چرا چرخ اقتصادی شهر ما نمی چرخد

*حمیرا نامدار: چرخ اقتصاد شهر ما نمی چرخد اصلا ما چرخی نداریم که با آن بچرخیم ولی شما باز بگویید که ما در حال رشد اقتصادی هستیم، و مردم امروز خود می چرخند نه با چرخ اقتصاد

برای توسعه، امکانات، آب، تکنولوژی هست و … منتها چون کسی کمک نمی‌کند چرخ منطقه نمی‌چرخد. زندگی  روز به روز سخت‌تر می‌شود، درصورتی‌که  می توان در: صنایع دستی، فرهنگی، گردشگری، صنعت و حتی کشاورزی و… را در شهر ریشه‌دار کرد.

 فکر می‌کنید چه کار ویژه‌ای را باید انجام داد که شهر ظرف چند سال احیا ‌شود؟

البته یک مشکل اساسی که باعث شده مردم کوچ کنند گرانی بیش از حد زمین است، چون گرانی اجازه توسعه به شهر را نمی‌دهد؛ قیمت زمین مدام بالا می‌رود. شهر طرح توسعه لازم دارد. داشتن یک خانه مناسب در اوز بیشتر از ۴۰۰ میلیون پول می‌خواهد، خوب طرف می‌رود جایی دیگر سرمایه گذاری می کند.

یکی دیگر از معضلات اساسی این شهر بیکاری است. سن تحصیل کرده های شهر ما هم رو به بالا حرکت می کند امیدی به استخدام ندارند، کاسبی و شاگردی تنها  فعالیتی است که با آن گذران زندگی می کنند. شاید هم دلیلش هم این بوده که ما اداره ای نداشته ایم که استخدام شوند. یک زمانی بخاطر دانشگاه ها شهر کمی رونق داشت؛ الان جمعیت دانشگاهها هم کم شده و البته این فقط مربوط به اوز نیست؛ بنابراین بیکاری بیداد می‌کند. پول گردش ندارد، چرخ مردم نمی‌چرخد همه چیز راکد مانده است.

اگر مسئولین سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها را ایجاد کنند، گردشگری خوب جواب می‌دهد. اما افسوس، کسی اعتقاد ندارد؛ شهر با این همه میراث فرهنگی هنوز دفتر میراث فرهنگی ندارد و اگر اداره های دیگری هم داشته ایم هم همه به صورت نمایندگی بوده است در صورتی که این نمایندگی ها هم فرقی با نداشتن برای ما نداشته است.

انتظار داریم توجه بیشتری کنند؛ شهرک صنعتی ساختند؛ زیرساختهای آن هم آماده است؛ کارخانه‌ها را هدایت کنند و بیاورند.

دل مان می‌سوزد. بچه هایمان در سال ذوقشان این است که همراه با پدر و مادرها بروند برای شهر بازی، چرخ و فلک درست کردن مگر چقدر هزینه دارد؟ پارک داریم ولی جان ندارد، تاریک است، از کنارش که رد می شوی متوجه آن نمی شوی.

ما در شهرمان صنعتی نداریم. مسئولان می توانند به‌ عنوان نماد صنایع دستی محلی را پی گیری، و اوز را که شهر فرهنگی معرفی شده را آبادتر کنند؛ کار خیلی خاصی هم نمی‌خواهد؛ امکاناتی بدهند که همایش ها را به اینجا بیاورند و در اوز برپا شود. اگر همین احیا شود خوب است؛ نمی دانم کسی هست که به این حرف‌ها گوش کند یا که نه؟

ما بارها گوشه ای از مشکلات شهر را نوشته ایم ولی تا به حال کسی حتی یک جواب هم برای آن ننوشته نمی دانم چرا؟ ماهرچند با نوشتن سعی کرده ایم  یک پل ارتباطی برای پی گیری مشکلات شهرمان باشیم. اگرچه نهایت تلاشمان را برای حل کردن مشکلات به کار می بندیم اما بازهم یادآوری می کنیم مسئولین باید پیگیر باشند.

نباید به اوز مثل شهرهای بزرگ نگاه کنیم که خودش می‌تواند گلیمش را از آب بیرون بکشد اوز شهر نیازمند توجه ویژه است تا چرخ اقتصادش بچرخد.

*عضو شورای نویسندگان

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد