کاوش در بیکرانه اطلاعات و دانش رهگشاست

 در بامداد روز چهارشنبه در واپیسن روزهای فصل پاییز یعنی ۲۹ آذر سال جاری دانشگاه آزاد آئینی را برگزار و با دعوت از مسئولان و فرهنگ دوستان لارستان اقدام به افتتاح ۴ تالار در این دانشگاه کرد. رئیس دانشگاه در این آئین اظهار اشت که: این برنامه توسط دانشجویان طراحی و اداره می شود. در این مقال قصد تجزیه و تحلیل چگونگی همایش و دستاورد برگزاری آن نیست. آنچه را پسین اوز می خواهد بنگارد این است که به موضوع حاکم بر این آئین یعنی هفته پژوهش و روز دانشجو بپردازد. دبیر هیات امنای این دانشگاه در سخنانی بسیار کوتاه به تشکل دانشجویی و موضوع عدم انطباق توسعه فرهنگی و سیاسی در بخش اوز پرداخت و از دانشجویان درخواست شد تا به این دو مورد توجه خاص داشته باشند. حتما می دانید که در دوره قاجاریه ایران با روس جنگید و شکست خورد، قشر باسواد آن دوره به فکر کشف علل عقب ماندگی ایران و شکست از روسیه شدند. حتی عباس میزرا علت عقب ماندگی و شکست ایران را ضعف کشور در استفاده از فن آوری های جدید نظامی دانست.

بنابراین به فکر افتاد تا کشور از علم روز بهره مند شود. عباس میرزا برای اولین بار چند دانشجو را برای تحصیل علم به اروپا اعزام کرد. میرزا ملکم خان و عبدالرحیم طالبوف از اولین روشنفکرانی و تحصیلکردگان ایرانی بودند اما آنان طرفدار حکومت بودند. همچنین میرزا فتحعلی آخوندزاده از شخصیت های مهم در جریان روشنفکری است. پس از مشروطه نیز افرادی چون سیدحسن تقی زاده، میرزاده عشقی، ملک الشعرای بهار، محمدعلی جمال زاده و حسن کاظم زاده ایرانشهر و…. که حتی روزنامه نگار هم بودند از شخصیت موثر در روشنفکری ایران بودند که لازم است یادی از آنان داشته باشیم.

روشنفکرانی که نام برده شد بیشتر به غرب وابسته بودند. اما در بعضی موارد به سیاست های غربی نیز حمله می کردند. مانند اشعار میرزاده عشقی، ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار و … که به سیاست های انگلیس و روسیه اعتراض داشتند. در زمان رضاشاه دوران اول روشنفکری پایان یافت و جریان روشنفکری جدید به وجود آمد که وابستگی آنان به غرب بیشتر شد. ولی تاسیس دانشگاه تهران از مهم ترین کارهای آنان بود. در اواخر دوره رضاشاه روشنفکری چپ در ایران بوجود آمد. به هرحال در تمام این تشکلها، دانشجویان نقش مهمی داشتند.

جلال آل احمد، علی شریعتی، مهدی بازرگان و… توانستند اثرات مهمی در جریان روشنگری در زمان پهلوی دوم داشته باشد. نخستین بار در دهه ۱۳۲۰ شمسی انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران تاسیس شد و بعد از انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل اتحادیه انجمن های اسلامی شکل گرفت. با ذکر این تاریخچه می توان گفت: که در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها و جوامع کشور در سلول های بنیادی و ترمیم سلول های عصبی و طراحی و ساخت موشک و هواپیما و غیره همه نتیجه تحقیقات و پژوهش است.  لذا نگارش در مورد پژوهش و تشکل دانشجویی برای عمران و آبادی می تواند ما را به بسیاری از واقعیت ها رهنمون سازد.

بنابراین انتظار می رود که دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای اوز بویژه دانشجویان اهل اوز در مورد پرسش مطرح شده یعنی چرا بخش اوز که در حوزه فرهنگی توسعه یافته و دارای بلوغ فرهنگی است در بخش سیاسی و اقتصادی همچنان در جا می زند؟ این موضوع را باید پژوهش و تحقیق کنند تا مشکل مردم این بخش کهن حل شود به زبان ساده اگر این بخش را با سایر بخش های توسعه یافته مقایسه کنیم می بینیم که بخش کهن اوز چیزی کم ندارد و بستر ارتقاء آن به مرحله نصج رسیده است و باید گفت کاوش و تحقیق در بیکرانه دانش راهگشای ماست.


2 دیدگاه

  1. معتقد هستم که مردم اوز از نظر سیاسی به بلوغ رسیده بودند و نتیجه آن اخراج تعداد زیادی از دبیران و معلمان اوزی از آموزش و پرورش اوز در سالهای بعد از انقلاب یعنی سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ میباشد که نتیجه زیانبار آن بیش از سه یا چهار دهه است که بر میزان تحصیلات دانشگاهی دانشجویان اوز و عدم قبولی و پذیرفته شدن در رشته های خوب علکی و فنی و پزشکی دانشگاههای دولتی برتر ایران میباشد. دلیلش هم برای همه مردم اوز مشخص میباشد.توصیه میکنم دانشجویان در زمینه های اقتصادی وتولید و اشتغال در اوز و منطقه بیشتر فعال باشند تا مهارت کارهای فنی و تولیدی و اقتصادی کسب نمایند تا محتاج افراد غیر بومی نباشیم و در هر سطح و هر زمینه ای مردم اوز توانمند شوند. الان هم مردم اوز بنظرم با توجه به شرایط موجود به بلوغ سیاسی رسیده اند و در همین حد کافی است. مارا به خیر تو امید نیست شر مرسانید.

  2. تصویر زیبائی از چشم انداز شهر اوز ارائه شده است .امید است همیشه این چنین تصاویر زیبا که در آن آسمان آبی و در ادامه رشته کوه اوز با ترکیبی از نمای زیبای شهر اوز در خبرهایتان باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد