بیائید همصدا  به کیسه پلاستیکی «نه» بگوئیم

 ۲۴ آبان ۹۶ به همت تشکل کمپین بیائید همصدا به کیسه پلاستیکی «نه» بگوئیم، با دوخت حدود 800 کیسه نان با طرح و علامت و نشانه مخصوص توسط دوستان دبیرستان هوشیار طراحی و با استقرار در نانوایی های سطح شهر اوز به شهروندان با گذاشتن نان ها در کیسه ها تحویل داده شد.

طیبه هاشمی یکی از اعضای گروه دوستان دبیرستان هوشیار اوز درباره این حرکت جالب می گوید: این کار توسط بانوان گروه ۱۸ نفره شامل: طیبه هاشمی، شهنار فتحی، حفصهابراهیم پور، قدریه بهروزیان، قدریه جانفدا، رقیه اسفندنیا، فریده رحمن زاده، شایسته زمان زاده، فریناز محمودی، فرشته حیدری، زیبا پاسلار، مرضیه یزدانی، فرح قریشی، آزاده ضیایی، ریحانه رهنما، قدریه دادستان، قدریه عسکری نژاد و هما پیمانی از دوستان و دانش آموختگان دبیرستان هوشیار آن زمان که اکنون هر کدام در گوشه ای از این جهان هستند مثلا (آلمان، آمریکا، دبی، شیراز، بندرعباس و اوز) کمپین به کیسه پلاستیکی «نه» گفتن و کیسه پارچه ای برای خرید نان از نانوایی راه اندازی شده است.

هدف از این کار، فرهنگ سازی عمومی و اخذ تصمیمات موثر و کاربردی در جهت حفظ محیط زیست و حرکت جدی از سو همه شهروندان برای استفاده کمتر از کیسه پلاستیکی است که هر جا و هر زمان یک «نه» بزرگی به پلاستیک بگوئیم.

یک ماه پیش از تلویزیون برنامه ای پخش می شد که استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های نایلونی توصیه می شد. این ایده در ذهنم رسید که با دوستان و دانش آموختگان دبیرستان هوشیار که یک گروه مجازی تشکیل داده و بعد از سال ها همدیگر را پیدا کرده بودیم کمپین « نه گفتن به کیسه پلاستیکی» و جایگزین کردن کیسه پارچه ای به جای پلاستیکی برای خرید نان از نانوایی ها را مطرح کردم که راه اندازی کنیم و بالاخره با این نظر موافقت شد.

رقیه اسفندنیا: چون در فروشگاه ها کیسه های نایلونی مصرف زیادی دارند، تقریباً این کیسه های نایلونی ابزار دست فروشنده ها هستند و همه ما درباره عمر طولانی ای که در طبیعت دارند شنیده ایم که تا پنج نسل بعد هنوز از بین نرفته و باقی می مانند و با اجرای این طرح از نانوایی ها شروع کردیم تا اقلاً با اجرای آن در هر محله کمکی به محیط زیست کرده باشیم.

شهنار فتحی: با دوخت کیسه های نخی شبیه به کیسه های پلاستیکی دسته دار این کیسه ها را رایگان در اختیار مشتری ها گذاشتیم. این کیسه ها همان کارکرد کیسه های نایلونی را دارند پس باید رایگان باشند تا مشتری برای استفاده از آنها ترغیب شود.

حفصه ابراهیم پور: اگر همه مشتری ها به سمت استفاده از کیسه های دائمی پارچه ای بروند و این عادت را داشته باشند که در هر بار خرید کیسه پارچه ای را همراه ببرند، دیگرمغازه دار هزینه ای برای خرید کیسه نمی پردازد.

قدریه بهروزیان: امیدواریم مردم واکنشی نسبت به این ایده ما نشان دهند و از این کار استقبال کنند شاید از همان روز اول، البته بعضی ها تعجب کنند، بعضی ها باور نکنند که کیسه های پارچه ای رایگان است اما کم کم برایشان این موضوع جا می افتد.

فریده رحمان زاده: من فکر می کنم این کار هم به نفع خود ما است و هم به نفع محیط زیست شهرمان. البته اگر همه ما چه مشتری ها و چه مغازه دارها، سعی کنیم به نوبه خودمان یک قدم کوچک برای حفظ محیط زیست برداریم، اوضاع بهتر می شود.

قدریه جانفدا: تعدادی از مشتری ها به نوشته روی کیسه ها دقت می کنند بعضی ها هم اصلاً این پیام ها را نمی بینند. جنس شان را می خرند و با عجله از مغازه بیرون می روند. فقط با چشم دل می توان آن را دید و هدف اصلی کمک به همنوعان است.

فعالیت های خود جوش گروه های محیط زیست راه را برای بازگشایی چشم همنوعانمان هموار کرده است، امیدواریم این حرکت هایی که اغلب منشا تحولات مثبتی بوده کمکی به همنوعان باشد.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد