نشست معرفی طرح «یاس های سپید» ویژه ی سالمندان به میزبانی انجمن دوستداران کودک اوز 

به گزارش پسین اوز و به نقل از انجمن دوستداران کودک اوز، دوشنبه پانزدهم مهرماه ساعت نه تا دوازده صبح اولین نشست معرفی و گفتگو درباره ی طرح یاس های سپید که بر محور توجه به سلامت سالمندان پیش بینی شده است به میزبانی انجمن دوستداران کودک اوز در موزه مردم شناسی این شهر برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام اله مجید توسط مهندس محمدرسول رفعتی رییس شورای اجرایی شهر دوستدارکودک در شهرداری اوز، زهرا کمالی مدیر کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان لار و فرزانه نورافشان از اعضای هیات موسس و رییس هییت مدیره انجمن دوستداران کودک اوز، روند شکل گیری طرح را چنین شرح دادند:

 در تاریخ۱۵/۴/ ۹۸ الی ۹۸/۴/۱۸ از سوی بخش امور بانوان و خانواده استانداری فارس در قالب کارگاه آموزشی با عنوان تدوین پیشنهاد طرح و شیوه های تامین منابع مالی برای تشکل های اجتماعی در شیراز برگزار گردید که نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد استان های فارس، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان شرکت داشتند. در این برنامه که توسط کارشناسان تهران و با هدف توانمند سازی سمن های فعال مدیریت می شد، شهرهای همجوار به تبادل نظر و تشریک مساعی پرداختند تا به یک موضوع واحد برسند و برای یکسال با مشارکت و همکاری به موضوع انتخابی خود پرداخته و متعهد شدند که گزارش اجرای مراحل کار را به اطلاع استانداری برسانند.

در این کارگاه آموزشی، نمایندگان سازمان هایی از اوز (انجمن دوستداران کودک اوز)، لار (کانون فرهنگی – اجتماعی بانوان)، لامرد (انجمن حمایت از بیماران خاص) و گراش (انجمن ایکموس) موضوع مشترک خود را «افزایش سلامت روان و نشاط و شادکامی سالمندان» اعلام و نام گروه خود را «مهر جنوب» نهادند. از آن پس با نشست های حضوری و تبادل نظرهای مجازی طرح را تکمیل نمودند. ضرورت نشست های همفکری دوره ای در شهرهای همجوار موجب شد تا اولین نشست به میزبانی انجمن دوستداران کودک اوز برنامه ریزی شود که خوشبختانه نتایج سودمندی حاصل شد. در اولین نشست، دوستان لار و اوز به همفکری پرداخته و جای دوستان لامرد و گراش که نتوانستند در این نشست در کنار همراهان خود قرار بگیرند را خالی دیدند.

در ادامه برنامه معصومه هرمی از اعضای انجمن دوستداران کودک شعری را برای مهمانان قرائت نمودند و پس از آن فعالین اجتماعی به گفتگو پرداختند. افراد موثری از شهر لار در این گفتگو شرکت داشتند که همگی بر توانمند سازی و ضرورت افزایش اعتماد به نفس سالمندان تاکید کرده و مشغولیت های متنوع هنری، اقتصادی، زیارتی و تفریحی را که در شهرشان بخوبی جواب داده را لازمه ی شادی این عزیزان می دانستند. زمانی نماینده داوطلبین سلامت بانوان لار تجربیات خود را در برگزاری اردوها و سفرهای زیارتی برای افزایش شادکامی در اختیار دوستان قرار دادند. ارغوان از جامعه هنری لار از تاثیر هنر و صنایع دستی در جلوگیری از آلزایمر و کاهش اثرات آن و نیز طرح آموزش در منزل برای افرادی که توان خروج از منزل را ندارند بیان کرد.

آقای قایمی از فعالین جهاد کشاورزی لار برای برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه های صنایع دستی بومی، قالی بافی، چله کشی، بافت گلیم و گبه  و دارای تجارب در زمینه دامداری، کشاورزی، باغداری و پرورش گیاهان دارویی، مشتاق به همکاری بیشتر بودند و اعلام آمادگی کردند.

بوستانی مادر شهید بزرگوار افراسیابی تاکید بر فعالیت زنان بعد از شصت سالگی داشت و همراهان دیگر از لار خانم ها ساری و علوی در این نشست شرکت داشتند.

در ادامه ی صحبت، فعالین اجتماعی اوز از جمله عبدالحمید پیشداد در زمینه اهمیت ورزش در سلامت جسم و روان همه افراد، و از جمله سالمندان را برشمردند و به افزایش  نشاط و سلامت  به ورزش های مناسب  سالمندان  اشاره نموده و اعلام نمودند که آماده قبول مسئولیت بخش ورزش های مناسب برای مردان سالمند هستند.

محمد رسول رفعتی نماینده شهرداری از فعالیت های در پیش رو با هدف توجه به سالمندان در شهرداری خبر دادند و از آمادگی و استقبال این نهاد بخصوص واحد شهر دوستدارکودک در شهرداری اوز که خود مسئولیتش را عهده دار هستند، برای حضور بیشتر دوستان حاضر در جلسه و همه ی نهادها و افراد علاقمند وتبادل نظر با شهروندان خبر دادند.

شیرین فروتن به تاریخچه ی کار داوطلبانه در دهه ی هفتاد شمسی در قالب «رابطین بهداشت» اشاره کرده و تاثیر قطع فعالیت ها و چالش های مختلفی که بعضاً لاینحل مانده را در زندگی سالمندان بیان نمودند. مهناز هرمی از مکتب خانه زمین پیما که خود در گذشته از رابطین بهداشت بودند به فعالیت در محلات مختلف شهر بر اساس نیاز مخاطب اشاره نموده و آمادگی همه جانبه را برای همکاری اعلام نمودند .طیبه نامی در ادامه ی صحبت های دوستان بر ثبت فعالیت های بیست سال گذشته در اوز تاکید کرده و با توجه به تجارب شغلی و اجتماعی سی و یکساله خود در شبکه بهداشت در بخش آموزش اعلام همکاری نمودند .

پروین صالحی ضمن تشریح کارگاه های هنر با سالمندان که توسط فرزندشان تجربه خوشایندی را بوجود آورده است همکاری داوطلبانه ی را در این زمینه اعلام نمودند.

با توجه به اینکه مبنای فعالیت های انجمن دوستداران کودک اوز بر پایه توجه به رشد و تکامل همه جانبه کودکان است، بیشترین مخاطب ما، بزرگسالانی هستند که کودکان را دوست دارند بخصوص والدین، مربیان، پرستاران، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که نقشی تاریخی در تربیت و شکل گیری شخصیت کودکان دارند.

در طرح یکساله «یاسهای سپید»، انجمن دوستداران کودک اوز با توجه به اساسنامه و اهداف و توان و زمانی که در اختیار دارد، تعهد خود را به گروه «مهرجنوب» در حیطه «افزایش سلامت روان و نشاط و شادکامی سالمندان»  اعلام کرده است. این تعهد در قالب برنامه های آموزشی و جشنواره ها و قطعاً با همراهی و همکاری همه نهادها امکان پذیر است .

انتظار داریم که پس از یکسال، از بین همشهریان سالمند، گروهی جویا، کوشا و پویا شکل بگیرد و مدیریت به طور کامل به خودشان منتقل شود که البته با توجه به اعلام خبر تشکیل بنیاد فرزانگان از سوی خانم نامی نماینده بهزیستی به امید خدا این انتظار به یقین تبدیل می شود.

در پایان متنی در یادبود مرحومه رقیه درودی توسط زبیده بخشی زاده عضو هییت مدیره  قرائت و منور فقیهی نژاد عضو دیگر هییت مدیره به یاد و خاطره ی مادر از دوستان پذیرایی نمودند.حسن ختام این نشست  بازدید کامل از موزه مردم شناسی اوز بود .

فرزانه نورافشان – اعضای هیات موسس و رییس هییت مدیره انجمن دوستداران کودک اوز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد