اعتراض نماینده مجلس به صداوسیما

: به گزارش پسین اوز وبه نقل از دفتر نماینده شهرستان هاى لارستان ، خنج ، گراش واوز ، جمشید جعفر پور به دلیل به کار بردن زبان مردم شهرستان خنج به “اچمى”در برنامه مسابقه ایران مورخه دوم فروردین ٩٩از شبکه یک سیما طى شماره ١١٢/۵/٢٠-٩٩/٠١/٠۵به رئیس سازمان صداوسیما اعتراض کرد . جعفر پور در این اعتراض زبان مردم خطه جنوب از جمله خنج را “زبان لارى” دانست ، وى همچنین اضافه کرده است که در مسابقه دیگرى ، حلوا مسقطى که ویژه لارستان است به نام حلواى شیرازى نسبت داده شده است .

در این مورد لازم است که به استحضار خوانندگان رسانیده شود ، که زبان مردم جنوب فارس ، شمال وغرب هرمزگان وبخشى از استان بوشهر وغیره باقى مانده از زبان پهلوى باستان ودر حقیقت پارسى پهلوى بوده که مربوط به دوره ساسانیان است . این زبان در حال حاضر به ١- لارستانى ٢-لارى٣-اچمى معروف است . البته گروهى زبان لارستانى وعده اى اچمى وتعدادى که بیشتر شهروندان لار هستند ، به نام لارى قبول دارند . بدیهى است گروهى هم هیچکدام را قبول ندارند ، دسته اخیر معتقدند بهتر است آنرا خودمونى ویا ایراهستانى نامید


3 دیدگاه

  1. سلام
    کجاش لاریه که این اومده زبان رو بنام خودشون مصادره میکنه؟؟

  2. بهتر است در این مورد مقاله نوشته شود

  3. نسرین انصاف پور

    زبانشناسان، زبان مردم منطقه لارستان را زبان لارستانی یا زبان لاری می نامند. آنچه که امروز زبان اچمی گفته می شود نامی است بدون ریشه که در هیچ یک از منابع تاریخی یا زبان‌شناسی وجود ندارد. این نام را عده ای که می خواهند خود را از منطقه لارستان جدا بدانند برخود گذاشته اند و هیچ اعتبار تاریخی و زبان شناسی ندارد. بنا به چنین نام گذاری باید پرسید چرا اچمی و چنین کج سلیقگی در نامگذاری را نمی توان فهمید. اگر قرار باشد در هر جا هر کس بخواهد چنین نامگذاری هایی بکند، پس از مدت کوتاهی هویت تاریخی و فرهنگی چنین مناطقی بی ریشه و فراموش خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد