محمدعلی جمالزاده پدر داستان نویس نوین ایران

سید محمدعلی موسوی جمالزاده اصفهانی در ۲۳ دی ۱۲۷۰ در اصفهان متولد و در ۱۷ آبان ۱۳۷۶در ژنو وفات یافت.

خانم خالده اسماعیلی فرهنگ ور محترم از دبی به مناسبت بیست و سومین سالگرد وفات وی متنی ارسال کرده است که با هم می خوانیم:

محمد علی جمالزاده را پدر داستان نویس نو آغاز گرسبک واقع گرایی در ادبیات معاصر می دانند، داستان وی انتقادی از وضع زمانه، ساده، طنزآمیز و اکنده از اصطلاحات عامیانه و ضرب المثل ها بود. علاوه برداستان نویسی آثار ارزشمندی در حوزه تاریخ، مسائل اقتصادی، سیاسی واجتماعی ایران خلق کرد. علاوه بر کتابهایش ۳۰۰ مقاله در مجلات مختلف به چاپ رساند که بیشتر آنها در حوزه ایران وگسترش فرهنگ ایرانی بوده است این مقولات موضوعاتی چون ایران پیش از اسلام، نخستین لشکر کشی اروپا به ایران، نوروز، بلشویسم در ایران، مزدک و… در بر می گیرد.

یکی از آثار ادبی جمالزاده، کتاب گلستان نیکبختی یا بندنامه سعدی است، این کتاب گزیده ای از نصایح سعدی شامل می‌شود، اندرزهای سعدی چمع اوری و به فرزندش پند می دهد که در حقیقت خطاب به تمام فرزندان ایران است.

وی در این کتاب کوچک، راه دستیابی به سعادت و نیکبختی کسب فضل و دانش، تقوا و هنرمندی دانسته و یکی از راه‌های حق شناسی این نعمت را مطالعه در آثار بزرگان دین و خردمندان بیان می کند. به همین منظور مجموعه کوچکی از دانشمند و سخنگوی شیرین زبان فارسی، سعدی شیرازی ساخته و پرداخته و به مناسبت هفتصد مین سال تألیفات گلستان به فرزندان ایران زمین هدیه کرده و نکات اخلاقی ناب هر باب جداگانه آورده است.

اثار دیگر جمالزاده که‌ تحقیق کردم تصویر زن در در فرهنگ ایرانی، مهم‌ترین مضامین مطرح شده در داستان‌های جمالزاده مضامین اجتماعی وسیاسی محسوب می شود، یکی از این موضوع ها مسئله زنان است، زنان قصه های او عموما زنان دوره قاجارند این کتاب در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به وسیله انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید

آثار های دیگری که از ایشان مطالعه کردم. آزادی و حیثیت انسانی که بررسی معنا و مفهوم جایگاه آزادی به فلسفه مورد بحث و بررسی قرار می دهد و تاریخ روابط روس و ایران است که بخش بخش به همراه هر شماره از مجله کاوه منتشر می شد و گنج شایگان _ کتاب زمین _ ارباب و خاک _ادم و اندک اشنایی با حافظ و فرهنگ لغات عامیانه _ یکی بود و یکی نبود و شیخ و فاحشه از دیگر آثار جمالزاده بود.

خالده اسماعیلی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد