ازدواج، چالش نسل جوان به قلم عبدالرحمن عبدالله پور

* عبدالرحمن عبدالله پور: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از اساسی ترین نیازهای هر انسان است. پیوندی مبارک و محبوب نزد خداوند متعال، که نیازهای روحی، عاطفی، جسمی و اجتماعی انسان، می‌تواند در پرتو آن فراهم گردد. ازدواج یکی از مهمترین پدیده های خلقت در میان موجودات و بخصوص انسان‌هاست که می تواند آثار سازنده بسیاری بر فرد و به تبع آن اجتماع داشته باشد. آرامش، تکمیل شخصیت انسان، تولید نسل، ایجاد حس شادمانی همراه با مودت و رحمت در طرفین، کاهش ارتکاب جرائم، برآورده شدن نیازهای جنسی، تقویت خصوصیات مردانگی و زنانگی در انسانها، افزایش مشارکت اجتماعی و غیره از آثار سازنده آن است.

 این پدیده فطری و سنت نبوی که تا سالیان نه چندان دور به سهولت امکان پذیر بود، در این دوران و با وجود موانع فراوان، برای نسل جوان امروزی به چالشی سخت مبدل شده که ورود به این عرصه را برای بسیاری از ایشان نامعقول ساخته است. این موانع سبب شده تا ازدواج در نظر بسیاری از  جوانان، از اولویت‌های نخست زندگی شخص به اولویت‌های بعدی نزول کرده و موارد دیگری جای آن را اشغال سازد. بالا رفتن سن ازدواج نیز محصول همین کارخانه است که فرصت ازدواج در سنین ابتدایی جوانی را از جوانان سلب کرده است.

 بدیهی است که برآورده نشدن نیازهای انسان در سایه ازدواج، زمینه ساز بروز ناهنجاری ها و انحرافات فردی و اجتماعی فراوانی خواهد بود.

در این مختصر برآنیم تا به پاره‌ای از موانع ازدواج که تأثیر نامطلوبی بر آن داشته اشاره کنیم.

هنگام بررسی موانع ازدواج متوجه می شویم که عمده آنها، خاستگاه‌های اقتصادی، آموزشی، و فرهنگی اجتماعی دارند؛ بنابراین این موانع را در سه دسته مذکور تقسیم بندی نموده و عناوین زیر مجموعه آنها را تیتروار نام می بریم.

 الف)موانع اقتصادی

۱ – تورم بالا و گرانی های افسار گسیخته در تمامی اصناف و بالارفتن مخارج روزمره زندگی

۲ – بالارفتن مخارج ازدواج

۳ – تعیین مهریه های سنگین و نامتعارف

۴ – افزایش قیمت طلا

۵ – افزایش شکاف طبقاتی  میان ثروتمندان و قشر متوسط جامعه

۶ – مشکل مسکن و هزینه بالای خرید یا ساخت آن

۷ – افزایش هزینه اجاره مسکن

۸ – بیکاری جوانان و یا نداشتن ثبات شغلی در میان ایشان

 ب) موانع آموزشی

 ۱ – تقابل تحصیل و ازدواج در نگاه بسیاری از جوانان

 ۲ – کاهش حس مسئولیت پذیری جوانان و عدم ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه

 ۳ – ایده آل گرایی جوانان و پایین بودن آستانه صبر و تحمل ایشان

 ۴ – بی برنامه بودن بسیاری از جوانان و عدم ثبات ایشان بر ارزشهای زندگی

 ج)موانع فرهنگی و اجتماعی

 ۱ – برآورده شدن نیازهای ازدواج در بستر های غیر مجاز و نامتعارف

۲ – شروط سنگین خانواده‌های دختران برای خواستگاران

۳ – اجبار به برگزاری مراسم های باشکوه و مجلل

۴ – پدیده جهیزیه

۵ – آمار نگران کننده طلاق و فروپاشی زودهنگام ازدواج ها و ترس از شکست در زندگی در سایه این آمار

۶ – اشتغال زنان صرفنظر از محاسن و معایب آن و عدم احساس نیاز ایشان به حامی مالی

۷ – عدم اعتماد متقابل طرفین به همدیگر با وجود ناهنجاری های موجود در اجتماع نظیر: اعتیاد، خیانت و غیره.

 مواردی که بیان شد پاره ای از موانع ازدواج و نه تمام آنهاست. نگاهی به عناوین مطرح شده بیانگر آن است که، باز شدن این گره کور نیازمند عزم و اراده تمامی اجزای اجتماع می باشد.

 نهادهای اقتصادی جامعه، خانواده و سیستم‌های آموزشی و تربیتی می بایست با حضور در خط مقدم این عرصه، زمینه را برای ازدواج تسهیل و موانع آن را برطرف سازند. در غیر اینصورت، ناهنجاریها و انحرافات بسیاری دامان اجتماع را خواهد گرفت که هزینه درمان آن به مراتب بیشتر از هزینه پیشگیری از آن خواهد بود.

*مدرس مدرسه امام شافعی اوز


3 دیدگاه

  1. با تشکر از اقای عبدالا پور موضوع مهمی مطرح کردی اما این کارها همه پشتیبان می خواهد که بیشتر جوانان ما ازان بی بهره هستند ودربعضی موارد هم زیاده خواهی خیلی ازجوانان چه دختر وچه پسر خود مانع بزرگیبزرگی شده است برای این امر خیر ما هم از شما میخواهیم دراین امر مهم کمک کنیدتا جوانهای ما سروسامان بگیرند ازلطف شما ممنونیم

  2. مطلب قشنگی است ، از نویسنده تشکر می کنم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد