توزیع نخستین دوره جوایز احمد اقتداری در گراش

آیین نخستین دوره جایزه دو سالانه احمد اقتداری در تالار دفاعیه دانشکده علوم پزشکی گراش با حضور نویسندگان و پژوهشگران جنوب فارس برگزار شد.

به گزارش پسین اوز، ۲ سال پیش برای بزرگداشت استاد احمد اقتداری پژوهشگر و نویسنده گراش که به خلیج فارس عشق می ورزید و در این باره صاحب تالیف و تحقیق است، جایزه ویژه ای برای پژوهشگران و نویسندگان استان های فارس، بوشهر و هرمزگان به منظور معرفی بیشتر خلیج فارس و جنوب ایران تعیین شد.

آیین معرفی و توزیع جایزه دوسالانه اقتداری در پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در تالار دفاعیه دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار گردید.

محمدصادق رحمانی دبیر جشنواره ضمن خیرمقدم، ابتدا از یاوران فرهنگی این جشنواره: مهدی حلیمی شهردار(اهداء کننده جایزه پژوهشی نام گراش)، عزیز نوبهار (اهداء کننده جایزه نفر اول)، حبیب اله مهرابی (اهداء کننده جایزه معماری برکه)، عبدالرضا افشار، اکبر باقرزاده و عابدین قاسم زاده (حامیان جشنواره) سپاسگزاری کرد و از حضار که از نقاط دور و نزدیک آمده بودند تشکر کرد.

وی ضمن بیان خاطراتی از استاد اقتداری گفت: در ایران ۴ تفکر جریان دارد؛ و حاکمیت بر این کشور را مشکل می سازد: ۱-جریان های فکری ایران باستان ۲- پس از اسلام ۳-تفکر یونانی و روم ۴-تمدن غرب و مدرنیته. رحمانی اظهار امیدواری کرد در دوره های بعد استان های خوزستان و کرمان هم اضافه شوند.

در بخش بعدی: جایزه ویژه جشنواره به فرهنگیان خلیج فارس و پژوهشگر و نویسنده اهل شهرستان بستک(احمد حبیبی) که سخنرانی وی درباره اقتداری همراه با نمایش کلیپی از شهر بستک بود اهداء شد. محمدحسن روستایی نویسنده اهل گراش به دلیل پژوهش درباره نام گراش در بخش سوم برنامه موفق به دریافت جایزه شد.

عبدالکریم مشایخی استاد تاریخ و رئیس مرکز ایران شناسی بوشهر و یکی از داوران جشنواره ضمن تعریف و تمجید از گراش  و شهرهای اطراف به حضار توصیه کرد کتاب «کاروان عمر اقتداری» را مطالعه کنند تا به شجاعت وی بیشتر پی ببرید.

بخش پنجم و پایانی اختصاص به توزیع جوایز اصلی جشنواره داشت. ۵ تن در این رابطه صاحب مقام شدند:

۱-یونس صادقی به خاطر نگارش پایان نامه دکترای ایران شناسی با عنوان «جریان های فکری گرمسیرات فارس از قرن هفتم تا دهم هجری» که موفق به دریافت لوح تقدیر و مبلغ یکصد میلیون ریال گردید.

۲-مریم حقیری به خاطر نگارش پایان نامه «پژوهشی در تکنیک ساخت گنبدهای مضرس از عهد ایلخانی تا پایان صفوی در جنوب» که موفق به دریافت لوح تقدیر و مبلغ پنجاه میلیون ریال شد. وی اصالتا بوشهری و ساکن شیراز است.

۳-کرامت اله تقوی اهل جویم به خاطر نگارش کتاب «ریشه های عقب ماندگی منطقه جویم» موفق به دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال گردید.

۴-سپهر زارعی به خاطر ارائه «مقاله پژوهش های باستان شناختی هرمزگان (نه دهه بعد)» اهل بندرعباس موفق به دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال. ۵-صادق سالار حسینی اهل بخش فارغان سیروئیه حاجی آباد بندرعباس به خاطر پژوهش میدانی و ارائه «گویش و فرهنگ مردم سیروئیه (فرهنگ هرمزگانی)» موفق به دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال.

در پایان جایزه ویژه «معماری مهراب» یادبود حاج تقی مهرابی از طرف خانواده اش به مریم حقیری پژوهشگر تکنیک ساخت گنبدهای مضرس اهداء گردید.

آیین که از ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه آغاز شده بود در ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه خاتمه یافت.

قبل از آغاز آیین جوایز دوسالانه اقتداری، از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه مستند «سدیه السلطنه» به نمایش در آمد. سدیه السلطنه کبابی مینابی بندرعباس از نخستین پژوهشگرانی بوده که به مطالعه فرهنگ، آداب و رسوم و سیاست های شهرهای حاشیه خلیج فارس پرداخته و اقتداری به تصحیح و تحشیه کتاب های او پرداخته است.

از شهرستان اوز: احمد و عبدالعزیز خضری، فروغ هاشمی، شریف بازرگانی، سیدیوسف حسینی، عبداله جانفدا، فوزیه براهیمی، انا حسینی  و مریم سمیعی حضور داشتند و مجری مراسم مسعود غفوری بود.  

 

 


2 دیدگاه

  1. باز هم بگید اوز شهر فرهنگی است ، آیا اداره ارشاد اوز یک چنین برنامه ای دارد ؟

  2. قابل توجه ریس اداره فرهنگ. و ارشاد. اوز

    شهر اوز اخبار فرهنگی آن. بیشتر. سطحی. وتکراری. است مانند. اخبار. موزه. رخت. گشاد وپایتختی. کتاب. و…..این است بیشتر. کارهایی. که در طول. سال. اینها. را به عنوانین مختلف تکرار میکنند. علت. آنهم. فکر. و دیدگاه. مسولین. فرهنگ. اوز. در همین. حدود است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد