از افزایش تعداد نماینده استقبال کنیم

*احمد خضری: کمیسیون شوراهای مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس موافقت و مقرر شد تا این موضوع در صحن مجلس مطرح و پس از تصویب برای تایید به شورای نگهبان ارسال شود.

براساس مصوبه کمیسیون در استان فارس ۲ نفر نماینده افزوده می شود. اگر این افزایش تعداد نمایندگان به صورت قانون درآید تعداد نمایندگان مجلس به ۳۳۰ نفر افزایش می یابد.

در قانون اساسی تاکید شده که هر ۱۰ سال یک بار تعداد نمایندگان مجلس افزایش یابد ولی تاکنون تعداد نمایندگان مجلس تغییری نیافته است. اما مجلس یازدهم مصمم است که این تغییر را انجام دهد.

محسن علی زاده نماینده مردم سپیدان و بیضا و رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: یک نفر به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و یک نفر هم به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان اضافه می شود. اما این طرح هنوز به صورت کامل به تصویب نرسیده است و نیاز به بازنگری مجدد دارد.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که در برخی دیگر از حوزه ها هم افزایش نماینده داشته باشیم. علی زاده اضافه کرد انتظار می رود در حوزه انتخابیه لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم هم دارای ۲ نماینده باشند. چرا که پیگیری امور این حوزه انتخابیه با توجه به وسعت آن و تعداد شهرستان ها از توان یک نماینده خارج است.

حسین زاده نماینده مردم شهرستان های لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم می داند که به استان فارس فقط ۲ نفر نماینده اضافه خواهد شد و براساس افزایش این دو نفر که قبلا برای حوزه های انتخابیه شیراز، مرودشت و در نظر گرفته شده تغییر آن کمی مشکل به نظر می رسد.

اخیرا دوست و فعال اجتماعی محترم محمد مظفری مدیر دفتر نماینده سابق مردم در مجلس نسبت به اختصاص نماینده دیگر برای حوزه انتخابیه لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم روی خوش نشان نداده و آن را به ضرر ارتقاء لارستان دانسته است.

وی در ابتدا می نویسد: «موضوع دو نماینده در حوزه انتخابیه به صورت طبیعی نه این که بد نیست بلکه می تواند تقویت کننده توسعه در منطقه باشد. اما…»

مخاطبان محترم برای آگاهی از دیدگاه این فعال اجتماعی باید به نوشته ایشان که در پایگاههای خبری لارستان درج شده است مراجعه نمایند. صرفنظر از نیات بعضی از مطرح کنندگان این طرح، آنچه برای ما مشخص می شود این است که افزایش تعداد نمایندگان در حوزه انتخابیه برای مردم دارای منفعت است. ارتباط بیشتر نمایندگان با مردم و دسترسی آسان تر مردم به نمایندگان از مهم ترین مزایای این طرح است. اکنون حوزه انتخابیه لارستان شامل شهرستان های: لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم یک منطقه وسیع با جمعیتی افزون بر ۳۰۰ هزار نفر و گستردگی در حد یک استان دارد.

بنابراین حضور دو نماینده ضروری است. طبق تصویب و اعلام مرکز پژوهش های مجلس، طرح افزایش نمایندگان مجلس برای حوزه های بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و دارای محرومیت و یا حوزه های با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و گستردگی جغرافیایی می توان نماینده اضافه کرد.

بنابراین حوزه انتخابیه لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم مطابق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شامل افزایش نماینده می شود و اگر نماینده دنبال این است که بتواند یکی از افزایش های نماینده استان فارس را به این حوزه اختصاص دهد کاری بزرگ انجام داده و حاصل آن تهدیدهای احتمالی به فرصت تبدیل می شود. لذا بهتر است از آن استقبال کنیم. نه تنها نماینده فعلی بلکه هر فردی به عنوان نماینده باشد نمی تواند به خوبی به همه حوزه ها سرکشی کند.

بنابراین اگر امکان افزایش نماینده در این حوزه باشد مطلوب منافع عموم است. البته عده ای نیز از افزایش تعداد نمایندگان در مجلس انتقاد دارند. عدم عدالت در توزیع نمایندگان یکی از انتقادات است ولی محاسن برمعایب می چربد.

بدیهی است دولت ها نیز طبق معمول افزایش بار مالی را مطرح کرده و از آن استقبال نمی کنند. علاوه بر آن

تعداد نمایندگان افزایش یابد احتمال افزایش پرسش ها و استیضاح وزراء نیز بیشتر می شود.


4 دیدگاه

  1. اگر افزایش یابد برای ما خیلی خوب است

  2. با درود. استفاده کردم جناب خضری عزیز

  3. از قدیم گفته اند فکر نان بکن خربزه. آب است برادر خانه از پای بند ویران. است اما خواجه درفکر. ایوان. است. !!!

  4. پیشنهاد کارمند. دراوز

    چنانچه. گراش. اوز. خنج. دارای یک نماینده. مستقل شوند. بهتر است. لار وجویم. هم. جداگانه نماینده داشته باشند. این. به نفع همگان. است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد