نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد در توسعه پایدار

*محمدحسین آتش فراز: سازمان های مردم نهاد (سمن) یا(NGO) به سازمان های داوطلبانه، غیردولتی، غیرانتفاعی، عام‌المنفعه و خیرخواهانه اطلاق می‌شود که مطابق اساسنامه مشخص در حوزه های خاص به فعالیت مشغولند و ویژگی مهم آنها غیر سیاسی بودن شان است. سمن ها تحت عنوان شخصیت حقوقی سازمان خود، حق انتخاب فعالیت سیاسی ندارند. خیرخواهانه بودنشان به این معناست که هدف از تشکیل این سازمان ها کسب درآمد اقتصادی نیست و اگر درآمدی به دست آورند باید در راستای اهداف خیرخواهانه عمومی یا حل مشکلی از اجتماع که در اساسنامه قید شده است، هزینه کنند. موضوع فعالیت سمن‌ها متنوع است؛ از جمله راهکار برای رفع آسیب‌های اجتماعی، نیکوکاری، آبادانی، مذهبی، بهبود وضعیت فرهنگی جامعه، زنان، کودکان، حمایتی، توسعه و… معرفی می‌کنند.


یکی از عوامل اندازه گیری سرمایه اجتماعی، میزان و کیفیت فعالیت سازمان‌های مردمی است. در ایران، سمن ها نسبتا نوپا بوده و مراحل ابتدایی رشد و بلوغ خود را طی می کنند. با وجود این، در آیین نامه ها و قوانین کشور اهمیت خاصی به توانمندسازی سمن ها و لزوم بهره‌گیری از نقش موثر و قابلیت های آن ها مبذول شده است تا جایی که ۲۶ ماده از مواد قانون و مقررات برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تقویت، همکاری و جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص پیدا کرده بود.
بنابراین ضروری است که هم سازمان های مردم نهاد در پویایی، بالندگی و مدیریت مناسب و ارائه خدمات مطلوب به همنوعان بکوشند و هم دولت و مسئولین در این مسیر به آنها مساعدت کنند. سازمان مردم نهاد از آنجا که بر پایه ارزش بنیادین «ایثار» و خدمت رسانی به سایر انسانها بر اساس اصل عدم انتفاع شکل گرفته است می‌تواند در کنار نظام سیاسی، محقق کننده این اهداف باشد.
لذا در همین راستا مرکز مشارکت زنان همیار حضرت زینب(س)، انجمن طبیعت گردی تاگاره، انجمن کوثر، انجمن خیریه سلمان فارسی، انجمن نواندیشان، انجمن دوستدار طبیعت و…. در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، درمانی، اجتماعی، ورزشی، کمک به محرومین و غیره در بخش اوز فعالیت دارند. این انجمن‌ها که ریشه آن به حس نوع دوستی به مردم بخش اوز برمی گردد به حمدالله توانسته تا حد زیادی از توان و مشارکت خیرین و افراد توانمند در رفع کمبودها و مسائل و مشکلات فوق اقدام نماید.
مشارکت عمومی و فعال در برگزاری برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی، تجلیل از شخصیت های برتر دعوت از مردم جهت حضور در مراسم ها و مناسبت های ملی و مذهبی، مشارکت در برگزاری یادواره شهدا، تجلیل از شهدای گمنام گوشه ای از فعالیت‌های این انجمن ها در اوز می باشد. نمونه دیگر این نوع سمن ها در بخش اوز هیئت امناهایی است که توسط خود مردم و خارج از تشکیلات تشکیل گردیده و در قالب یک(NGO) به خوبی ایفای نقش می نمایند که از نمونه‌های بارز موفق آن می‌توان به هیئت امنای بیمارستان امیدوار، دانشگاه آزاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه پیام نور، انجمن خیریه سلمان فارسی اشاره کرد این انجمن ها با جذب خیرین توانسته اند بسیاری از کمبودها در زمینه‌های بهداشتی و درمانی نظیر تجهیز واحدهای مختلف بیمارستان از جمله آزمایشگاه، سونوگرافی، رادیولوژی و… به دستگاه های مدرن و گران قیمت، در زمینه علمی ساخت مدرسه، دانشکده بهداشت، دانشگاه آزاد، خانه معلم، در زمینه ورزشی مشارکت در ساخت سالن‌های ورزشی، پیست اسب دوانی و… تا حد زیادی از کاستی‌ها را برطرف نمایند. کاشت گیاهان دارویی از قبیل بادام کوهی و انقوزه توسط طبیعت دوستان بخش اوز نیز یکی دیگر از فعالیت های این سمن هاست. در پایان امید است که شاهد نقش سازمان های مردم نهاد در توسعه همه جانبه بخش اوز باشیم.
*بخشدار و عضو شورای سرپرستی پسین اوز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد