۱۷ مرداد بر خبرنگار مخاطب محور مبارک

 *احمد خضری- فرا رسیدن بزرگداشت هفته خبرنگار را گرامی داشته و به اصحاب رسانه ۵ شهرستان جنوبی فارس بویژه اوز تبریک می گویم.

در ماه گذشته یکی از روزنامه نگاران موفق ایران در سن ۹۰ سالگی درگذشت. «ر- اعتمادی» ، زاده لار، نویسنده ای بود که به قول نویسندگان بزرگ ایران « توانست جوانان را به سوی کتاب ‌و مطالعه رهنمون سازد، او بلد بود که چگونه تیراژ بسازد»رجبعلی اعتمادی نیک اندیشی هم از مردم این دیار به ارث برده بود، هنرستان صنعتی لار یادمانی از وی به همراه  دارد.

 

در لارستان تنها در شهر خور نشست قدردانی از وی بر پا شد. آفتاب لا ستان و پایگاههای خبری «لار نیوز و لارتی وی» از وی یاد کردند، در شهرستان اوز، پسین اوز و پیام دانش درباره اش نوشتند.

-روزنامه نگاران قبل از انقلاب به دو گر‌وه تقسیم می شدند:

۱- مجله نویسان که به جریان روشنفکری معروف بودند، مانند محمود عنایت که «مجله نگین» را منتشر می کرد و احمد شاملو که «کتاب هفته وخوشه» را در می آورد و…

۲- نویسندگانی که مجلات پر شمارگان را انتشار می دادند.

مانند رسول ارونقی کرمانی« اطلاعات هفتگی»، مجید دوامی «زن روز» و ر- اعتمادی که مجله «جوانان امروز» را با تیراژ ۴۰۰هزار نسخه در هفته منتشر می کرد و رکورد دارشمارگان مجله در ایران وکشورهای همسایه بود. بالا بردن تیراژ کار هر نویسنده ای نیست، حتی امروز هم کسی نمی تواند ادعا کند که چنین تیراژی در انتشارات ایران دارد.

بهر حال  روشنفکران، مجلات ردیف دوم را «زرد» یعنی سطحی و ‌کم ارزش می دانستند. روزنامه نگاری عرصه وسیعی است که در آن هرکس در نوعی مهارت دارد و نوع دیگرش را نمی داند.

پیوسته برای اصحاب رسانه این پرسش مطرح است که: ما به عنوان روزنامه نگار برای چه کسانی قلم می زنیم؟ و هدف از انتشار مطبوعات چیست؟

همین مرحوم مجید دوامی که به قول روشنفکران، مجله زرد « زن روز» را منتشر می کرد. می گفت:« اینکه ما برای خود و امثال خود روزنامه و مجله در بیاوریم هنر نیست »پس هنر آن است که: « که بتوانیم سطح آگاهی مردم را بالا بکشیم ». بنیانگذار انتشارات «فرانکلین» تهران روزنامه نگار نبود؛ ولی حرف مجید دوامی را قبول داشت، او با هنرش مجله «پیک دانش آموزی» را به آموزش وپرورش پیشنهاد و منتشر کرد ‌و موفق شد.

خبرنگار عامل اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی است. ولی باید جامعه شناس باشد، که چگونه این کار را انجام بدهد. روز خبرنگار بهانه ای است تا از عملکرد خبرنگاران و رسانه ها  ارزیابی شود .

هیات مدیره خانه مطبوعات اوز، نیز بارها نشستند وگفتند که باید مخاطب محور باشیم، سعی هم کردند، حالا نمی دانم مخاطبان چه نظری دارند؟

در پایان زحمات نویسندگان، اصحاب رسانه رسمی و غیررسمی شهرستان اوز قابل تقدیر و سپاس است.

هفته خبرنگار بر مردم که اصحاب رسانه را پذیرفته و رسانه را یکی از عوامل توسعه می دانند و نویسندگان و رسانه های مخاطب محور، مبارک باد.


4 دیدگاه

  1. روز خبر نگار. وعملکرد. مسولان. در اوز

    روز خبر نگار را تبریک میگوییم. اما در گذشته که اوز بخش. بود. فرمانداران. لار. وبخشدار سابق اوز دراین. روز. ودر محل فرمانداری. از این قشر. قدر. دانی میکردن که متاسفانه. الان دیگر. خبری. نیست. در ضمن عرض کنم که. رسانه های اوز هم به جز. اندکی. تغییر. کماکان. ملاحظه کار ونقش. روابط عمومی. ادارات. را دارند وجندان کار مسولان. را نقد. نمی کنند. واین باعث. شده. است که مسولان ادارای. آسوده خاطر. و نخواهند. پاسخگوی. مطالبات مردم. باشند

  2. آوریهای مقیم شیراز. ویک پیشنهاد. از جناب خضری

    روز خبرنگار خدمت شما تبریک میگویم ویک سوال اینکه دربین همه شهرستانهای. منطقه تنها. اوز. است که خبرنگار. برای. صدا و سیمای فارس. ندارد. کلا شهرستان اوز. در. رادیو تلویزیون فارس. در سکوت. خبری. است. آیا شما خبرنگاران. ومسول خانه مطبوعات. اوز نمی توانید علت. آنرا. از فرمانداری. واداره فرهنگ. وارشاد. اوز جویا شوید. اصولاً در سطح یک شهرستان. نمیشود. یک نفر. را به عنوان. خبرنگار. صدا و سیما معرفی. کرد. لطفا هرجور خودتان صلاح می دانید. آنرا. مطرح. وپیگیری نمایید. متشکر

  3. روز خبرنگار. بر کارکنان پسین اوز مبارک

  4. امید است از این ببعدشهامت وفعالیت دررسانه های اوز بیشتر شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد