نقش مطبوعات و رسانه در انقلاب اسلامی در شهرستان اوز

نقش مطبوعات و رسانه در پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اساتید، روسا و کارکنان دانشگاههای آزاد، پیام نور و دانشکده بهداشت شهرستان اوز بررسی شد.

به گزارش پسین اوز، کارکنان و اساتید دانشگاه های آزاد، پیام نور و دانشکده بهداشت شهرستان اوز در روز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲با تجمع در تالار شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز ضمن گرامیداشت دهه فجر نقش مطبوعات و رسانه را در تحولات اجتماعی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی ایران را بررسی و تحلیل کردند.

احمد خضری رئیس خانه مطبوعات و رسانه شهرستان اوز در تبین جایگاه رسانه و مطبوعات در اثرات اجتماعی صحبت کرد و گفت: هر وسیله و ابزاری که باعث انتقال اطلاعات از گوینده و فرستنده به مخاطب و گیرنده باشد را رسانه می گویند.

وی با تشریح قدرت نفوذ رسانه و مطبوعات در افکار عمومی به نخستین روزنامه ایران که در سال ۱۲۵۳ ه .ق توسط میرزا صالح شیرازی انتشار یافت. اشاره کرد و گفت: در دوران ناصرالدین شاه تعداد مطبوعات افزایش یافت و در حقیقت امیرکبیر زمینه ساز فضای آزادی در آن دوران بود.

خصری، سفرناصرالدین شاه به اروپا و نقش میرزا حسن رشدیه و تاسیس مدارس نوین را که همه در اثر اتفاقات و رویدادهای ابزار رسانه ای بوده است را تشریح و تاسیس روزنامه کیهان توسط مصطفی مصباح زاده اوزی به اتفاق عبدالرحمن فرامرزی و نشریات اوز نوین، عصر اوز، پسین اوز، پیام دانش، اوز امروز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به طور مختصر توضیح داد.

خضری تیترهای روزنامه اطلاعات: «شاه رفت»، «امام آمد»، «رژیم شاهنشاهی متلاش شد» را تیترهای ماندگار در ایران نام برد و گفت: در آن دوران رسانه های مدرن مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه تحت کنترل رژیم پهلوی دوم بود. مردم از این طریق نمی توانستند به اطلاعات و آگاهی انقلاب برسند.

بنابراین نوار کاست، اعلامیه ها، منابر، مساجد، سخنرانی ها که در حقیقت رسانه سنتی بودند توانستند جای رسانه های مدرن آن روزی یعنی روزنامه، رادیو، تلویزیون و غیره را پرکنند و باعث پیروزی انقلاب شوند.  قبل از سخنان احمد خضری، حجت الاسلام احمد عدالتی با اشاره به قرارگاه جهادتبین و اتحاد دانشگاه های آزاد، پیام نور و دانشکده بهداشت، هدف از تشکیل جلسه را توضیح داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اوز با اشاره به نقش رسانه در جامعه گفت: در راستای رسالت دانشگاه اطلاع رسانی می کنیم. پروانه پدرام ضمن اشاره به سواد رسانه ای گفت: در این زمینه باید کوشا بود. چون سواد رسانه ای می تواند تحلیل و اندیشه صحیح را گسترش دهد.

د رادامه جعفر راستگو دستیاز مردمی سازی فرمانداری شهرستان اوز با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی گفت: امام راحل مردم را در سیاست مشارکت داد و نقش دستیار مردمی سازی فرمانداری را توضیح داد و گفت: به عنوان دستیار مردمی سازی فرمانداری در خدمت آحاد جامعه است.

وی طرح شهر یاران را معرفی کرد و گفت: در این طرح فعلا جاده مربط و بختیارویه پذیرفته شده فیلمبرداری و تدوین انجام شده و به زودی از شبکه ۳ سیما پخش می شود. این همایش که از ساعت ۱۰/۵صبح آغاز شده بود در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه پایان یافت.

فروغ هاشمی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جلسه حضور داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد