تاکید دوستداران فرهنگ بر نامزدی پایتختی کتاب

تالار پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز شاهد حضور گروهی از مردم، مسئولان و علاقمندان به فرهنگ در دوشنبه شب مورخه ۲۲/۸/۹۶ بود.

در این نشست فرهنگی، ابتدا آیدا مختاری با شعر و گویش محلی به حضار خیر مقدم گفت که ستاره منوچهری آن را به فارسی بازگو کرد. سپس رومیصا زمانی دانش آموز کلاس اول مجتمع آفرینش درباره کتاب و فرهنگ صحبت کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخشدار اوز سخنران بعدی بود که حضور مردم و مسئولان را در حوزه فرهنگ و ادب ستود و از حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نائب رئیس شورای اسلامی شهر آباده سپاسگزاری کرد.

محمدحسین آتش فراز افزود شرکت عموم مردم در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی چشمگیر است و در جلسه عمومی در سالن الزهرا (س) شرکت کنندگان ایده و طرح های خویش را ارائه دادند که طرح اینجانب نیز، حضور مسئولان و خانواده در کتابخانه ها حداقل هفته ای ۲ روز می باشد و افرادیکه بیشتر حضور داشته باشند تشویق و هدیه خواهند گرفت.

مدیر مجتمع علوم دینی امام شافعی جایگاه کتاب و کتابخوانی را در قرآن توضیح داد و گفت نزد خداوند عذری برای کتاب نخواندن پذیرفته نیست. شیخ صالح انصاری با اشاره به آیات ۴۸ سوره شورا و ۵۲ سوره عنکبوت تاکید کرد پیروان مرام و روش محمد مصطفی (ص) نمی توانند بی نیاز به کتاب باشند. سخنران بعدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز بود که سابقه فرهنگی شهر اوز را تشریح کرد و گفت جشنواره پایتختی کتاب حرکتی بسیار مفید است که اصغر سیدآبادی و همکارانشان در وزارت شروع کرده اند و اقدامی بسیار زیبا و ستودنی است. فروغ هاشمی با بیان اینکه در موضوع پایتختی کتاب همه مشارکت کرده و سعی کرده اند تا شهر اوز در کشور بیشتر شناخته شود.

ابراهیم احمدی به عنوان دبیر کارگروه پایتخت کتاب اوز حول سه محور به صحبت پرداخت و ابتدا از مشارکت اهالی اوز در همه زمینه ها به ویژه در مسائلی که احساس نیاز شود سخن راند و گفت در اوز نویسندگان بسیاری مشغول فعالیتند که در راس آنان باید از محمدرفیع ضیائی نام برد و هیات امنای دانشگاه پیام نور اوز از چاپ کتاب وی حمایت کرده است و چاپ اول این کتاب به اتمام رسیده است.

احمدی از مشارکت گسترده مردم در موضوع کتاب در مساجد، مدارس، نانوائی، اماکن بهداشتی و درمانی و دانشگاه و خانواده ها و سطح شهر نام برد و وجود نشریات پسین، پیام و با پیام دانش را نشان از توجه مردم به فرهنگ و ادب دانست.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت در ادیان دنیا کتاب جایگاهی والا دارد. اما به رغم تاکیدات ادیان بر مطالعه می بینیم که سرانه مطالعه پائین است و این به ضرر ماست. وی گفت: شهری در دنیا پایدار می ماند که در امر فرهنگ فعال باشد. علی اصغر سیدآبادی افزود اوز هویت فرهنگی دارد. طرح پایتخت کتاب برای احیای هویت فرهنگی است وگرنه برنده شدن مهم نیست. وی اضافه کرد شهر اوز برنده شده است. چون موضوع فرهنگ و کتاب در همه نقاط به چشم می خورد.

در این آئین چند کلیپ از فعالیت های کارگروه پایتخت کتاب به نمایش درآمد و دانش آموزان مجتمع آفرینش و اعضا جوانان کتابخانه بانو به هنرنمائی پرداختند. سیاوش کریما مجری برنامه بود که به خوبی اجرا کرد و مورد تشویق قرار گرفت.

در پایان چند جلد کتاب به سیدآبادی اهدا شد و مراسم در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه پایان یافت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد