آب خلیج فارس در سال ۱۴۰۵ به اوز می‌رسد

مدیر طرح انتقال آب خلیج فارس به شمال استان فارس از ورود آب دریا به شهرستان‌های جنوبی فارس در سال ۱۴۰۵ خبر داد.

به گزارش پسین اوز، مدیر ابر طرح انتقال آب خلیج فارس در جمع گروهی از مسئولان و معتمدان شهرستان اوز در فرمانداری گفت: برای انتقال آب خلیج فارس به شمال استان فارس ۱۲ زون به صورت موازی اجرا که مجموعه اوز و بیرم در زون‌های ۳ و ۴ قرار دارد.

مسعود بهمن پور افزود: استفاده از آب دریا و انتقال آن به شهرها چند سالی است که به عنوان یک راهکار مفید مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان که استفاده از انرژی خورشیدی هم اقدام ورایج شده است .

وی در ادامه گفت: ۸۰۰ مایل ساحل خلیج فارس داریم که شهرهای ساحلی جنوبی در فقر آب به سر می‌برند. هدف این طرح بهره‌برداری بخش صنعت و کشاورزی استان‌های هرمزگان، فارس و اصفهان و تامین آب شرب شهرستان‌های جنوبی فارس است.

تاکنون دو خط انتقال آب:۱- از بندر خمیر تا گل گهر در سال ۱۴۰۰ و ۲-از چاه بهار برای اصفهان و زاهدان انجام شده است و حالا خط سوم از کوشکنار پارسیان به لامرد و ایزدخواست آباده در شمال فارس انجام می‌شود. این خط بر خلاف خط‌های گذشته از جوار شهرهای زیادی عبور کرده که طبق اصول فنی و مهندسی سعی شده است تا شهرستان‌های مسیر از آب بهره‌مند شوند. یک مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در جنوب شرقی شهر اوز با حجم ۲۰۰ میلیون متر مکعب، معادل ۷۰۰۰ لیتر بر ثانیه ساخته می‌شود که از آنجا شهرستان‌های اوز، گراش، لارستان و حتی خنج بهره‌مند می‌شوند.

بهمن پور افزود: این آب گران قیمت است. چون کیفیت آن مانند آب معدنی است؛ که هزینه پمپاژ لوله و مخزن هم اضافه می شود . پس از ورود آب دریا به منطقه آب سد سلمان فارسی تهاتر شده و از آن در جای دیگر استفاده می‌شود. برای انتقال آب پایدار در شهرستان‌های جنوب فارس ۲۰ ایستگاه پمپاژ و ۲۰ مخزن ساخته می‌شود. خطوط لوله استاندارد در عمق ۵ متری زمین نصب می‌شود و از خطوط  نمی‌توان آب گرفت. پس حتماً پمپاژ و مخزن لازم است. در زون‌های ۳و۴و ۵ آب به بیرم، اوز و بنارویه می‌رسد.

در ابتدای نشست محمد محمدی فرماندار گفت: این طرح توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تاکنون چندین جلسه در فرمانداری انجام شده و سعی کرده‌ایم که پس از ورود آب به شهرستان بتوانیم آب را به بخش‌ها به ویژه بیدشهر هم برسانیم.

فرماندار با اشاره به ظرفیت مشارکت مردمی در بخش‌های مختلف از جمله راه افزود: که در مسئله آب مردم مشارکت قوی خواهند داشت.

رام برزین بخشدار بیدشهر، نوازالله مختاری نماینده مردم بخش بیدشهر و احمد خضری در مورد کمبود آب در بخش بیدشهر و لزوم استفاده آنان از آب دریا و سد سلمان فارسی سخن گفتند.

جعفر راستگو دستیار مردمی سازی فرمانداری و فریدون نامی رئیس شورای شهر اوز از ورود آب به شهرستان‌های جنوبی به ویژه اوز اظهار رضایت کرده و گفتند این موضوع باید اطلاع رسانی گسترده شود و مسلماً مردم مشارکت می‌کنند.

عارف حسین‌پور دهیار کهنه و انسیه گلابی بخشدار مرکزی نیز نظرات خویش را ابراز کردند. بخشدار مرکزی درباره مشکلات محیط زیست گفت، که در جواب اعلام شد از نظر محیط زیستی تمام جوانب امر، تحقیق دانشگاهی شده و رعایت گشته و جای هیچگونه دغدغه‌ای نیست .بهمن پور هزینه اجرای طرح که در سه فاز انجام می‌شود به ترتیب فاز اول ۴۰ هزار میلیارد تومان و فازهای ۲ و ۳ افزون بر صد هزار میلیارد تومان خواهد رسید. احمد خضری رئیس خانه مطبوعات گفت: این طرح خصوصی است که توسط دکتر ظهیر امامی به عنوان سرمایه‌گذار انجام می‌شود؛ و وی یک فرد خیر هم محسوب می‌شود.

شرکت‌ فراآبرسان آب را به حوالی شهرستان‌ها می‌رساند و این مسئولان هر شهرستان هستند که با همکاری آبفاوبا سرمایه‌گذاری می‌توانند آب را به روستاها، بخش‌ها و غیره برسانند.

مسئولان شهرستان اوز از هم اکنون با رایزنی می‌توانند آب را برای روستاهای کهنه و توحید و بخش بیدشهر برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

در این نشست مهندس مسعود بهمن‌پور مدیر و مجری طرح، مهندس روح الله شجاعی مسئول امور مالی شرکت و مهندس پاک فطرت مدیر ناحیه یک طرح حضور داشتند.


2 دیدگاه

  1. درودبر مردم و مسولین و درود بر ایران با فصول رنگارگش با جنوبش ب شمالش با کویرش و دشت های سرسزش ما ایرانیم و در قاره سبز مثل اروپا نیستیم اما سبز اندیشان در طول تاریخ ملی و منطقه ای فراوان داشتیم که ایران را سرسبز و از خشک سالی نجات داده اند و کارکرد و عمل گذشتگان، ایران رااز سه اهریمن خشک سالی و دروغ و دشمن نجات داده است در زمینه خشک سالی ابتکارات ملی چون حفر قنات و ابتکارات محلی و منطقه ای چون احداث برکه که هرکجا برکه ای بنشسته برخاک آنجا مرز لارستان است و درود فراوان بر روح و روان مردگان و جسم سبز این زندگان خیراندیش و همه سبزاندیشان خطه کهن لارستان بزرگ . باید افتخارکنیم به بزرگان دیروزخودکه هر طرحی و پروژه ای در گذشته داشتند بدون لطمه به محیط زیستی اجرا می شده است اما متاسفانه خیلی و یا اکثر طرح ها در دهه های اخیر لطمات بسیاری به محیط زیست زده است از سدسازی های متفاوت تا پروزژه های گازی و غیره که انجا که عیان است چه حاجت به بیان هست و من نوعی و حقیر به عنوان یک شهروند لارستانی بسیار نگرانم مبادا این پروژه هم به محیط زیست دریایی چون شوری دریا و مرگ دریا زیستان و گرمی هوا و غیره لطمه ای وارد آید اما جای خوشحالی است که صدایی متفاوت هم در جلسات شنیده می شود . بخشدار محترم مرکزی و مردمی خانم گلابی در باره مشکلات محیط زیستی این پروژه گفتندکه قابل تحسین هست واما جواب مبهم بود و متاسفانه در میان همهمه و شادی آوردن آب به منطقه گم می شود مسولین عاشق و مردمی عاشق تر از مسوولین نسبت به منطقه که مبادا عاشقان هم کاری کنند که باز آرد پشیمانی و پشیمانی آخر هم سودی نخواهد داشت این صدا باید رساتر گردد و طرح کارشناسی محیط زیستی شفاف تر به رویت برسانند و مسوولین منطقه هم در این امر مهم پافشاری نمایندو تجربه تلخ سدسازی ها در اینجا باز تکرار نگردد و باز بگوییم که هردم آید غمی از نو به مبارک بادم و اطاله کلام نشود و من آنچه شرط بلاغ هست با تو می گویم تو از سخنم خواه پند گیر خواه ملال .

  2. هم ولایتی وقضیه محیط. زیست

    آقای رفیعی. شرایط محیط. زیستی. را باید. در مقابل. تشنگی منطقه. وماندگاری. مردم. منطقه بررسی کرد. چنانچه دراینده. آبی. برای. زندگی. نداشته. باشیم. خود. بخود. شرایط. محیط. زیست. هم. فراهم. نیست. واکثر. مردم. ازین. منطقه. کوچ. خواهند. کرد. اما با آمدن. آب. وابادی. به حال. محیط. زیست. هم با توجه. به. تکنولوژی های. روز. فکری. خواهد. شد بیشتر باید نگران. آب. وابادانی. برای. لارستان. به قول. شما. بزرگ. باشیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد