۷۰ سال پیش گارد مبارزه با قاچاق کالا در اوز فعال بود

نقش موقعیت جغرافیائی اوز در فعالیت اقتصادی

احمد خضری: دهه سی خورشیدی به دلیل رونق تجاری کالا در اوز از سوی ستاد مبارزه با کالای قاچاق نمایندگی ستاد لارستان در اوز مستقر بوده است.

در سال ۱۳۳۲ و بر اساس مصوبه ۲۹/۱۲/۱۳۱۲ مجلس شورای ملی ایران به منظور پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود و خروج کالاهای غیرمجاز به کشور در مرزها و شهرستان های محل عبور و مرور کالا ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکیل می شد. مردم اوز به دلیل وضعیت خاص جغرافیائی و محروم بودن از طبیعت مطلوب آب و هوائی علاوه بر مهاجرت از قدیم الایام اقدام به داد و ستد تجاری می کردند. در آن زمان شهر لار مرکز لارستان شهری آباد و محل داد و ستد و عبور انواع کالاها بوده پس از آن اوز نیز مرکزی برای تجارت و دادوستد کالا محسوب می شد و نمایندگی دفتر ستاد مبارزه با کالای قاچاق به تعبیری ضابطین این ستاد به نام گارد مبارزه با قاچاق کالا در اوز فعال بوده است.

محمد طیب نامی «بازرگان فعلی» با ۸۱ سال سن می گوید:« در سال های ۱۳۳۱-۱۳۳۲ خورشیدی در اوز گارد مبارزه با قاچاق کالا وجود داشت. » وی در ادامه می گوید: رئیس این گارد شخصی سرحدی بلند قامت و خوش بیان با نام «خلوصی» بود که چند سرباز تابع وی بودند» بنابراین حضور گارد مبارزه با قاچاق کالا نشان از رونق تجاری اوز در آن سال ها بوده است.

 

محمد محمودی ۸۶ ساله و فعال اجتماعی در این باره می گوید:« گارد مبارزه با قاچاق ۲ مکان در اختیار داشتند:۱- نزدیک منزل خواجه آزینل ۲- نزدیک منزل حسین نیا، آنان به کالای مایحتاج مردم که عبارت بودند از قند، شکر، چای، پارچه و تنباکو که از چارک، جناح و بندر لنگه با قافله به اوز می آوردند می گفتند قاچاق و اضافه می کند که خلوصی می گفت این کالاها بدون مجوز وارد شده اند.» بنابراین کالاهای قاچاق از نظر ماموران آن زمان کالاهائی بود که از طریق بندرلنگه و جناح به اوز آورده می شد و پیله وران و مغازه داران از شهرهای اطراف برای خرید به اوز می آمدند.

محمدصدیق پیرزاد فعال فرهنگی ۹۴ ساله می گوید: « خلوصی فرمانده گارد بود و تیم آنان ارتشی بودند و با ژاندارمری تفاوت داشتند. رئیس پاسگاه ژاندارمری عظیمی بود ولی گاردها در دروازه لاری در خانه باغی فعالیت داشتند و کالاهای ابول محمد ابول هنری را توقیف کردند. »

با استماع سخنان افراد مطلع پی می بریم که فعالیت اقتصادی و تجاری جزء مشاغل اصلی مردم بوده است و چون در اوز فضای کافی برای فعالیت وجود نداشته آنان توانائی های خویش را در قالب مهاجرت در بندرعباس، کرمان، بم، نرماشیر و خارج از کشور انجام می دادند. در ادامه محمد محمودی می افزاید: «گارد مبارزه با قاچاق به فرماندهی خلوصی قافله ابول محمد ابول را توقیف کرد. ابول محمد ابول قاچاقچی نبود بلکه او در امارات به ویژه دبی، از افراد مختلف کالاهای قند، شکر، روغن، چای، پارچه، پوشاک و غیره را دریافت و در اوز به خانواده ها تحویل می داد.»

محمدصدیق پیرزاد نیز اضافه می کند: « البته قافله هائی بودند که کالای مختلف را به اوز آورده و تجار آنان را به مشتریان ارائه می دادند.»

محمدطیب نامی نیز با بیان اینکه مشتریان این کالاها علاوه بر اهالی اوز از اطراف هم برای خرید می آمدند او می افزاید: پیله وران و دکانداران از جویم، بنارویه، شرفویه و حتی گراش برای خرید می آمدند.

بنابراین رونق اقتصادی و تجاری اوز باعث ایجاد و تشکیل گارد مبارزه با قاچاق در اوز زیرنظر لار شده بود وگرنه ورود یک قافله که اجناس مردم را توزیع می کرده است باعث تشکیلات گارد در اوز نمی شد و در ۲ مکان مستقر نمی شدند.

محمدطیب نامی در این باره اظهار می دارد: « مکانی نزدیک خانه خواجه آزینل و مکانی دیگر که دفتر و اداره آنان بود نزدیک منزل حسین حسین نیا بود.»

گارد یا نیروی مبارزه با کالای قاچاق ترفندهای بسیاری برای کشف و متهم شناسی به کار می بردند.

در این باره هدایت الله نامی با ۸۵ سال سن، فرهنگی بازنشسته و فعال اجتماعی و فرهنگی می گوید:« سال ۱۳۳۲ من دبی بودم. سال قاچاق گیری بود. این گارد هم در اوز مستقر و قافله را که می گرفتند بار آن را پیاده و الاغ ها را رها می کردند تا به خانه صاحبش برود آنگاه صاحب کالا را دستگیر می کردند.»

به دلیل قاچاق نبودن کالاهای ابول محمد ابول عملکرد مردم اوز، نشان از همبستگی و اتحاد و همدلی را نمایان ساخت. در این رابطه محمدطیب نامی می گوید: « بار و کالای ابول را گرفته و آن را به لار برده و پیاده کردند و برای دستگیری صاحب کالاها، الاغ ها را در اوز رها نموده تا به خانه های صاحبشان بازگردند. اما مردم مانع شدند که الاغ ها به خانه ها برسند. مخصوصاً رئیس محمد حاج جعفر که یکی از معتمدان بود مویز و کشمش و نخود خرید و بین بچه ها توزیع کرد تا بچه ها مانع شوند که الاغ ها به منزل صاحبشان بروند.»

نتیجه:

۱- شهر اوز مرکز و کانون جنوب بوده و در موقعیتی جغرافیائی خاص قرار گرفته است. این شهر در کانون شهرستان های جویم، خنج، گراش و لارستان واقع شده و می توان از این موقعیت استفاده کرد.

۲- مردم اوز دارای طبع بازرگانی و تجارت هستند و می توان شهر اوز را با توجه به واقع بودن در پسکرانه خلیج فارس، نزدیکی به فرودگاه بین المللی لارستان و سایر امکانات به یک بازار منطقه ای تبدیل نمود.

۳- با توجه به گزارش بالا و سابقه تجاری شهر اوز در دهه ۳۰ خورشیدی می توان نتیجه گرفت که اقتصاد و تجارت در اوز فعال و به نسبت شهرهای هم جوار پررونق تر بوده است. بنابراین امکان سرمایه گذاری و رونق مجدد مهیاست.

۴- اوز نیاز به رشد اقتصادی دارد و رشد معمولاً به عنوان تابعی از سرمایه فیزیکی و انسانی مدل سازی می شود.

۵- شهرک صنعتی اوز باید فعال تر گردد و توانمندی نیروی انسانی در تجارت به کار گرفته شود. مسلم بدانید اوز از ده شیخ و سایر مناطق هم جوار موفق تر می شود. مجتمع تجاری و تفریحی سیتی سنتر اوز را باید به بازار بین المللی صنایع دستی و تولیدات محلی، مصرفی و وارداتی تبدیل کرد.

* مدیر مسئول


3 دیدگاه

  1. جوان از خارج

    احسنت مطاب بسیار مستدل ، معنا دار وخوبی بود تشکر می شود

  2. سپاسگزاریم بسیار مطلب جامعی است . خداوند آقایان حاج احمد وپیرزاد ، هدایت نامی ، طیب نامی ومحمودی را حفظ کند که یاد آور مطلب خوبی شدید . پدرم می گفت گارد یک رئیس داست که خلوصی بود و۷ سرباز زیر دست داشت . بله درسته پدرگ گفت بار ابول را گرفتند ولی بار مال مردم بود که ابول در دوبی مردم به او داده بودند تا به خانواده ها برسانند لباس چای قند بلژیک ، شکر تنباکو ، روغن هلندی کفش وغیره بود البته کار ابول همین بود هر ۲ یا ۳ ماه می رفت دوبی با لنج بار مردم می آورد چرک از آنجا قافله اوزی از راه جنه وصح از باغ وکار کاه می آورد اوز البته بار آخری که خلوصی بارش گرفت یک نفر به او خبر داد

  3. شهروند. از بندر عباس

    در اوز ما بیشتر صحبت ها از گذشته وافتخارات در سنوات قبل. است. در حالیکه شهرستان های هم ردیف ما در استان فارس درحال حاضر در فکر توسعه صنعتی و کشاورزی هستند. نمونه آن ایجاد کار خانه فولاد در شهرستان بختگان. که همراه با اوز. ارتقا یافته. ویا ایجاد کارخانه های. پتروشیمی. وسیمان. در خرامه. وفراشبند که در حد. شهرستان. اوز هستند ولی درحال حاضر. در اوز هیچگونه برنامه وتحرکی. در زمینه اقتصادی. وصنعتی. دیده نمیشود وپیگیری وبرنامه ای هم. وجود. ندارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد