مردم اوز و مشروطه

در سال ۱۲۸۲ خورشیدی عده ای از اهالی اوز در بازار کرمان دارای حجره و تجارت بوده و از افراد سرشناس کرمان محسوب می شدند آنان به عنوان فعالان اجتماعی کرمان مطرح بودند. در کتاب خاطرات و مقالات تاریخی و فرهنگی نوشته محمدشفیع شفیعی گروهی از افراد را به نام های حاج عبدالرحیم ملاحسین و برادرش، حاج احمد ملاحسین، رئیس محمد ابراهیم الهامی، حاج شاه میر، میرمحمد زین العابدین، ملاشمس الدین و حاج عبداله ملاحسین نام می برد.
در آن سال ها زمزمه مشروطه خواهی در سراسر کشور وجود داشت و این عده از اهالی اوز ساکن و شاغل در کرمان نیز در راس امور بودند. در همین سال از ایالت و شهرهای مختلف کشور، سه نفر انتخاب شده و برای پیگیری امور مشروطه به مرکز می رفتند در کرمان نیز بین افراد سرشناس و تجار نشستی برپا و از بین خودشان سه نفر را انتخاب کردند: ۱-میرزا شهاب اهل راور که در کرمان شاغل و سرشناس بود ۲-عبدالوهاب کرمانی اهل شهر کرمان که روحانی محترمی بود ۳-میر محمد زینل اهل اوز که او هم از افراد سرشناس کرمان و تاجر مواد غذایی بود. اهالی لارستان حتما نام مرحوم دکتر محمدرفیع صدیقی دندانپزشک که تحصیلکرده هند و سال ها مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ اوز بود را می شناسند.


وی فرزند ارشد میرمحمد زینل تاجر اوزی و منتخب بزرگان کرمان برای ملاقات با مظفرالدین شاه و درخواست مشروطه خواهی بود. بهرحال این سه نفر برگزیدگان کرمان به تهران رفته و به اتفاق سایر منتخبین کشور که مشروطه طلب بودند به حضور شاه می رسند. اکثراً برگزیدگان با لباس معمولی آن روز ایران در صف ایستاده بودند.
اما برگزیدگان کرمان با لباس رسمی متفاوت که به دلیل مراوده تجار اوزی با هندوستان و تقلید از لباس انگلیس ها، کت و شلوار پوشیده بودند. شاه که به این سه نفر برخورد می کند با دیدن لباس آنان توقف کرده و می پرسد شما از ایران هستید. میرمحمد زینل اوزی پاسخ می دهد بله قربان از کرمان آمده ایم. شاه سرتکان می دهد و عبور می کند. آن روز همه مهمان دربار بودند و پس از تشریفات رسمی شاه بطور خصوصی با هیات کرمان صحبت می کند و با آنان آشنا می شود. چون نسبت به آنان احساس خوشایندی داشته است القاب جالبی را به آنان اعطا می کند.
۱ -میرزا شهاب راوری را به شهاب الدوله ۲-عبدالوهاب کرمانی را به موید الاسلام ۳-میر محمد زینل اوزی را به صدیق التجار و در زمان پهلوی اول خاندان مرحوم صدیق التجار نام خانوادگی صدیق یا صدیقی را برای خود انتخاب کردند.


1 دیدگاه

  1. اوزی از بندرعباس

    مدتی است که مطالب مربوط به گزشته اوز مینویسید این موارد تنها برای نسلهای قدیمی مانند خودتان ملموس است ونسل جوان اوز چندان انرا جدی نمیگیرد ودر دنیای امروز این مطالب چندان مفهوم نیست به نطر میرسد که مطالب قدیمی برای مسولین چالش بر انگیز نیست ومیشود انها را نوشت ولی دردی از شرایط امروزی اوز درمان نمیکند اوز دارای مشکلات زیادی در زمینه اموزش وپرورش و کم وکسری زیادی در مورد ادارات مورد نیاز مردم دارد که لطفا انها را بنویسید وبه مسولین گوشزد نمایید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد