برگزاری دومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اوز

به گزارش پسین اوز، علی اصغر علی پور طی سخنانی گفت: رسانه نقش فعالی در عرصه خبر دارد و رسانه می تواند زبان گویای مسئولین برای مردم باشد. ما در شورای فرهنگی حضور داریم و باید ادبیات را در این چارچوب داشته باشیم. و ارتقای فرهنگ عمومی در یک جامعه را سبب شویم و این فرهنگ یک سنت است. همچنین حجاب و عفاف نیز سنتی دیرینه است که فقط مخصوص پوشش نیست و به بیان و گفتار نیز ربط دارد. همچنین قلم جایگاه بالایی دارد و زبان دوم انسان ها محسوب می شود. فضای مجازی نیز یک فرصت است و من آن را تهدید نمی بینم. نگاه ما به فضای مجازی یک نگاه مثبت است. در بحث کودک و نوجوان خیلی جای کار دارد چون کودکان سازنده آینده این شهرستان هستند و باید چگونگی خودسازی را به آنان آموزش داد تا جامعه به سوی ترقی پیش رود. هر چند به عقیده ما در دین سهل انگاری های کرده ایم و اگر ما از اول فرهنگ را درست انجام داده بودیم الان جوانان معتاد و … نداشتیم.

فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک روز قلم و شهرداری و دهیاری،  دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی: بزرگداشت روز قلم، هماهنگی تشکیل کارگروه شبکه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، بزرگداشت روز ادبیات کودکان و نوجوانان، هماهنگی جهت برنامه های مرتبط با هفته حجاب و عفاف ( ۱۵ الی ۲۱ تیر) و آسیب های فضای مجازی را اعلام کرد.

وی عنوان کرد بزرگداشت های زیادی همچون هفته عفاف و حجاب، هفته نماز جمعه و آسیب های اجتماعی، هماهنگی تشکیل کارگروه شبکه شهرهای دوستدار در پیش رو داریم که امید است با هماهنگی کارگروه این بزرگداشت ها به نحو احسن اجرا شود. اوز به عنوان شهر خلاق در ترویج کتاب و کتاب خوانی جایگاه خیلی ویژه ای پیدا کرده و امیدواریم امسال عنوان پایتختی کتاب را از آن خودمان کنیم. اهمیت کودکان و نوجوانان و از ریشه و پایه کار کردن خیلی مهم است و همچنین آشنا کردن آنها با فعالیت های ترویج کتاب و کتابخوانی.

امام جمعه نیز اتحاد و همدلی را لازمه اجرایی تمام کارهای جامعه دانست. مدیر مجتمع دینی اوز فرهنگ را یک مقوله بسیار پیچیده دانست. شیخ صالح انصاری گفت: فرهنگ چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند و بسیار حساس است. و سوره های نیز در این رابطه نازل شده است که همه ریشه در اخلاق دارد که شخصیت و هویت انسان را می سازد. همچنین نماز جمعه خود یک فرهنگ است ولی متاسفانه این بحران کرونا باعث تعطیلی آن شده است که ما باید برای این معقوله جایگزینی داشته باشیم. چون اگر جوان و نوجوانان ما دچار خلاء شوند و جایگزینی نداشته باشند دچار سردگمی شده و برای نماز جمعه نیز حتما باید جایگزینی داشته باشد.

سرگرد سلمان پور فرمانده سپاه پاسداران در مورد حجاب و عفاف گفت: حتما باید فرهنگ سازی شود چون متاسفانه در بعضی از ادارات به این موضوع اهمیت داده نمی شود. در بُعد اجتماعی باید مسائل شرعی را رعایت کنیم. در مورد بحث ادبیات کودکان و نوجوان میتوانیم استفاده ببریم برای بحث فرهنگ حجاب و عفاف هم برای مردان و هم برای زنان حالا یا با برگزاری مسابقه، نوشتن مقاله، نقاشی و … در رسانه ها نیز باید بیشتر از کارشناس هایی استفاده کنیم که اهل فن باشند. رسانه ها در سطح شهرستان در خصوص خبر بسیار فعالیت چشمگیری دارند ولی باید فراتر از خبر رسانی رویم و فرهنگ سازی و تولید محتوا داشته باشیم و در راستای حفظ فرهنگ هم بکوشیم. مثل فرهنگ وحدت سنی و شیعه که یکی از سرمایه های گرانقدری است که باید حفظ شود.

عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: قلم زدن کار خیلی سختی است. از مقامات استدعا داریم که حمایت های لازم را داشته باشند. فرهنگ جایگزین نیز برمی گردد تا نشست هایمان کاربردی و کلیدی باشد. تا ببینیم جامعه چه می خواهد و به چه سمتی می رود و اگر پاسخ جامعه را به درستی بدهیم فرهنگ جایگزین هم جای خود را به درستی پیدا می کند. همچنین قلم ها را از فضای مجازی به سمت رسانه های رسمی بیاوریم.

سرهنگ محمدیان فرمانده نیروی انتظامی نیز همکاری خود را در خصوص مواردی که به صورت تهدید حساب می شود مثل کاهش سن اعتیاد و موارد امنیتی و همچنین بحث فضای مجازی که بسیاری از کلاه برداری در فضای مجازی شکل می گیرد را اعلام داشت.

فوزیه زارع مسئول نهاد کتابخانه های شهرستان با اعلام اینکه هر چند به دلیل ویروس کرونا کتابخانه ها چند ماهی تعطیل است و حضوری پذیرای علاقمندان نیست ولی با کوشش و تلاش کتابداران در فضای مجازی تقدام می شود و می توانیم بگوییم که همیشه فضای مجازی مخرب نیست و می توان به درستی از آن استفاده کرد. در بحث مادر و کودک نیز هر دو از طریق فضای مجازی فعالیت می کنند چون هر کودک یک مادر، هر مادر یک خانواده و یک خانواده می تواند یک جامعه را آگاه سازد.

کراماتی شهردار: ضمن تبریک روز قلم فرمودند که قلمی داری شان است که در پیشبرد جامعه قلم بزند. نوشتن برای بهتر شدن و پویاتر شدن جامعه خوب است. شهر خلاق و ترویج کتابخوانی هر چند شهرداری و اداراه ارشاد متولی بودند ولی کارگروه و مردم نیز زحمت های زیادی در این رابطه کشیده اند. وقتی کودکان با حقوق و وظایف خودشان در جامعه آگاه باشند جامعه ای بافرهنگ تری خواهیم داشت چون زیر ساخت های جامعه همین کودکان هستند هرچند از جوانان و نوجوانان نیز نباید غافل شد.

حجت الاسلام عدالتی گفت: موضوعات امروز همگی حکایت در فرهنگ دارد. شخصیت هر فرد در زیر زبان او نهفته است. پیشنهاد من این است که دیداری از پیشکسوتان قدیمی اهل قلم داشته تا برای خیلی از آنهایی که این افراد را نمیشناسند شناسایی شود. همچنین بحث حجاب که حق الله است و یکی از حقوق های شهروندی است، می توان گرده همایی های در یکی از نقاط شهری برای منادیان حجاب و عفاف برگزار کرد.

محسن مهرآوران یکی از اعضای کارگروه کتاب اظهار داشت: همین طور که برای هر اداره ای بودجه فرهنگی در نظر گرفته می شود و می تواند در حوزه کتاب و کتاب خوانی از این بودجه استفاده کند و هدف وزارت کشور نیز همین بوده است. از فرماندار نیز می خواهیم که از ادارات زیرمجموعه بخواهند برنامه های خود را به دبیرخانه اعلام کنند . و صحبت های شیخ صالح انصاری در مورد جایگزینی باید بگم که به نظر من چهره روحانیت از جامعه دور شده و جوانان روحانیت را نمی بینند با توجه به اینکه نماز جماعت و نماز جمعه از بین رفته و اگر سمینارهای برگزار شود جوانان میتوانند ازاین طریق ارتباط برقرار کنند.


3 دیدگاه

  1. ابراهیم نجم الدینی از اوز

    درتائید سخنان جناب شیخ انصاری بااتفاق جریان کرونا عملاًارتباطات خیلی ازفعالین اجتماعی با مسولین ازبین رفته وتنهاافرادهایکه به شکلی با ادراتارگان های دولتی سروکاردارند درجلسات حضور می یابند ودرجریان مسائل قراردارندوبقیه مردم عملا بشکلی بااوضاع واحوال شهر ومنطقه بیگانه شده اند ظاهرا جریان کرونا ادامه دارد ومثل اینکه حالا،حالاها ازبین رفتنی نیست که اگر قراره چنین باشد ارتباط کاتبه مردم با مسولین قطع است که ضرورت داردبرای همه ی مردم درجریان واوضاع واحوال شهر وشهرستان باشندو به وضعیت آگاهی داشته باشند چاره ای اندیشیده شود

  2. خسته نباشید جناب فرماندار

    با تشکر از فرماندار محترم منتظر استقرار ادارات مهم دیگر مثل ثبت اسناد واملاک دادگاه منابع طبیعی وارتفای مخابرات واداره پست هم هستیم

  3. از فرماندار در خواست داریم که سروسامانى به ادارات مخابرات وپست بدهند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد