موفقیت بزرگ در کنکور، قهرمان پیشرفت،  قبولی پزشکی

این بار قهرمان پیشرفت مصاحبه ما، مادر یک فرزند، متأهل، مبارزه با مشکلات بسیار و در نهایت شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته پزشکی است.

هدف از این بیوگرافی کوتاه، برای کسانی که هدفی دارند و از صمیم قلب خواهان رسیدن به هدفشان هستند؛ می خواهیم بگوییم هیچ وقت دیر نیست! حتی اگر سال ها از درس خواندن دور باشید. حتی اگر مادر و دارای مسئولیت های زندگی باشید. حتی اگر کارمند و متعهد به شغلتان باشیدالهام وحدانی در گفت‌وگو با خبرنگاران پسین اوز، می گوید:

الهام وحدانی هستم متولد سال ۱۳۶۱ در بندرعباس و ساکن شیراز. تا سال چهارم ابتدایی بندرعباس تحصیل کرده و بعد از آن به شیراز نقل مکان کردیم. سال سوم دبیرستان بودم که ازدواج کردم و بعد از تولد فرزندم دیپلم خود را گرفتم. در سال ۱۳۸۰ با تولد پسرم و اتفاقاتی که در زمان تولدش افتاد این انگیزه در من ایجاد شد تا در رشته زنان و زایمان تحصیل کنم و مدرک خود را بگیرم با این هدف که حتی اگر بتوانم جان یک نفر را نجات دهم. خلاصه اینکه تصمیم گرفتم، شروع کردم و برای هدفی که از دوران نوجوانی علاقه به آن در من ریشه دوانده بود، تلاش کردم. در سال های گذشته خیلی چالش داشتم و با تمام آنها جنگیدم. مسلماً اولش خیلی سخت بود چون مدت زیادی  از درس و کتاب دور افتاده بودم.

دو سال پشت کنکوری بودم ولی موفق به کسب رتبه مورد نظر خودم نشدم. در سال ۸۵ با استفاده از کتاب های تست که در بازار بود توانستم در رشته مدیریت صنعتی قبول شوم و در طی ۴ سال لیسانس خود را بگیرم. در سال ۹۴ رتبه ۱۰ هزار مجاز شدم ولی در سال ۹۵ باز هم کنکور دادم که به رتبه ۵ هزار رسیدم ولی باز هم رتبه ای که می خواستم نبود. در سال ۹۶ و ۹۷ به خاطر مسایل شخصی از کنکور عقب ماندم و دوباره در سال ۱۳۹۹ در کنکور شرکت کردم و در دکترای دام پزشکی قبول شدم. سال ۱۴۰۰ کتاب های کنکور، نظام جدید شد و من دوباره در سال ۱۴۰۱ کنکور دادم و بالاخره توانستم در رشته ای که این همه سال برایش زحمت کشیدم یعنی رشته پزشکی مجاز شوم. لازم است بگویم در همه این سال ها همراهی همسرم(یونس خادم) ستودنی بود.

رمز موفقیت من این بود که هر موقع شکست خوردم، تسلیم نشدم. نباید اجازه بدهیم در این مسیر، حاشیه‌ها ما را سرگرم کنند. از درس خواندن لذت می‌بردم و  تلاش می کردم با اینکه در ایام مطالعه برای کنکور هیچ‌گونه تفریحی نداشته و از فضای مجازی نیز دور بودم، در طول روز بین ۱۰ تا ۱۹ ساعت مطالعه می کردم. دغدغه من میان اینهمه درگیری و شلوغی این بود که این سختی ها مرا به هدفم نزدیکتر می کند. من معتقدم خداوند برای تلاش های خالصانه و آنچه از ته قلبتان بخواهید، توجه ویژه ای می کند.

می پرسیم تاثیر  خانواده بر روند تحصیل شما چگونه بود؟ می گوید: درک خانواده ام بسیار بالا بود و من واقعا ممنونم. از همسرم که در این مدت با تمام وجود از من حمایت کرد تشکر می کنم واقعا مثل این بود که خودش کنکور دارد وقتی درس می خواندم کنارم بود تا من فقط روی درس تمرکز و راهم را ادامه بدهم. همچنین از همه دوستان خوبم سپاسگزارم.

توصیه الهام خانم به جوانان این بود که علایق خود را نادیده نگیرند و به دنبال علایق خود بروند. و یکی هم اینکه هر کس به هر طریقی چه از نظر مالی و چه از نظر عاطفی می تواند یک نفر را همراهی و حمایت کند تا آن شخص به هدف والایش برسد حتما حتما او را همراهی و تشویق کند و به راحتی از کنار علایق خوب دیگران نگذریم.

الهام می گوید: مشاورهایم خیلی در این راه به من کمک کردند و یکی از این مشاورها پسر خودم(کیانوش) بود که در این راه درک بسیار بالایی داشت و این موضوع خیلی برای من حائز اهمیت بود.

خبر قبولیم را شوهرم به من داد و آنجا بود که فهمیدم اشک شوق ریختن چه معنایی دارد و به نظر من شاد بودن در زندگی بزرگترین و مهم ترین فاکتور زندگی است. شنیدن قبولی ات در میان قبول شدگان کنکوری حس جالبی است و در این موقعیت هر فردی قطعاً خوشحال خواهد بود چرا که یک حس تکرار نشدنی است.

یک خانم متاهل پشت کنکوری دغدغه های زیادی دارد که باید یک سال کنکور را طوری برنامه ریزی کند که به همه کارهایش برسد و در این مسیر حتما به حمایت همسر و خانواده اش نیاز دارد. این حمایت را ما به عینه در همسر الهام خانم مشاهده کردیم چون حتی برای مصاحبه هم ایشان را همراهی کرده بودند و عقیده داشتند که همچنان که درس خواندن فرزندان مهم است پیشرفت و موفقیت همسرمان نیز مهم است.

سخن آخر اینکه می خواستم به کسانی که شرایطی مشابه من دارن بگویم برای رسیدن به آرزوها هیچ وقت دیر نیست و با تلاش همه چیز امکان پذیر است  و از همسرانی که خانم هایشان تصمیم به ادامه تحصیل دارند تقاضا می کنم که آنها را همراهی و حمایت کنند. چون پیشرفت یکی افتخار دیگری است.

داستان زندگی آدم ها پر از آموزش برای ماست؛ اینکه هدف در برنامه‌ریزی چه نشاطی در ما ایجاد می‌کند؛ اینکه تحمل و صبوری چگونه آدم را از بن‌بست‌ها می‌رهاند؛ اینکه شور و گفت‌وگو چگونه به تصمیم انسان جان دوباره می‌بخشد؛ و

مطمئنیم الهام سال‌های شیرین پزشک‌شدن در کنار خانواده اش را قهرمانانه پشت‌سر خواهد گذاشت.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی

 


6 دیدگاه

  1. جالب بود آفرین به ایشان. پزشکی کدام دانشگاه می خوانند؟

  2. دانشگاه سراسری شیراز

  3. جای تبریک بسیار دارد به ایشان و خانواده محترم بابت این همه پشتکار و تلاش. به عنوان یک اوزی باعث افتخار ماست. آرزوی موفقیت برای ایشان

  4. باعث افتخار اهالی خانواده و همچنین اقوام نزدیک و دور شدید دختر‌عمو 👏🏻👏🏻👏🏻

  5. موفقیت و سربلندی و شادکامی و سلامتی رو در ادامه راه از الله مهربان و قادر برایت آرزو میکنم الهام جان ❤️
    تبریک فراوان به شما و خانواده عزیزتون❤️

  6. نورافشان عبدیان

    الهام عزیزم واقعا از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت میکنم خبر مسرت بخشی بود …یادمه چن سال پیش میگفتی تا پزشکی قبول نشم دست بردار نیستم پشتکار شما و حمایت خانواده قابل ستایش هست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد