از اوز نوین تا پسین اوز

نگاهی به تاریخچه روزنامه نگاری در اوز

به مناسبت انتشار پسین اوز بر آن شدم تا تاریخچه مختصری از مطبوعات در اوز را تا آنجائی که اطلاعات من یاری کند برای آگاهی خوانندگان بنگارم.

 گرچه چاپ و انتشار کتاب هم در رده مطبوعات قرار می گیرد. ولی بیشتر هدف نشر روزنامه و مجله است و اطلاق کلمه روزنامه، شامل ماهنامه، هفته نامه، دو هفته نامه و مجلات هم بوده و آنچه در اوز چاپ و منتشر شده است مدنظر است و گرنه باید به نشریه الهام کرمان که توسط مرحوم محمد ابراهیم الهامی تاجر اوزی شاغل در کرمان اشاره کرد. و بعد از آن روزنامه کیهان توسط دکتر مصباح زاده در تهران و … البته نشریه الهام کرمان در نوشته ای جداگانه، معرفی خواهد شد.

با نام بردن از الهام و کیهان به سادگی نتیجه می گیریم که مردم اوز اگر از نعمت آب، هوا و طبیعت مطلوب برخوردار نبوده و در بسیاری از موارد مجبور به مهاجرت شده اند. این مهاجرت روی دیگر مثبتش را به ما نشان داده و باعث نشر و آموزش همگانی شده است که الهام و کیهان را نتیجه این دانش می توان نام برد. گرچه موضوع نوشتن ما در مورد مطبوعات است ولی در سایر بخش ها نیز کشور و حتی دنیا از افکار خوب جوانان و مردم اوز به برکت پدیده مهاجرت بهره مند شده اند. ۱- اولین انتشار مستقل در شهر اوز به زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز می گردد که هفته نامه ای بوده که با مشارکت جمعی از انقلابیون آن زمان که گرد هم آمده و ضروت انتشار یک نشریه را تشخیص دادند و در اواخر فروردین سال ۱۳۵۸ منتشر کردند. هنر خوشنویسی، طراحی و هنری مرحوم محمدرفیع ضیائی که سمت مسئولیت را به عهده داشت باعث گردید تا هفته نامه «اوز نوین» با طراحی روی جلد استاد ضیائی و نقاشی برای اخبار، مطالب و اطلاعیه ها به چاپ می رسید. محمدرفیع ضیائی، عبدالحمید کرامتی، محمد سوداگر، احمد خضری، عبدالمجید رهنما، محمد زندیان و … بقیه اسامی را به یاد ندارم. اعضای اصلی نشریه اوز نوین بودند که انتشار آن که با استقبال فراوان مردم روبرو شد. گرچه این نشریه فاقد مجوز بود ولی در آن زمانی منعی برای انتشار وجود نداشت و دوستان در محل اداره بهزیستی اوز که عبدالحمید کرامتی مدیریت آن را به عهده داشت و برای چاپ آن زحمات زیادی می کشید حدود ۶ ماه منتشر شد و سپس تعطیل گشت. ۲- پویا دومین نشریه اوز است که به صورت فصلنامه منتشر شد گرچه این نشریه عمومی نبود ولی آن قدر ارزش داشت که بتوان آن را در زمره نشریات مهم اوز ذکر شود. هاشم فریدونی دبیر زبان و ادبیات فارسی اهل شیراز که در روستای ارد مشغول به خدمت بود این فصلنامه را تنظیم و با همکاری آموزش و پرورش اوز چاپ و منتشر کرد. فریدونی بسیار خوش قریحه و با سواد بود اما بیشتر از دو شماره نتوانست منتشر کند. اولین شماره این نشریه در فروردین ۱۳۷۴ منتشر گردید. ۳- پیام خاتم که در آبان ماه ۱۳۷۹ با مدیریت عبدالعزیز خضری و همکاری ابراهیم احمدی، فوزیه خضری، کامران مبشری و نوروزی به عنوان ارگان بیمارستان امیدوار اوز به مدت دو سال یعنی تا سال ۱۳۸۲ به صورت ماهنامه منتشر می شد. ۴- جزوه ورزشی اوز که در سال ۱۳۷۲ به ابتکار و مدیریت عبدالعزیز خضری که در آن زمان رئیس هیات فوتبال اوز را به عهده داشت و به صورت فصلنامه بوده که کلا سه شماره منتشر شد. این جزوه در برنامه ورزش و مردم شبکه یک سیما توسط آقای شفیع معرفی شد.

 5 -احمد خضری در سال ۱۳۷۹ پیشنهاد انتشار یک نشریه رسمی و منظم را مطرح ساخت که این موضوع در جلسه مشترک احمد و عبدالعزیز خضری و ابراهیم احمدی در بیمارستان امیدوار مورد استقبال قرار گرفت و پس از یک پروسه دراز مدت عصراوز با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمد عسلی مدیر مسئول عصرمردم شیراز در بهمن سال ۷۹ منتشر شد که تا مهر ۱۳۹۶ به طور مرتب و بدون توقف به صورت خرد جمعی و همکاری جوانان انتشار یافت. محمد صدیق پیرزاد، مسعود کراماتی، عبدالعزیز خضری، ابراهیم احمدی، علی تیرزن، فتحیه فتحی، حمیرا کمال، محمدرسول باغی، محمدربیع خضری، فوزیه خضری، دکتر بابک فقیهی نژاد، دکتر بابک کرامتی، فرهاد کریما، هادی صدیقی، همایون نامی، عبداله وحدانی، خیرالنساء یادگاری، احمد خضری و محسن مهرآوران و همکاران اداری حمیرا نامدار، مریم سمیعی، فائقه شمسی زاده، نازنین برازنده، شیوا نیامبارک تا به امروز منتشر شد.

در تمام این مدت با رای شورای سرپرستی و حکم مدیرمسئول احمد خضری سردبیری این نشریه را عهده دار بوده است. علاوه بر اسامی بالا که در سمت شورای سرپرستی فعال بودند. ۷ کمیته فعال نیز صفحات این نشریه را اداره می کردند که نوشتن اسامی همه آنان از حوصله این مقاله خارج است.

۶ – در سال ۱۳۸۰نشریه ای به صورت ماهنامه به نام میلاد اوز ضمیمه میلاد لارستان با دبیری بذرافشان به مدت یک سال منتشر شد.

۷ – در سال ۱۳۸۵ نشریه ماهنامه افسانه اوز به مدت سه ماه انتشار یافت. این نشریه ضمیمه افسانه شیراز بود.

۸ – در سال ۱۳۹۰ نشریه صحبت نو اوز با مدیریت محمدرسول امینی ضمیمه صحبت نو لارستان به مدت یک سال منتشر شد.

۹ – در سال ۱۳۹۴ دوهفته نامه پیام اوز با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی ابراهیم احمدی چاپ و منتشر شده است که انتشار آن همچنان ادامه دارد.

۱۰ -فصلنامه با پیام دانش اوز با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عبدالعزیز خضری و سردبیری پروانه پدرام در سال ۱۳۹۵ که تاکنون سه شماره منتشر شده است.

۱۱ -پسین اوز با تصویب شورای سرپرستی به جای عصراوز با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی احمد خضری از آبان سال ۱۳۹۶ چاپ و منتشر شده است.

احمد خضری


1 دیدگاه

  1. مختصر و مفید از تاریخجه انتشارات در اوز . دست شما درد نکند خوب بود. البته لازم بود مشکلاتی که در سر راه انتشارات و توقف آنها وجود داشت مطرح میشد تا دامنگیر نشریات موجود نشود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد