غربالگری بیماری های متابولیک ارثی در شهرستان اوز

واحد غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان در شهرستان اوز آغاز به کار کرد.

به گزارش پسین اوز و به نقل از رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اوز، واحد غربالگری بیماری های متابولیک ارثی نوزادان در شهرستان اوز شروع به کار کرد.

نازنین رضائی گفت: بیماری های متابولیک ارثی در واقع دسته ای از عارضه های ژنتیکی هستند که ژن معیوب این مبتلایان منجر به یک نقص آنزیمی می شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اوز افزود: تا به حال غربالگری نوزادان با تمرکز بر ۴ بیماری فنیل کتونوری، گالاکتوزمی، کم کاری تیروئید مادرزادی و فاویسم در حال انجام بوده که تاثیر آن در تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بیماری کاملاً ثابت شده است. رضائی با اشاره به اینکه شناسائی زودهنگام این بیماری ها در درمان به موقع موثر بوده و از عواقب بعدی جلوگیری می کند گفت: با اجرای این برنامه علاوه بر ۴ بیماری یاد شده، غربالگری حدود ۲۰ بیماری متابولیک ارثی نیز در این شهرستان انجام خواهد شد. وی تصریح کرد اجرای این طرح می تواند بسیار مفید و عامل پیشگیری از بسیاری از معلولیت ها و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری ها باشد.

 


1 دیدگاه

  1. خطاب به دکتر رضایی ریس شبکه اوز

    ریس شبکه بهداشت ودرمان. اوز فکری به حال. بیمارستان. اوز بکنند که به علت نداشتن تجهیزات وامکانات بیشتر بیماران. را حواله. گراش. ولار میدهند از دستگاه. CT اسکن هم که دیگر. خبری نیست ولی خیران. ساختمان. آنرا. ساختند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد