از افطار تا بیدار باش در شهرستان اوز

از جمله آئین های جالب و ویژه ماه مبارک رمضان در شهرستان اوز، می توان به آئین بیدارباش اشاره کرد. اذان آب و اذان صبح که در گویش محلی به آن «بونگ هو» و «بونگ صب» گفته می شود در ادامه بیدار باش شور و حال معنوی به ماه مبارک رمضان در این شهرستان می دهد. نقش بانوان در اجرای بیدار باش و بونگ هو بسیار پررنگ است.

به گزارش پسین اوز در شهرستان اوز بعد از اقامه نماز عشا (خفتن) و نماز تراویح و دید و بازدیدهای ماه رمضان، مردم به استراحت پرداخته و حدود دو ساعت بعد از نیمه شب موذن هر مسجد که البته در دوران گذشته در پشت بام مساجد و هم اکنون از طریق بلندگوی مساجد با نوای خوش، آوای بیدار باش سر می دهد و می گوید: «بیدار باش، بنده خدا بیدار باش، بنده مومن بیدار باش و …» پدرم تعریف می کرد که در روستای کهنه اوز، خادم و موذن مسجد فانوس به دست به درب منازل رفته و صاحب خانه را صدا می زد و می گفت: فلانی بیدار باش.

به هر حال پس از بیدار باش، بانوان از خواب برخاسته و مشغول پخت غذا می شوند و این غذا همان سحری است که بنابه سلایق مختلف متفاوت است. خانواده هائی که شام را آبگوشت و نان (ترید) صرف کرده اند، سحری را معمولاً برنج دم می کنند. البته بعضاً مشاهده شده است که نان ترجیحاً نان محلی (گپک) gapok با نیمرو و تخم مرغ و سبزی و چای شیرین نیز یک وعده سحری روزه داران را تشکیل می دهد.

پس از این آئین حدود ۲ ساعت دیگر موذن مسجد به اذان گوئی پرداخته که به آن اذان آب (بونگ هو) گفته می شود که تمامی اعضای خانواده از خواب برخاسته و پای سفره سحری که بانوی خانه تهیه کرده است نشسته و مشغول تناول سحری می شوند.

پس از آن که حدود یک ساعت به طول می انجامد، موذن سومین اذان خویش را که همانا اذان صبح است سر می دهد و این اذان پیام امساک در خوردن و نوشیدن است. اکثر روزه داران پس از صرف سحری برای اقامه نماز صبح به صورت جماعت راهی مساجد می شوند. نماز صبح با جماعت و بسیار باشکوه در مساجد برگزار می شود و معمولاً امام جماعت پس از پایان نماز با قرائت چند حدیث کوتاه برای روزه داران آرزوی سلامتی و موفقیت در زندگی می کند. دیده شده که بعضی از روزه داران مسجد را ترک نکرده و تا طلوع آفتاب به قرائت قرآن می پردازند.

 ماه مبارک رمضان در شهرستان اوز با شور و هیجان خاص و حالتی متفاوت برگزار می شود.


3 دیدگاه

  1. حکایت بیدار باش. در اوز

    همه ساله این صحبت ها در ماه رمضان رسانه ای میشود برادر جان از عمران وابادی. ورونق اقتصادی. وتاسیس ادارات جدید. وپروژهای دولتی ومردمی. در اوز بنویسید راجع به بیدار باش وبانگ. هو زیاد گفته آید. موفق باشید

  2. تشکر ، حفظ آداب ورسوم لازم است

  3. من همیشه کامنت می‌خوانم در سایت پسین اوز.
    از اینکه در شهرستانی زندگی می کنم خانم فعال داره و کامنت برای خانم فعال می گذارند و تشکر می کنند از آنها خیلی خوشحال میشم.
    خانم حقیقت از فیشور
    خانم هاشمی از اوز
    خانم بهرامی از قلات
    این سه خانم واقعا فعال زحمت فراوان کشیدن برای شهرستان اوز و زادگاهشان.
    طبق کامنت مشخص دوستان خواستار حقوق و بیمه خانم حقیقت از فیشور هستند ان شا الله مشکل حل بشه من خیلی دوستم دارم یه مصاحبه به خانم حقیقت بشه دلیل اینکه چرا ایشان بیمه و حقوق ندارند یه توضیحاتی بدهند.ممنون از آقای خضری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد