شیخ مهرزاد رسولی مسئول معاونت اجتماعی مجتمع دینی اوز:  خـوشبختی یعنـی لـذت بـردن از خـدمت بـه دیگـران

با صدای نم نم باران  به سمت خانه مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی حرکت کردیم وقتی به آنجا رسیدیم تابلو معاونت اجتماعی مجتمع دینی اوز بر سر درب خانه خودنمایی می کرد وارد حیاط معاونت که شدیم با دیدن گل ها در گلدان آرامش خاصی احساس شد.

خانه دارای اتاق های زیادی بود که هر یک از این اتاق ها را به میز کار مسئولین اختصاص یافته بود. برایمان جالب بود که وصیت مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی این بوده است که خانه اش را وقف مسائل دینی کنند و تلاوت روزانه قرآن کریم در خانه اش حتماً صورت گیرد.

همراه می شویم با مسئول معاونت اجتماعی مجتمع دینی اوز:

شیخ مهرزاد رسولی اهل و ساکن اوز متولد سال ۱۳۵۹ . دوران دبستان و راهنمایی خود را در مدرسه شهید مفتح بندرعباس گذراند. در سال ۱۳۷۳ پدرش تصمیم گرفت برای ادامه زندگی به اوز بیاید بنابراین دوران دبیرستان خود را در دبیرستان احمدپور ادامه داد. صبح ها درس های دینی را فرا می گرفت و درس های دولتی را عصرها به صورت متفرقه می خواند.

در سال ۱۳۷۹ وارد مدرسه عالی احمدیه (مقطع لیسانس) شد. ۴ سال در مدرسه عالیه احمدیه درس خواند و بعد از آن به مدت ۳ سال در مدرسه امام شافعی به تدریس پرداخت. بعد از آن برای ادامه تحصیل به مدت ۵ سال به کشور مالزی رفت و در دانشگاه اسلامی IIUM توانست دوره فوق لیسانس خود را در فقه اسلامی و تخصص اقتصاد را کسب کند.

وی می گوید: دانشگاه اسلامی مالزی را به این دلیل انتخاب کردم که از امکانات بهتری برخوردار بود و از ۸۰ کشور دنیا دانشجو می پذیرد. زبان تدریس آنجا انگلیسی و عربی است که من به خاطر زبان ورودی این دانشگاه مجبور شدم یک سال انگلیسی بخوانم تا بتوانم وارد این دانشگاه شوم و دارای اساتید معروف است و مدرک این دانشگاه بسیار معتبر می باشد. البته این دوره تحصیلی ۳ ساله می باشد ولی چون من مدتی که در مالزی درس می خواندم ارتباطم را با اوز قطع نکرده و میان ترم ها را به اوز می آمدم و این باعث شد که من دوره سه ساله تحصیل را به مدت زمانی ۵ ساله بگذرانم.

از وی پرسیدیم چرا به اوز بازگشت؟ می گوید: چون شهر و زادگاه من اوز است و خانواده و دوستانم در این شهر زندگی می کنند. و من به هر جای دنیا که بروم موقتی است و باز هم به اوز بر خواهم گشت.

من به مدرسه علوم دینی اوز مدیون بودم به همین دلیل بلافاصله بعد از بازگشت از مالزی وارد این مدرسه شدم و هم اکنون در مدرسه عالی احمدیه تدریس کرده و مسئول معاونت اجتماعی مجتمع دینی اوز هم می باشم. که این مجتمع ۴ معاونت دارد:

۱ –معاونت علمی: که در بحث آموزشی و آکادمیک مدارس دینی (امام شافعی، احمدیه، خدیجه الکبری) مدیریت می کند.

۲ –معاونت امور قرآنی: معاونت بر تمام شعبه های قرآنی و کلاس ها تخصصی از تجوید، حفظ و … که در اوز سه شعبه حفظ دایر می باشد.

۳ – معاونت اجتماعی: تمام کارهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر و حومه.

۴ – معاونت توسعه و برنامه ریزی: این معاونت کارهای پشتیبانی، رصد کردن، آمار گیری و راهکار دادن و … را انجام می دهد.

البته این ۴ معاونت بجز اوز در ۱۰ روستای همجوار نیز فعالیت دارد که در هر روستا یک مسئول تعیین شده که آن را اداره می کند.

از شیخ مهرزاد رسولی که مدیریت قسمت معاونت اجتماعی را بر عهده دارد می خواهیم در مورد کارهایی که در این مجتمع صورت می گیرد توضیحاتی را ارائه دهد. می گوید: معاونت اجتماعی از سال ۱۳۹۴ راه اندازی شده است البته هر معاونت چارت سازمانی مخصوص خود را دارد که در معاونت اجتماعی ۱۰ واحد داریم که ما در مدتی که از تاسیس مجتمع می گذرد توانسته ایم ۵ واحد آن را فعال کنیم و چشم انداز ما برای سال های آینده این است که بتوانم هر ده واحد را فعال نگه داریم. که این کار به مرور زمان انجام می گیرد.

این واحدهای فعال شامل:

* واحد دانش آموختگان: شامل افرادی می شود که درس خود را تمام کرده اند و جویای کار می باشند آنان در این واحد مدیریت می شوند و از آنان نیز حمایت می گردد.

* واحد ائمه جمعه و جماعت: که کل مساجد را زیر پوشش دارد و از نظر امام، حقوق  و مزایا و برنامه هایی همچون کلاس و حلقه های قرآنی و… که در مساجد اجرا می شود مدیریت می کند.

* واحد دعوت: مهم ترین واحد معاونت اجتماعی واحد دعوت می باشد که خود ۴ شاخه دارد:

شاخه نونهالان: (از ۴ سالگی تا کلاس دوم ابتدایی) و شاخه دانش آموزی (از دوم ابتدایی تا پیش دانشگاهی) می باشد که دانش آموز خواهر و برادر هفته ای سه روز در هفته در مکاتب و مساجد فعالیت دارند.

 شاخه دانشجویی: این شاخه فقط فعالیت امور دانشجویان را انجام می دهد

شاخه ایتام: که تمام ایتام اوز و مادران را زیر پوشش خود قرار می دهد و نسبتاً هم نماینده خیرین هستند و آنهایی که کفالت یتیم را بر عهده دارند این کمیته کارها را انجام می دهد. به جز مسائل مالی، مسائل فرهنگی ایتام نیز مدیریت می شود.

شاخه بزرگسالان: شامل آموزش عمومی، انجمن محلات، تعالیم اسلامی و… است. شهر اوز را به ۲۲ محله تقسیم کرده که هر محله به شکل هیئت مدیره ای اداره می شود.

* واحد پیشگیری از آسیب های اجتماعی: یکی از مهمترین واحدها بحث پیشگیری و پژوهش و شناسایی آسیب های اجتماعی است که در این باره کلاس هایی دایر و آموزش و راهکارهایی داده می شود

*واحد پشتیبانی: همه واحد ها را رصد می کند.

شیخ رسولی می گوید: این برنامه ها در ۶ مکتب فعال و مساجدی که در اوز داریم، برگزار می شود و در حال حاضر حدود ۲۲۶ نفر خواهران و ۵۰ نفر برادران در این اماکن به مدت ۶ سال زیر نظر تعالیم اسلامی تحصیل می کنند و ۲۱۰ نفر نیز فارغ التحصیل شده اند. در این کلاس ها کتاب منهج تدریس می شود که این کتاب توسط مجتمع اوز نوشته شده که مورد تایید کل جنوب استان های بوشهر، هرمزگان و فارس بوده و از این کتاب استفاده می کنند.

کمیته هایی از قبیل: بهداشت، ورزشی، مسابقات و مراسمات نیز در این معاونت فعالیت دارند.

شیخ رسولی می گوید: اهداف ما بر این است که برنامه های ۵ ساله ای که بسته می شود اول به اجرا در آید بعد معرفی شود و این برنامه ها را تفکیک کرده و به مسئولان مربوطه داده می شود تا طبق آن فعالیت های خود را انجام دهند و در آخر مسئولان باید گزارشات کاری خود را ارائه دهند و معمولاً هر سه ماه یک بار جلسه ای ترتیب می دهیم تا مشکلات و ضعف ها را بررسی کنیم.

این چارت سازمانی در کل جنوب شبیه هم می باشد البته این مناطق زیر نظر شورای عالی مدارس اهل سنت و جماعت جنوب است، ولی بودجه مجتمع اوز توسط مردم و خیرین تامین می شود

وی فعال ترین روستاها را کوره، هود و کهنه معرفی می کند. البته بخش خواهران نیز فعالیت بیشتری دارند و بیشترین حجم کار و مسئولیت نیز بر عهده خواهران می باشد.

شیخ رسولی می گوید: بهترین سال های زندگی ام را در مدرسه علوم دینی گذرانده ام هر چند اوایل به پیشنهاد پدرم و ارشادات شیخ صالح انصاری وارد این مدرسه شدم ولی کم کم توانستم در محیط پرورش پیدا کنم و همیشه حرف پدرم یادم است که وقتی از او پرسیدم چرا من باید به مدرسه علوم دینی بروم؟ پدرم جواب داد: مدرسه دینی جایی است که حداقل نمازت را می خوانی و من الان چقدر از پیشنهاد پدرم و تصمیم خودم راضی و خوشنود هستم. چون وظایف معاونت اجتماعی مجتمع کارهای فرهنگی و اجتماعی است بنابراین سعی می کنیم آرامش، حس خوشبختب و رضایت را به همه هدیه دهیم. علاوه بر آن گسترش فرهنگ اسلام و دین داری و … امید و امیدواری به فرصت های آینده در راس کارهای ماست.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد