نگاهی تحلیلی به چند خبر منتشر شده در سایت پسین اوز در روزهای سیزدهم و چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۷

عبدالصمد صمدی

طبق روال و عادت به سایت های خبری اوز از جمله سایت پسین اوز مراجعه نمودم چند خبر زیر را مشاهده و عناوین آنها نظرم را جلب نمود و متن آنها را مطالعه نمودم. خبرهای مذکور متنوع  بودند وهرکدام از خبرها مرتبط با منطقه اوز و سلیقه های مختلف مردم بود و به نوعی با زندگی، افکار و سلایق مردم اوز و منطقه ارتباط داشتند. خبرهای مذکور از طیف های موضوعی متفاوتی برخوردار بودند به نحوی که معتقدم هر خواننده ای با مراجعه به سایت و مشاهده عناوین آنها،  حداقل یک یا دوخبر از خبرهای مذکور با دقت مطالعه خواهد نمود. بطور کلی خبرها شامل خبرهای تاریخی، فرهنگی،  بهداشتی،  اجتماعی، عمرانی و تولیدی اقتصادی بودند که بدرستی انتخاب شده بودند و این نشانه تجربه خوب گردانندگان سایت میدانم که هرکدام از خبرها مفید و خوب انتخاب شده بودند. از دید بسیاری از افراد  یکی از رازهای موفقیت گردانندگان سایتهای خبری  انتخاب درست موضوعات و عناوین خبری برای جلب رضایت خوانندگان می‌باشد که این مسئله  از دید من امروز در سایت پسین اوز بدرستی مشاهده شد، هرچند ممکن است با توجه به جمعیت منطقه،  همیشه تعداد خبرها و تنوع رویدادهای خبری برای انتشار زیاد نباشند اما در همین حد جالب و مثبت می دانم.

عناوین خبرهای مذکور بشرح زیر می‌باشند:

*کارگاه های سنتی دوشاب پزی را به تاریخ نسپاریم = خبر تولیدی اقتصادی

*فقط خوبیست که می ماند (اعتمـاد) = خبر اجتماعی

*پروژه راهسازی خیر ساز روستای قلات اوز از پیشرفت خوبی برخوردار است = خبر عمرانی

*سندی تاریخی از توجه مردم اوز به بهداشت عمومی= خبر تاریخی – بهداشتی

*سومین انتخابات هئیت مدیره و بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی و چینی و بلور در اوز= خبر اقتصادی تجاری اصناف

*تقدیر دبیرکل نهاد از چهار خیر کتابدوست فارس = خبر فرهنگی

در این رابطه بهتر دیدم که مطالب مختصری در مورد خبرهای فوق بنویسم :

۱-کارگاه های سنتی دوشاب پزی را به تاریخ نسپاریم = خبر تولیدی اقتصادی

در مورد کارگاه سنتی تولید دوشاب پزی که گزارش خوب و مختصری بود . به نظرم برای اشتغال وتوسعه آن بهتر است که این صنعت تولیدی از حالت سنتی بسمت صنعتی و با شیوه بهتر و مدرن اقدام شود و محصولات تولیدی در بسته بندی‌های بسیار زیبا و بهداشتی تولید و به بازاز عرضه شود و چه بسی که بتواند در سطح منطقه و استان در معرض دید مردم قرار داده تا مورد استقبال قرار گیرد. دوشاب خرما ماده  غذائی بسیار مفید و سودمند برای مصرف مردم می‌باشد و از طرفی توسعه این صنعت می‌تواند اشتعال زائی خوبی برای مردم منطقه داشته باشد. بنابراین بهتر است تولید آن بصورت صنعتی حتی در مقیاس کم و بصورت بهداشتی صورت گیرد. توسعه این صنعت علاوه بر بهداشتی نمودن شیوه تولید آن میتواند تعدادی افراد را برای تمیز نمودن و جدا نمودن هسته و کلاهک آن و سپس در مراحل تولید و بسته بندی بکار گمارد و بعنوانی محصولی محلی تولیدی اوز برای سوغاتی به فروش برسد . در تصاویر زیر نمونه هایی از تولیدات خانگی و صنعتی نشان داده شده است.

تصویر شماره ۱-  نمونه ای تولیدات خانگی

 

تصویر شماره ۲- نمونه ای تولیدات صنعتی

۲-فقط خوبیست که می ماند (اعتمـاد) = خبر اجتماعی

این گزارش و خبر که توسط خانم شهناز سپهرتاج به رشته تحریر درآمده است موضوعی است که مرتبط با اعتماد مردم در جامعه می‌باشد و در هر خانواده و مابین افراد جامعه متاسفانه این معضل وجود دارد و انتشار آن در راستای آگاهی بخشی مردم جامعه می‌دانم . متن شیوا و روانی دارد و خواننده از مطالعه و خواندن آن خسته نمی‌شود.

 ۳-پروژه راهسازی خیر ساز روستای قلات اوز از پیشرفت خوبی برخوردار است = خبر عمرانی

در مورد این خبر نیز خبر بسیار خوبی بود هرچند خبری است محلی و کاربرد آن برای مردم روستای قلات می‌باشد اما نشان از اهمیت وجود جاده ای مناسب بمنظور کوتاه تر نمودن مسیر دسترسی به جاده اصلی بلوکات می باشد. با نگاهی بر روی تصاویر ماهواره ای گوگل ارت و بررسی بر روی آن تلاش نمودم  شاید بتوانم مسیر جاده در حال احداث را مشاهده نمایم، متاسفانه بعلت به روز نبودن نقشه های ماهواره ای گوگل، موفق به مشاهده مسیر جاده در حال ساخت نشدم اما برای اطلاع مردم اشاره نمایم که روستای قلات در یک منطقه بسته کاسه ای مانند واقع شده است که از سمت شمال و جنوب با کوه  محدود شده است  و از سمت شرق نیز تا حدودی به کوههای کم ارتفاع تر و تنگه ای که مسیری را  بسمت دریاچه فصلی کهنه مرتبط می‌سازد محدود می‌شود و از سمت غرب نیز با رشته کوهی محاصره شده است اما در سمت جنوب غربی بصورت دشت بوده و مسیر  جاده قلات به اسلام آباد در این منطقه واقع شده است و روستائیان قلات برای دسترسی به جاده اصلی می‌باید مسیر جاده حدودا ۳ کیلومتری بسمت جنوب غرب تا روستای اسلام آباد را طی نمایند  تا خودرا به جاده اصلی بلوکات برسانند و دوبارهمین مقدار مسافت نیز باید بر روی جاده اصلی بلوکات باید طی کنند تا در  راستای مقابل روستا قلات قرار گیرند که این مسئله باعث اضافه شدن مسیر جاده قلات  شده است و استنباط و برداشت من از این خبر این است  که خیرین قلات  میخواهند مسیر جدیدی به غیر از مسیر قلات تا اسلام آباد  را احداث نمایند تا دسترسی به جاده اصلی را کوتاه تر نمایند. در گزارش سایت پسین اوز به جزئیات ومسیر آن اشاره نشده است  در این رابطه برای آگاهی بیشتر شهروندان تصویری از منطقه قلات و روستاهای اطراف و مسیر جاده های ارتباطی  که بصورت سه بعدی می باشد تهیه و ارائه شده است تا خوانندگان ایده بهتری از وضعیت روستای قلات داشته باشند. لازم به یادآوری است که جهت مشاهده بهتر تصویر سه بعدی تصویر در راستای شمال و جنوب نمی‌باشد و چرخش داده شده است.

مختصات موقعیت جغرافیائی در سیستم یو تی ام = UTM روستای قلات نیز مشخص و ارائه شده است

E= 785828

N= 3090375

۴-سندی تاریخی از توجه مردم اوز به بهداشت عمومی= خبر تاریخی – بهداشتی

در مورد انتشار سند تاریخی، نشان میدهد که مردم شهر اوز از ۶۸ سال قبل به مسئله بهداشت توجه نموده  و نسبت به تبدیل حمام های خزینه به دوش اقدام نموده اند که  نشان از فرهنگ بالای مردم اوز درامر بهداشت از گذشته تاکنون  می‌باشد  و  خیرین محترم اوز هم همیشه در کنار مردم اوز بوده و توجه ویژه ای به موضوع رفاه و آسایش مردم و رعایت بهداشت عمومی داشته اند. ضمنا انتشار اینگونه اسناد تاریخی  مربوط به اوز،  نشان از  آرشیو  خوب  سایت پسین اوز می باشد که انتشار مواردی چند  از این موارد تاکنون در سایت مذکور گواه این مدعاست و انتشار آنها از  اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. گرچه  ممکن است برای عده ای یادآوری از تاریخ گذشته جذاب نباشد و اعلام کنند که ما در گذشته زندگی نمی‌کنیم.  اما به نظرمن مستند نمودن اینگونه مدارک و اسناد امر پسندیده ای است و باید آنرا ادامه یابدو بموازات آن باید بفکر حال و آینده برای توسعه و عمران شهر و اشتغال جوانان تحصیل کرده بیکار باشیم.

۵-سومین انتخابات هئیت مدیره و بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی و چینی و بلور در اوز = خبر اقتصادی تجاری اصناف

در مورد انتخابات هیئت مدیره و بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی و چینی بلور در اوز  نیز نشانه توجه اصناف به حس مسئولیت پذیری و پی بردن به مشارکت در صنف خود و جلب نمودن نظرمسولین منطقه به این صنف و اقشار مربوطه می‌باشد که امیدوارم هر چه بیشتر این افراد در کارشان موفق باشند و بتواند در هر صنفی حرفی برای گفتن داشته باشند.

۶-تقدیر دبیرکل نهاد از چهار خیر کتابدوست فارس = خبر فرهنگی

در مورد خبر فرهنگی و تقدیر از خیرین کتابدوست  نیز  باید اشاره کنم که این خبر مایه افتخار همشهریان و بخصوص خیر محترم خانم پروین دادستان اهدا کننده کتابخانه عمومی «ام الخیر» شهر اوز می‌باشد که  در میان چهار خیر کتابدوست استان فارس قرار دارند و اقدام خانم پروین دادستان در جهت اعتلای آگاهی علمی، فرهنگی و آموزشی مردم اوز بسیار مفید و موثر خواهد بود.

 در پایان ضمن عرض سپاس و تبریک به مدیریت محترم سایت پسین اوز، گردانندگان و پرسنل محترمشان، آرزوی موفقیت بیشتر در ارائه و انتشار خبرهای مفید و متنوع  و بخصوص توجه ویژه به انتشار خبرهایی که موجب امید و سازندگی،  ایجاد کار و اشتغال برای جوانان و توسعه و سازندگی برای شهراوز باشد را دارم و در این رابطه باید تلاش چند برابر صورت گیرد تا جوانان علاقمند و خیرین منابع مالی خودرا در چند جبهه بکار گیرند تا همه اقشار از آن بهره مند شود ونشریات در این زمینه میتوانند نقشی راهبردی و سازنده در جهت دهی آنان ایفا نمایند. در پایان پیشنهادی  دارم که خبرهای منتشر شده در سایت عصر اوز که نام دل نشین تری را داشت ولی بصورت وبلاگ بود  نیز بتدریج در سایت پسین اوز مجددا بازنشر شود.

با تشکر

 

 


1 دیدگاه

  1. بسیار عالی بود
    با تشکر از مهندس صمدی و سایت پسین اوز
    موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد