عناصر موفقیت ارتقاء و جشن های مردمی اوز

*احمد خضری: جشن های ارتقاء اوز در دو قسمت به زیبائی و خاطره انگیز در تاریخ های ۱۹ و ۲۳ آبان ۹۸ در مسجد بزرگ مصلی و ورزشگاه شهدای اوز با حضور کمتر از ۱۰ هزار نفر از مردم شهرستان های اوز، لارستان، گراش، خنج، لامرد، مهر، بندرعباس، بندرلنگه، بستک و جناح و بخش های تابعه با حالت های متفاوت و جلوه ای ویژه برگزار شد.
حضور مقامات استان هرمزگان و شهرستان های لارستان، گراش و خنج نشان از اهمیت موضوع داشت که بالطبع کام مردم صبور اوز را نیز شیرین تر کرد. اگر بتوانیم آئین جشن های مردمی را کالبد شکافی کنیم، می تواند ما را در هر چه بهتر برگزار کردن آیینهای مشابه در آینده رهنمون سازد.
۱ -در سال ۱۳۷۳ بخش لامرد به شهرستان ارتقاء یافت و کسی از لارستان به یاد ندارد که در آیین جشن آن شهرستان شرکت کرده باشد.
۲ -در سال ۱۳۸۳ که بخش خنج به شهرستان ارتقاء یافت. دکتر انصاری لاری استاندار فارس بود. مردم خنج در بیرون از شهر به گرمی از او استقبال کردند و وی در تالار دو طبقه شهر خنج استقرار یافت. تمام مردم و مدعوین در همان تالار جای گرفتند و آیین جشن با سخنرانی و اجرای چند سرود و قرائت اشعار به پایان رسید و به مهمانان با نهار پذیرایی شد.
۳ -در سال ۱۳۸۸ بخش گراش به شهرستان ارتقاء یافت. به دلائل مختلف که طرح آنها ممکن است موجب نگرانی شود هیچگونه مراسم یا جشنی در شهرستان جدید التاسیس برگزار نشد.
۴ -در ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ستاد نکوداشت ارتقاء اوز اقدام به برگزاری جشن مردمی کرد. دست اندرکاران برگزاری جشن پیش بینی حداکثر ۵ هزار نفر را نمود. بنابراین با تغییر مکان و ساعت برگزاری مراسم از بوستان نوروز به ورزشگاه شهدا به برنامه ریزی شاد و دلنواز پرداختند ولی استقبال مردم تقریباً دوبرابر پیش بینی بود.
از ساعت ۱۶ همان روز هیات سوارکاری زیر نظر اداره ورزش و جوانان و همکاری اعضای ستاد و سایرین به ویژه ابراهیم جام گوهری سوار کارانی منظم از میدان بسیج تا ورزشگاه با نوازندگی عادل جعفرپور به رژه پرداختند و در مقابل شهرداری به تجمع و شادی مردم با نوازندگی محمدشریف اناخی که به ابتکار گروه اتحاد و توسعه با مدیریت عبدالرحمن صالح ترتیب یافته بود رسیده و به ورزشگاه آمدند در طول مسیر مردم با شادی تمام از آنان استقبال اگر مهمانان و حضار در ورزشگاه این برنانه زیبا را می دیدند حتما تمجید و تعریف آنان از جشن دوصد چندان می شد، که جا دارد از گروه عمران و آبادی نیز تشکر شود.


۴ -در اینجا هدف تدوین گزارش برگزاری آیین ها نیست چون در این صفحه و صفحات دیگر به آنها پرداخته شده است. اگر بخواهیم به تجزیه و تحلیل بپردازیم باید بگوییم که در تاریخ ارتقاء در جنوب شرقی استان فارس نظیر چنین استقبالی از سوی مردم برای یک نقطه بی نظیر بوده و این دال بر حقانیت ارتقاء بخش اوز بوده است. چون حق مردم صبور اوز در ارتقاء مورد تایید هم بود. بنابراین آنان نیز از این رویداد شادمان و در جشن مردم اوز با جان و دل شرکت کردند.
۵ -مهارت اجرای آیین ها و حتی اخذ حق مردم اوز در ارتقاء لازمه زندگی سالم و بانشاط برای مردم بود. این مهارت ها توسط مردم، نیکوکاران، اعضاء شوراها، کارگروه های ستاد را می توان به عناصر زیر تقسیم کرد: الف- اعتماد به نفس: آری اعتماد به نفس ما را قادر کرد تا با مسائل برخورد منطقی داشته باشیم و در هنگام سختی ها و تغییر و تحول با قدرت و انرژی قوی شدیم.
ب- انگیزه: باعث شد در مسیر و هدف خود پایدار بمانیم. آیات یاس و دلسردی فراوان بود ولی انگیزه برای احقاق حق و برای برگزاری جشن بزرگ، محکم ایستاده و از صراط مستقیم منحرف نشدیم.
ج-کارگروهی: تشکیل کارگروهی و ستاد برای ارتقاء و برگزاری جشن ارتقاء ما را در لذت همکاری و همفکری غرقاب کرد و فعل، همه چیز را همگان دانند را صرف کردیم.
د-خلاقیت: داشتن ابتکارات و نوآوری ها در هر مورد ما در این کارها موفق کرد با تقویت خلاقیت از موهبت عقل سلیم که خداوند به ما اعطا کرده است هر چه بیشتر بهره مند شدیم.
ه-مسئولیت پذیری: باعث شد تا همه طبق برنامه و بدون دخالت در کار دیگران مشغول شوند.
ن-پشتکار: از شکست ها و اخبار مایوس کننده نهراسیده و با پشتکار به کار خویش ادامه دادیم.
ی-احترام و توجه: مسئولیت ها توانست ما را در این راه بزرگ به هم پیوند زده و در تمام موارد به همدیگر احترام بگذاریم.
با توجه به عناصر نام برده شده مردم اوز با تشکیل ستاد و تعامل و همفکری با مسئولان توانستند حماسه ای خلق کنند که در تاریخ جنوب شرقی استان فارس به نیکی ثبت شد و ثابت گردید که مردم توانائی انجام کار به معنی واقعی را دارند و برای انجام کارهای سخت و بظاهر دست نیافتنی، رغبت و تلاش بیشتر نشان داده و آنچه را شروع کرده اند، تمام می کنند. عفو و بخشش در کنار تعامل و تلاش از عملکرد ماست چون این مردم صبور از آموزه های اسلام بهره ور شده و خواهند شد.
*مدیر مسئول


2 دیدگاه

  1. از تحلیل جالب شما سپاسگزاریم و همچنین زحمات و تلاش اصحاب رسانه در رسیدن به ارتقاء از نقاط قوت این هدف و همچنین برگزاری جشن می‌باشد

  2.  نوشتن مراحل برگزاری جشن ارتقا خوب  ابود و بهتر بود نقاط  قوت و صعف نیز بر میشمردید تا تجربه آینده شود . ضمنا در صورت امکان فایل اشعار سروده شده در وصف اوز در مداسم  و متن انها را  با دکر نام شاعر نیز  منتشر نمایید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد