پرواز بی بازگشت ایرباس ­­

احمد خضری: ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ هیچگاه از یاد و خاطره ملت ایران فراموش نمی شود. این روز برای مردم صبور و خداجوی اوز نیز روزی است که یادآور جنایات آمریکا و شهادت گروهی از همشهریان ماست.

 پرواز ۶۵۵ شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران (هما) از تهران در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست. خلبان باتجربه آن محسن رضائیان ۳۸ ساله با سابقه ۷ هزار ساعت پرواز دستور داد تا زودتر مسافران بندرعباس سوار و به سوی دبی پرواز کنند. کارها با سرعت پیش رفت و قرار بود هواپیما ساعت ۱۰ صبح از بندرعباس عازم دبی شود. اما ۱۷ دقیقه تاخیر به عمل آمد و ساعت ۱۰ و ۱۷ دقیقه هواپیما از فرودگاه بندرعباس به پرواز درآمد. ایرباس A300حالا برای آسمان آماده شده بود و مسافران از همه جا بی خبر نیز برای آسمانی شدن آماده بودند مدت پرواز از بندرعباس تا دبی را ۲۸ دقیقه اعلام شد. هواپیما در ارتفاع ۱۲ هزار پائی بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس به سرعت و آرامش خاص در حال پرواز بود. خلبان رضائیان بطور مرتب به برج مراقبت فرودگاه های بندرعباس و دبی در تماس و وضعیت خوب خود را گزارش می داد. تعدادی از مسافرانی که از بندرعباس به مسافران تهران- دبی پیوستند از اهالی شهرستان اوز بودند که با هزاران امید و آرزو در صندلی های خویش با دلهره و عجله ولی با سکوت جا گرفته و کمربندهای خود را بسته بودند، مرتضی قادری نژاد فرزند صیاد احمد با همسرش شاجهان بخشی زاده و دو فرزندش احمد و فاطمه در یک ردیف نشسته بودند. پدر برای سرگرمی فرزندانش از طریق پنجره با نشان دادن دریا آنان را سرگرم می کرد. 

عبدالرحیم کمال که از طریق دبی قصد رفتن به کویت را داشت به اتفاق ابوالقاسم آقایاری، جواد آقایاری، منیژه قاسمی، صدیقه هنری، سعید کمالی، سیدکامل انصاری، محمدقلی پور و بهرام مبارکی در اندیشه رسیدن به دبی با هم بحث و گفتگو می کردند. از سوئی دیگر در آب های نیلگون خلیج فارس ناوجنگی وینسنسز آمریکایی با رادارهای نیرومند خود در حال اسکن کردن منطقه بود که راجرز کاپیتان این ناو شئی را در صفحه رادار خود مشاهده کرد. این شئی در حدود ۳۸ کیلومتری ناو درحال پرواز بود، که راجرز دستور داد تا دو موشک را با هدف اصابت به هواپیمای ایرباس تنظیم شود. در این زمان کاپیتان رضائیان به برج فرودگاه بندرعباس اعلام کرد که قصد صعود به ارتفاع ۱۴ هزار پائی را دارد و همه چیز عالی است، اما فرمانده ناو وینسنسز آمریکا دستور شلیک را صادر کرد. موشک اول به بال هواپیما برخورد کرد و موشک دوم نیز دم هواپیما را جدا ساخت و هواپیما هم بلافاصله در دریا سقوط کرد. 

فاجعه ای دیگر توسط آمریکا در تاریخ ثبت شد. عملیات جمع آوری اجساد قربانیان با بسیج کامل منطقه یکم دریائی ارتش بندرعباس به همراه اعزام ۸۰ تن غواص و دو فروند ناوهای تنب و لاوان و دو هواپیما و چهار فروند بالگرد آغاز شد. این عملیات با فعالیت شبانه روزی در مدت ۵۲ روز در دمای هوای ۵۲ درجه سانتی گراد انجام شد و کار جمع آوری را بسیار مشکل می کرد. چون موشک دوم باعث شد مسافران به بیرون پرتاب شده و پوست سر و بدن آن کنده و گوشت بدن اکثر مسافران تکه تکه شده و متلاشی و بدن آنها در سطح دریا شناور شده بود. 

در نهایت تنها پیکر و قطعات بدن ۱۷۸ نفر از ۲۹۰ نفر سرنشین هواپیما که ۶۶ تن کودک بودند پیدا شد. در پایان ماجرا هیچ کدام از فرماندهان و خدمه جنایتکار ناو آمریکایی محاکمه نشده حتی به فرمانده آن در پایان خدمت مدال شجاعت هم داده شد. دولت آمریکا ۵۵ میلیون دلار به خانواده قربانیان و مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. شهرستان اوز که در دفاع مقدس نیز شهید و ایثارگر تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است در سال ۶۷ نیز مورد تهاجم خشم و نفرت آمریکا قرار گرفت و عده ای از شهروندان به درجه رفیع شهادت رسیدند. مردم اوز یاد و خاطره همه شهدای بزرگوار اسلام از صدر تاکنون بویژه شهدای حمله موشکی ناو وینسنسزآمریکا را در خلیج فارس را گرامی می دارند. ۱-جواد آقایاری ۲-ابوالقاسم آقایاری ۳-سیدکامل انصاری ۴-شاجهان بخشی زاده ۵-مرتضی قادری نژاد ۶-احمد قادری نژاد ۷-فاطمه قادری نژاد ۸-منیژه قاسمی ۹-محمد قلی پور ۱۰-عبدالرحیم کمال ۱۱-سعید کمالی ۱۲-صدیقه هنر ۱۳-بهرام مبارکی که نام و یادشان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و بویژه تاریخ اوز جاوید مانده است. 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد