعی می کنند در این پروژه شریک شوند.

 درپایان سه خودرو از راه آمده به اوز برگشته و دو خودرو از جاده با صفای شرفویه و شاهراه و بنارویه به اوز بر گشتند و در ساعت ۱۳ و۳۰ دقیقه پس از یک سفر ۶ ساعته روزی خوب را آن هم در آستانه سالروز مبارک ارتقاء اوز به شهرستان (۱۰مهر) در احیاء و ساخت جاده تاریخی مربط که نبض عمران و آبادی و اقتصاد شهرستان ها، بخش ها، دهستان ها و روستاهای جنوب شرقی فارس را می زند. خاطره ای زیبا و فراموش نشدنی را رقم زدند.

از قدیم الایام گفته اند که جاده شاهرگ حیاتی هر جامعه است و جاده مربط کریدور شمال به جنوب و محل اتصال محور اصلی لار – جهرم به مهر و عسلویه و لامرد خواهد شد.


1 دیدگاه

  1. با تشکر از دست اندر کاران جاده مربط اما جاده تا دخالت دولت نباشد. به سرانجام نمی رسد این آغاز کار است هزینه جاده سر سام اورست و تنها از عهده خیران برمی آید باید از امکانات مردم کهنه. وشرفویه وشهرک توحید هم استفاده شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد