یادی از محمد سعید صمدی معلم دلسوز و فعال اجتماعی

* احمد خضری: محمد سعید صمدی فرزند محمد هادی در سال ۱۳۰۳ خورشیدی در شهر اوز به دنیا آمد و تحصیلات خویش را ابتدا در مکتب‌خانه و سپس در دبستان بدری تا پایان کلاس چهارم ابتدایی به پایان رساند و کلاس های پنجم و ششم را در شهر لار گذرانید.

 شادروان محمد سعید صمدی در سال ۱۳۲۹ به همراه تنی چند از یارانش مانند محمدصدیق پیرزاد و مرحومان عبدالله رجائی، محمد امین کمالی، کمال کامیاب، عبدالحسین تیمناک، روح‌الله دانیالی و…به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش به درآمد و در کسوت شغل معلمی به تعلیم و تربیت فرزندان پرداخت. من خود به یاد دارم که وی معلم قرآن و شرعیات ما بود. یادش به خیر، شادروان محمد سعید صمدی بعد از تدریس در مدارس بدری و بازرگانی به اداره منتقل وابتدا در نمایندگی و سپس در سمت مسئول حسابداری حسابداری مشغول انجام وظیفه شد.

شعاع عشق و خدمات زنده یاد صمدی از آموزش و پرورش فراتر و به سایر ارگان‌ها و ادارات دیگر کشیده شد. عضویت در هیئت امنا های آب و بیمارستان از جمله فعالیت‌های اجتماعی وی محسوب می‌شود. در نامه نگاری برای تاسیس ادارات و ارگانها پیوسته پیشقدم بود و سعی می‌کردم مقاماتی که برای بازدید به اوز می‌آیند. مشکلات شهر را مطرح و مطالبه‌گری کند.

در استقلال اداره آموزش و پرورش اوز وی نقش بسیار تاثیرگذاری داشت در آن زمان من در تهران دانشجو و مشغول تحصیل بودم و هر دو با هم در این راستا بسیار پیگیر و پافشاری کردیم مرحوم صمدی از اوز و من در تهران به طور مرتب و مستمر پیگیری استقلال آموزش و پرورش اوز را داشتیم که به لطف خدا این مهم هم انجام شد.

همچنین برای تاسیس اداره دارایی و بانک کشاورزی و کتابخانه عمومی نباید زحمات وی را نادیده گرفت. مرحوم محمد سعید صمدی پیوسته همراه همه علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران و پیگیران عمران و پیشرفت اوز بود. به یاد دارم برادرم عبدالعزیز خضری به عنوان نماینده روزنامه اطلاعات در اوز شورائی به نام شورای مشورتی تشکیل داده بود که مسائل و مشکلات منطقه به ویژه کمبود آب و برق و غیره را مطرح و اعضای آن ضمن بیان کمبودها و مشکلات راه های حل مشکلات را نیز مطرح می ساختند و زنده یاد صمدی با حرارت و محکم مشکل برق و آب را مطرح و از مسئولان درخواست حل آنها را داشت. مرحوم محمد سعید صمدی پس از ۹۷ سال عمر با عزت که چندین سال آن را در بستر غنوده بود در ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در منزل شخصی اش بدرود حیات گفت و در صبح روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ با حضور خانواده و گروهی از دوستانش به منزلگاه ابدی سپرده شد.

ضمن تسلیت به خانواده محترم صمدی به ویژه فرزندانش مسعود، صدیق، ناهید و صالحه صمدی یاد و خاطره اش را گرامی داشته و برایش آرزوی غفران الهی دارم.

* مدیرمسئول


5 دیدگاه

  1. او فردی به تمام معنی متین، مهربان، دلسوز و با وجدان و بسیار فعال و کوشا برای پیشرفت اوز و بسیار درستکار و امانتدار و خوش رفتار و صمیمی بود.
    گمان نمی کنم یک نفر حتی یک نفر در کل اوز پیدا شود که از او یک کلمه حرف بد یا خاطره بدی به یاد داشته باشد.
    او فردی بود وارسته و خیر خواه همه
    روحش شاد و یادش گرامی و جایش خالی

  2. احسنت به آقای خضری که حق قدرشناسی را به جا آورده است

  3. آرمین فاروقی

    ضمن تشکر از آقای خضری از محبت و عکس و نوشته شان می خواستم فوت آقای محمد سعید صمدی را به مسعود ناهید صدیق وصالحه و خانواده تسلیت بگویم.
    خاطرات من به دهه۱۳۴۰ بر می گردد ایشان بسیار مهربان و مهمان نواز بودند و الگویی در درستی برای ما بودند. براستی به اوز وفادار و در پیشرفت آن اهمیت می دادند. روح ایشان شاد باد.

  4. سپاس فراوان از جناب خضری‌ و سایر بزرگوارانی که با‌ ارسال نظراتشان قدر دانی خودشان را نسبت به پدر بزرگوارم ابراز داشته‌اند .
    امید اینکه خدمتگزارانی راستین که برای عمران و آبادی شهرمان با همه توانشان درخدمت مردم بوده‌اند الگویی برای همگان باشند.

  5. تشکر از مطلب زیبای جناب خضری که خیلی عالی نوشته است . مرحوم صمدی فعال وعاشق اوز بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد