اولین دندانپزشک جنوب فارس اهل اوز به قلم رسول احمدلو

*تهران – رسول احمدلو: دندانپزشکی و دندانسازی در ایران تا زمان ناصرالدین شاه قاجار به عنوان یک حرفه تخصصی مطرح نبود تا اینکه وی در سفر دوم خود به فرنگ اولین متخصص دندانپزشک و دندانساز را به ایران آورد. با تلاش حکومت قاجار دانشجویانی جهت آموختن این علم عازم کشورهای دیگر می شدند. یکی از این دانشجویان محمد رفیع صدیقی فرزند میرمحمد متولد سال  ۱۲۸۴ در اوز  بود. وی جهت تحصیل در رشته دندانسازی  عازم بمبئی شد. پس از بازگشت به کشور مدتی را در بندرعباس و از دی ماه ۱۳۰۵  در منطقه لارستان مشغول خدمات دندانسازی از قبیل ساختن، پر کردن، کشیدن، پاک کردن دندان و همچنین طلاکوبی دندان شد.

نظر به قانون تجدید راجع به اجازه نامه طبابت مصوب ۲۸اسفند ۱۳۰۸ و نظر به نظامنامه اجراء قانون مذکور مصوب کمیسیون معارف مجلس شورای ملی در دهم مرداد ۱۳۰۹ مقرر گردید از طرف اداره کل معارف و تعلیمات وزارت معارف ازمونی از متقاضیان جهت اجازه نامه طبابت گرفته و در صورت کسب نمره مجوز رسمی طبابت  به آنها داده شود.

از آنجایی که محمد رفیع صدیقی تصدیق نامه مجوز طبابت، پنج سال طبابت دندانسازی و همچنین استشهادنامه اهالی لارستان و بندرعباس داشت، داوطلب شرکت در این آزمون گردید.با برگزاری آزمون یاد شده، صدیقی با کسب نمره لازمه مجوز رسمی  طبابت و دندانسازی را به دست اورد و طی سالیان خدمات ارزنده ای  به اهالی منطقه لارستان ارائه نمود. ایشان جزو اولین دندان سازهای تحصیل کرده در جنوب محسوب می شوند.

* دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه خوارزمی


4 دیدگاه

  1. اوزی. از شیراز

    ایشان سالهادر طبقه دوم منزل شخصی خود. در شهر اوز طبابت میکردند واز شهرها و روستاهای. اطراف. جهت کار دندانپزشکی. مراجع. داشتند درضمن ایشان از بنیان گذاران هلال احمر. در. اوز. بودنذ

  2. خدا رحمتش کند مرد محترمی بود برای مردم اوز خیلی زحمت کشیدما هم مدیون زحمات وی هستیم اجرش با خدا

  3. ابراهیم نجم الدینی

    مرحوم دکتر محمدرفیع صدیقی دندانپزشک ودندان سازبسیارحاذق باتجربه وبا انصافی که بود یک فعال اجتماعی در جهت پیشرفت و وتوسعه وابادی شهر نیز بود.ایشان برای راه اندازی سازمان شیروخورشید(هلال احمر) و بیمارستان و آب وسایر ادارات در اوزروزانه در تلاش بودتاافرادهای تاثیرگذاروارد کندتشکیل هیئت داده شود نامه نوشته شودودرخواست پی درپی شود تا کار ها را انجام گیرد.شایسته است خدمات مخلصانه چنین افرادهافراموش نشود
    با احترام ابراهیم نجم الدینی

  4. ابراهیم نجم الدینی

    زنده یاد مرحوم دکتر محمدرفیع صدیقی دندانپزشک ازجمله دندانپزشکان متعهد باتجربه بود که کیفیت کارش تضمینی و ازنظر ارزشی هم رضا یتمندبود.دکترصدیقی با حالی که دندانپزشک ودندانسازبودیک فعال اجتماعی نیزبودکه آثارخدماتش درجا جای او قابل ذکر است. در هلال احمر در بیمارستان در پست وتلگراف ودرهرجایی که برای توسعه و آبادانی شهر نیاز به پیگیری داشته ایشان پیشقدم بوده که جاداردیادش گرامی بداریم.
    با احترام ابراهیم نجم الدینی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد