راههای باستانی شهرستان اوز

*احمد خضری: جاده های اصلی در رونق اقتصادی و توسعه و پیشرفت جوامع بسیار موثر و باعث ایجاد تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده و آن جوامع را در فهرست توجه مورخان، نویسندگان، گردشگران و سیاستمداران قرار دهد.

 درباره جادههای قدیمی شهرستان اوز به دلیل کمبود منابع و ماخذ، اطلاعات جامعی وجود ندارد و بنابراین نمی توان در این باره اظهار نظر قاطع کرد.

حکومت ساسانیان در فارس باعث ایجاد تحول عظیمی در این مناطق گردید. چون ساسانیان به جاده و راههای مواصلاتی اهمیت می دادند. بنابراین پس از ایجاد راه و وجود امنیت بخودی خود، رونق اقتصادی و تجارت نیز شکل می گیرد.

۱-ایجاد جاده تجاری گور- سیراف را می توان در زمره این تحولات دانست. آتشکده آذر فرنبغ کاریان که یکی از سه آتشکده های مشهور ایران بود منجربه آبادانی شهر باستانی کاریان شده و جاده کاریان – هود- محلچه- گور-سیراف یکی از معتبرترین جاده های باستانی محسوب می شده است. بنابراین شهرستان اوز در دوره ساسانی به یکی از مهم ترین جاده های کشور دسترسی آسان داشت.

۲-جاده اوز- بن عماد- بنادر خلیج فارس از دیگر جاده های باستانی بوده است که مردم این دیار از طریق آن به بنادر خلیج فارس و کشورهای هندوستان می رفته اند.

۳-جاده اوز – کوهستان- فیشور- خنج که از راه گردنه وراء؛ تجار و کاروان ها اموال تجاری را به شیراز می رساندند.

۴-جاده اوز- پرگانیه- بالنگستان که مردم از طریق این جاده به فداغ و لامرد می رفته اند. این جاده اکنون احیاء و ساخته شده و به جای جاده قبلی مورد استفاده قرار می گیرد.

۵-جاده اوز- اناخ- لار که مردم از این طریق به لار و یا به شهرهای دیگر مانند: بندرلنگه و بندرعباس هم می رفته اند.

۶-جاده اوز- قلعه پروده- لار که یک جاده استراتژیک بوده است که قعله پروده از طریق شمال نیز به بنارویه متصل می شده است و این قلعه یک قلعه باستانی و راههای ورود و خروج به آن حیاتی، نظامی و امنیتی بوده است.

۷-جاده اوز- مربط – جهرم که اوز از این طریق به جهرم و شیراز متصل می شده است و اکنون این جاده در حال احیاء و ساخته شدن است.

۸-جاده اوز- کوره- هیرم – بختیارویه که مردم اوز و توابع از طریق آن با عبور از گردنه سفید خود را به بخش های جویم و بنارویه می رسانده اند.

۹-جاده اوز- هود- کاریان- مبارک آباد که مردم از این راه به جهرم و شیراز متصل می شده است.

۱۰-جاده اوز- تنگ مسجد- گراش که مردم به گراش می رفته اند.

آنچه از پژوهش و یادآوری جاده های باستانی و قدیمی شهرستان اوز برمی آید و براساس آن به جمع بندی می رسیم این است که شهر اوز از دوران گذشته در مسیر جاده اصلی قرار نگرفته است و جاده های ده گانه نام برده شده در بالا با تلاش مردم سخت کوش و صبور اوز برای راهیابی به جاده های اصلی و یا مکان های هدف بوده است و این موضوع تاثیر منفی در رشد و توسعه منطقه داشته است.

بنابراین می طلبد که با ساخت و احیاء راههای مربط و اوز- هیرم باعث جلب خودروها و کشاندن مسافران به این منطقه شده تا در کوران قرار گرفته و از این بن بست احتمالی بدرآییم. ان شاالله

منابع و ماخذ: ۱-دانشنامه آثار تاریخی لارستان اثر یعقوب کامجو ۲- بررسی آثار تاریخی و هنری اوز اثر حمیرا کمال ۳- پسین اوز، مقاله منوچهر عابدی راد

*مدیر مسئول


1 دیدگاه

  1. عالی است ، مدتی است که دیگه آقای خضری مصاحبه نمکنید قبلا ناهی یکبار درباره منطقه به گفتگو می پرداختید ما شمار داریم که از اوز حکایت کند پایدار باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد