شهریور پرحرارت و مهر با نزاکت

* احمد خضری: شهریورماه یا ماه سنبله، ششمین ماه سال خورشیدی با تمام فراز و نشیب های فراوانش به پایان رسید و با پایانش اعلام کرد که فصل تابستان به سرآمد و پاییز ماه مهر و علم آموزی و مهرورزی فرا رسید. شهریور ماه ۱۳۹۸ در منطقه خودمان باز هم خورشید با ما مهربانی کرد و حرارت و گرمایش را مانند ماههای قبل از ما دریغ نورزید. برخلاف سال های پیشین ما را در گرمای طاقت فرسای خود نگهداشت. شاید این گرما نوید بخش زمستانی پر باران و مطبوع باشد.
شهریورماه ۹۸ علاوه بر گرما، شاهد حضور یک وزیر کابینه دولت تدبیر و امید در اوز بودیم، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به اوز آمد و ضمن بازدید از خانه بوم گردی بهروزیان فرهنگ و ادب و متانت مردم اوز را ستود و ما انتظار تاسیس اداره میراث و فرهنگی را داشتیم ولی نمی دانیم چرا مطرح نشد؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اوز نیامد ولی ما به لار رفتیم و او را دیدیم و مشکلات مخابرات اوز که زمانی آوازه اش کشوری بود را به استحضار وی رساندیم. گفتیم که بعد از مرکز شهرستان اولین بار در جنوب کشور، یک صفر، دو صفر و حتی تلفن همراه در اوز دایر بوده و این افتخار بزرگی بوده و هست و انتظار است که مخابرات اوز به جایگاه اصلی خویش بازگردد و نقاط کور تلفن همراه، توسعه فیبرنوری و تاسیس تلفن ثابت در چند نقطه شهر انجام شود. اولین کتابخانه کودک و نوجوان جنوب فارس با حضور معاون سیاسی استانداری و مدیرکل کتابخانه ها و فرماندار افتتاح شد و مردم اوز نشان دادند که فرهنگی بودن آن در شعار دادن نیست، بلکه در رفتار و فکرشان وجود دارد. در قبال حرکات و رفتارهای منطقه سعه صدر را پیشه ساخته و آرام و متین با جریانات کنار آمده خویشتن داری کرده و می کنیم. آری شهریور ماه به ما آموخت که خویشتن داری به ما عزت می بخشد، چون احساس کردیم که عواطف خود را آگاهانه روشن کرده و خویشتن را به سوی ارزش هائی برتر هدایت کردیم. شهریورماه به ما آموخت آنان که حرف می زنند می کارند و ما که گوش می دهیم درو می کنیم. بالاخره این که ماه مهر با آن عظمت و زیبایی اش فرا رسیده و از همه مهم تر و باجلوه تر گشایش مدارس و ورود دانش آموزان برای کسب علم و دانش به آموزشگاه هاست.
چند روز پیش برای عرض تبریک به یکی از حجاج بیت اله الحرام که خود سال ها در منطقه به عنوان مسئول در آموزش و پرورش خدمت می کرد رفتیم. وی از فضای کنونی آموزشی و روابط بین معلم و شاگرد و همکار و حتی در سایر ادارات گلایه داشت و به اخلاق جامعه انتقاد می کرد. در این رابطه باید گفت که: عدم تمایل به نظم پذیری در مدارس پیامدهای گوناگون و فراوانی برای دانش آموزان در حیطه آموزشی، اجتماعی و خانوادگی در بر دارد. علاقه نداشتن به نظم پذیری حتی در دانش آموزانی که دچار مشکلات و ناهنجاری نیستند، زمینه قانون گریزی، خودکم بینی و زدودن اخلاق را فراهم می کند. معلمان و مدیران در مقام اشخاصی که باید از آگاهی و توانمندی در شناسائی و ایجاد رابطه سازنده با دانش آموزان برخوردار باشند یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری شخصیت رو به رشد دانش آموزان به شمار می آیند.


بطورکلی از قدیم الایام یکی از مهم ترین اهداف تربیتی محیط آموزشی رعایت نظم و انضباط در تمام موارد بوده است. شما حتما عکس های اولین دوره مدرسه اوز را بخاطر دارید که دانش آموزان و معلمان همه دارای لباس های فرم و کلاه بوده و مراسم صبحگاهی شبیه پادگان به صورت منظم برگزار می شد. این نشان از وجود نوعی نظم و انضباط رفتاری و یادگیری بود که جزئی از اهداف آموزشی محسوب می شده است. معلمان نقش اساسی را به عهده دارند چون آنان کسانی هستند که ساعت های بسیار را با دانش آموزان می گذرانند. رفتار معلم باید همراه با احساس امید، بزرگواری، احترام و نشاط بوده تا در اصلاح رفتاری دانش آموزان تاثیر بگذارد. چرا به قول آن مسئول، امروز اخلاق در رابطه معلم و شاگردی در جامعه متزلزل شده است که دغدغه او بحث اصلی جلسه باشد و از این بابت افسوس خورده و گلایه کند؟ در این میان مقصر کیست؟
بیایئد کمی به موضوع بیشتر توجه کنیم: اخراج دانش آموز از کلاس و فرستادن او در راهرو یا ارجاع به مدیر مدرسه یکی از این موارد است. یعنی معلم توانائی کنترل دانش آموز را ندارد و دیگری باید او را منظم سازد. باید گفت که عدم مسئولیت پذیری شیوع یافته است و این می تواند ایجاد مشکل کند. دروغ گویی و رفتارهای ضد، نقیض والدین، دست اندرکاران مدرسه، عدم اطلاعات کافی از مسائل، نداشتن تسلط برای تدریس و اداره کلاس و… باعث می شود این موضوع فراگیر شده و اخلاق مدرسه و خانه و جامعه نزول یابد.
آنچه می توان در محیط آموزشی نتیجه گرفت این است که: ۱- نظم پذیری دانش آموزان با رفتار آموزشی و اجتماعی معلم بستگی دارد. ۲-رفتار آموزشی مناسب و اختصاص درسی یا ساعتی به نام چگونگی رفتار خوب داشته باشیم. باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بالا رفتن اخلاق اجتماعی می شود. ۳-سبک رفتاری خانواده و نحوه ارتباط والدین با فرزندان عامل موثری در وضعیت روانی و رفتاری بچه ها دارد. ۴-رسانه های ارتباط جمعی می تواند بر رفتار جمعی تاثیرگذار باشد. خلاصه این که مهرماه که مظهر نظم و نزاکت است را با شادی و امید و نظم آغاز می کنیم و آغاز سال تحصیلی را به دانش آموزان و معلمان و فرهنگیان تبریک می گوییم.
*مدیر مسئول


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد