آب انبارها آبگیری شدند

به گزارش پسین اوز، و به نقل از دبیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان اوز در سال زراعی جای با بارش افزون بر ۳۱۲ میلی متر باران در شهر اوز، تمامی آب انبارهای این شهرستان بطورکامل آبگیری شدند.

احمد خضری افزود: طبق آمار تایید نشده در شهرستان اوز حدود یکهزار آب انبار(برکه) وجود دارد که حدود ۷۵ درصد این آب انبارها سالم و مورد استفاده هستند، که بیشتر آنها دربارندگی های اخیر بطور کامل آبگیری شده اند.

خضری با بیان این که بسیاری از اهالی هنوز آب برکه ها را به دلیل پایین بودن (EC) و شیرین بودن آنها برای شرب بر سایر آب ها ترجیح می دهند. گفت: آب سدسلمان فارسی نعمت بزرگی است که در منازل اوز جاری است و در بسیاری از منازل با استفاده از آب شیرین کن خانگی از این آب بهداشتی برای مصارف شرب و غیره بهره می برند. دبیر میراث فرهنگی اضافه کرد که برکه (آب انبار) در شهرستان اوز نماد ایثار و همت مردم و نیکوکاران بوده و علاوه بر آن برکه ها بارگه امید تشنه لبان در مناطق گرم و خشک جنوب است.

دبیر میراث فرهنگی اظهار داشت: به دلیل این که نقش برکه ها در زندگی و حیات مردم منطقه تاثیرگذار بوده اند توانسته ایم چند باب برکه را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانیم، که برکه سلفی، حاج رئیس، شیخ و ملامحمد و غیره از جمله این برکه ها هستند. وی در پایان گفت: هیات امنائی برای شناسائی و نگهداری برکه ها تشکیل شده است که از آنان قدردانی می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد