کالاها و خدمات خود را از عرضه کنندگان دارای مجوز درخواست کنید

ابراهیم ماهوری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اوز:

شهروندان و مصرف کنندگان، کالاها و خدمات خود را از عرضه کنندگان کالا و خدمات دارای مجوز درخواست کنند.

به گزارش پسین اوز، باتوجه به مشکلات به وجود آمده و مراجعه تعداد زیادی از مصرف کنندگان به اداره صمت، متاسفانه برخی از افراد سودجو، بدون اخذ مجوزات لازم در منزل مسکونی اقدام به ارائه خدمات و یا کالا می نمایند و  از آنجایی که این افراد فاقد هرگونه مجوز رسمی می باشند، اقدام به اخذ وجه اضافی و غیرمتعارف از مصرف کنندگان می نمایند.

متاسفانه بیشتر این افراد به دلیل نداشتن دانش و مهارت کافی قادر به اخذ گواهی فنی نیستند، چرا که یکی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوزات فعالیت، داشتن مدارک فنی و حرفه ای و یا دانش کافی در شغل مربوطه می باشد.

اغلب این افراد در رسته های خیاطی زنانه، آرایشگران زنانه، تاسیسات ساختمانی و تعمیرکاران لوازم خانگی می باشند.

 برای مثال می توان به این مورد اشاره نمود که اخیرا خیاط زنانه ای پس از دوخت یک دست لباس زنانه که قیمت کارشناسی آن حدودا ۳۰۰ هزار تومان بوده، اقدام به دریافت مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مصرف کننده نموده است و در حوزه آرایشگران زنانه که متاسفانه گاها اقدام به فعالیت های غیربهداشتی نموده که ممکن است منجر به خسارات جبران ناپذیری گردد یا همچنین در حوزه تاسیسات، گاها جهت سرویس یک کولر گازی که قیمت کارشناسی آن حدود ۷۰۰ هزار تومان می باشد، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درخواست نموده اند.

متاسفانه اینگونه افراد به دلیل نداشتن مجوز قانونی، خود را از قانون مبرا می دانند، اگرچه اینگونه تخلفات از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری می باشد.

لذا خواهشمندیم مصرف کنندگان جهت دریافت خدمات، بهتر است از واحدهایی درخواست خدمات نمایند که دارای مجوز پروانه کسب یا سایر مجوزات صنفی یا صنعتی بوده تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف اتحادیه های مربوطه، اتاق اصناف و اداره صمت قابل رسیدگی باشد؛ در غیر اینصورت مصرف کنندگان می بایست عواقب ناشی از دریافت خدمات و کالا از این افراد را بپذیرند.

لازم به ذکر است افراد جهت دریافت مجوز مشاغل خانگی می توانند به ادارات مربوطه مراجعه نمایند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد