قلعه عثمان لو، آسمان لو ویااسماعیلوبنارویه مقر حاکمان لارستان

قلعه عثمان لو، آسمان لو ویااسماعیلوبنارویه مقر حاکمان لارستان :؛:؛در جنوب استان فارس ودر بخش بنارویه لارستان مجموعه ی چشم گیری از میراث مادی و معنویاین سرزمین را در خود دارد. یکی از برجسته ترین و زیباترین آنها قلعه ی تاریخی آسمان لو است که به عثمان لو یا اسماعیل لو نیز معروف است. قدمت آن به دوران قبل از حکومت زندیه می رسد. قلعه آسمان لو در ۳کیلومتری جنوب شرقی بنارویه و ۲ کیلومتری شرق روستای شرفویه واقع شده است. این قلعه بر بلندای کوهی در ضلع جنوب غربی رشته کوه آبگاه در نزدیکی بنارویه بنا شده است. این قلعه نیمه ویران حکایت های پر عبرت تلخ و شیرین روزگار دراز خود، ناپایداری دنیا و قصه ی رنج انسان را با جلوه ای بی مثال برای بازدیدکنندگان و نظاره گران خویش بازگو می‌کند.
این دژ در دوران طلایی خود به لحاظ استراتژیک و تسخیر ناپذیری از برجسته ترین قلعه های نظامی زمان خود بوده است. بنارویه به عنوان کهن ترین محل های سکونتی ایران برای سالیان دراز مرکز حکومتی به شمار می رفته است.
این قلعه ی استراتژیک و با عظمت بسان قلعه باشکوه الموت در قزوین و قلعه بَمپور در بلوچستان ،بربلندای کوه و بر فراز دره های پرشیب و خطرناک ساخته شده است.
این دژ به لحاظ نظامی اهمیت قابل توجهی داشته است و به مناسبِ موقعیت راهبردی خود می‌توانست در مقابل قشون نظامی نیز مقاومت کند.
مشخصا استقرار قلعه در بالای کوه تصادفی نبوده است به گونه ای بر اطراف اشرافیت داشته که محال بوده یک مهاجم به دور از چشم نگهبانان به قلعه نزدیک شود.
بنا به گفته فارسنامه ناصری، این قلعه در زمان کریم خان زند پناهگاه خوانین لار بوده است که هر وقت کریم خان آنها را تعقیب می کرد، به این قلعه پناه می‌بردند.
قلعه آسمان لو قلعه ای است که در برابر عظمت و تسخیر ناپذیریش، بسیاری از لشکر کشان دست کم یک بار مزه ی تلخ شکست را پای آن چشیده اند .
قلعه اسمان لو نهایتا در جنگ ها و آشوب های سال ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ متصرف شد و عده ای از افراد ساکن قلعه مجروح و به قتل رسیده اند و عده ای راه گریز را پیش گرفتند و اموال و ذخایر عظیم قلعه تماما به غارت رفت.
این قلعه در زمان های مختلف تاریخی مورد استفاده گروه های مختلف خوانین،جنگجویان،راهزنان،وافراد آزادی خواه و مخالف حکومت های وقت قرار گرفته است .
متاسفانه این قلعه ی بی نظیر تاریخی باقدمت چند صد ساله که پتانسیل بسیار زیادی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی دارد، در حال حاضر نیمه ویران و متروکه شده است ولی همچنان نگاه هر رهگذری را خیره می‌سازد.

گوشه وکنار دژ آسمان لو این پیر سالخورده ی سربلند برای هرکسی داستان خودش را دارد.
اگر در جست و جوی آثار و تاریخ گذشته ی این مرز و بوم باشیم برج و باروی این قلعه راوی حکایت گذشته ی تاریخ پر فراز بنارویه است.
صلابت و سربلندی این قلعه ی ماندگار صلابت ماندگار مردمان بنارویه است.
امید کریمی خشنودخبرنگار بنارویه
پسین اوز-میرهاشم اوزی وخواجه محمدیوسف طاهری اوزی از جمله فرماندهانی بودندکه دراین قلعه حکمرانی کرده اند وفصلی ازتاریخ لارستان رارقم زدند.


2 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

    عرض کنم در خصوص این خبر که قلعه اسماعیلی مربوط به روستای شرفویه هست،در متنی هم که درج شده از لحاظ مسافت تا شرفویه ۲ کیلومتر می باشد و بنارویه سه تا چهارکیلومتر تا این قلعه باستانی فاصله دارد ، اما دوستان از بنارویه به دلایل نامعلوم و خلاف واقع ان را در بنارویه درج می کنند ، از شما هم خواشمندم متن اصلاح شود و در هر زمینه ای که گزارش از بنارویه ارسال شود اول مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد و بعد در سایت و پیج قرار گیرد ، دلیل این امر هم مشاهده چندین اخبار غلط از رسانه های بنارویه می باشد ،اول اهل رسانه بنارویه در بنارویه درج می کنند اما بعد از انتقادات و اعتراضات پاسخ می دهند منظور منطقه بنارویه است اگر باز هم انتقادات شدیدتر شود نام اصلی مکان قید می شود ، امید است که مورد توجه شما رسانه محترم قرار گیرد،تشکر و سپاس

  2. با سلام
    ضمن تشکر از دوستان، قلعه آسمان رو Asemanru که تصحیف شده آن Esmunle است، از قلعه های باستانی جغرافیایی کهن روایت می کند که در کتاب فارس نامه ناصری و فارس نامه ابن بلخی نیز از آن‌نام برده شده است. این قلعه امروزه حوالی روستای کنونی شرفویه لارستان قرار دارد. نکته مهم دیگر اینکه بنارویه امروز، مکان جغرافیایی متاخر است و پیش از این مکانی به همین نام در منطقه شمال غربی بنارویه کنونی قرار داشته که به دلایل متعدد از بین رفته است. لذا خود مکان شهرستان یا دهستان بنارویه امروزی، محل تامل است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد