۲۰۰ سال حضور اوزیها در هند

اوزی ها از قدیم در هند حضور داشته اند و سابقه این حضور به اوایل دوره قاجار می رسد. حتی بعضی از آنها مدتها در هند ماندند و به اوز بازنگشتند. مثلا معروف است که ملاجعفر ۲۵ سال در هند ماند.

توجه می دهم که هند در آن زمان مستعمره انگلیس بود آن هم در عصر ملکه ویکتوریا. که در زمانه خویش از پیشرفته ترین کشور های سرمایه داری محسوب می شد.

 اوزیها در هند از پولدارها بودند و از کسانی بودند که با امکانات پیشرفته روز در ارتباط بوده اند. مثلا معروف است که بعضی ار آنان با لباس های رسمی دوکلته و کلاه سلیندری پا به پای انگلیسی ها در مسابقات اسب دوانی شرکت کرده و شرط بندی می کردند.

آثار این حضور در بیشتر خانه ها سران اوز قدیم یافت می شود. آثاری مانند ظروف چینی ساخت انگلیس یا بلور الات با رفتن یا چراغ های لامپا ساخت آلمان که با خود از هند می آوردند.

 از دیگر این تاثیرات چاپ اولین کتاب یک اوزی در هند است که آن کتابی است به شعر از ملا محمد هادی کرامتی که در سال ۱۳۱۸ قمری یعنی ۶ سال قبل از انقلاب مشروطیت بوده است (۱۳۰ سال قبل) . وجالب توجه این که این کتاب در واقع اولین کتاب چاپ شده از یک لارستانی محسوب می شود.

از دیگر اثرات این حضور حشر و نشر با روشنفکران ایرانی و غیر ایرانی در هند بود که چاپ اخباری از اوز در روزنامه حبل المتین نمونه ای در این زمبنه است. در کتاب تاریخ دلگشای اوز وقتی که صحبت از هجوم فتح علی خان گراشی به اوز در سال ۱۳۱۱ قمری در میان است مرحوم کرامتی از سیل تلگرافهایی که از بمبئی در این باره مخابره شده است یاد می کند که خود نشانه کثرت اوزی های مقیم در هند است. وجود چندین واژه در گویش اوزی که منشا هندی یا انگلیسی دارد هم قابل ذکر است کلماتی مانند: توجوری – پتیتا -تماتا و… . دیگر می توان به فرستادن جوانان اوزی به هند برای تحصیل اشاره کرد که خود دکتر شفایی یکی از آنان است.

 به هر صورت حضور اوزی ها در هند از حدود ۲۰۰ سال قبل مایه تغییرات پر دامنه ای در اوز بوده است. امید است که در آینده بیشتر بتوان در باره این حضور پژوهش کرد تا دامنه های آن هر بیشتر روشن گردد.

عنایت اله نامور


1 دیدگاه

  1. درصورت امکان در مورد تصویر عکس یا تابلو نقاشی توصیحاتی داده شود که این افراد چه کسانی هستند و در کجا و توسط چه کسی یا کسانی تهیه شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد