امپراطوری برکه ها ادامه دارد

* حمیرا نامدار: نگاهی دوباره به شهرمان می اندازیم. قلب شهر در طپش است. مدتی است دیگر چهره شهر تغییر نکرده و به پیری زودرس گرفتار آمده است حتی در هفته دولت که همه انتظار داشتند پروژه ای مهم کلنگ زنی و یا افتتاح شود. متاسفانه به جز افتتاح روکش آسفالت از هیچ چیز دیگری خبری نبود.
گشتی در شهر می زنیم. طرح میدان خروجی غرب شهر باز هم دچار یک شوک و حاشیه شده است. خروجی شهر میدانی که محل عبور هر رهگذر اوزی و مسافرانی است که وقتی به نزدیکی این میدان می رسند فقط یک سئوال ذهن آنها را مشغول می سازد و آن اینکه چرا تمامش نمی کنند؟؟ البته می توان گفت با وجود برکه های زیادی که در کنار آن قرار دارد و اکنون به ۱۵ برکه تبدیل شده است المان برکه نمی تواند جذابیت زیادی به آن میدان بدهد کاش نماد دیگری برای آن طراحی شده بود چون به عنوان یک نماد ماندگار خواهد ماند.
مسئله دیگری که امسال شهر را بسیار تحت تاثیر قرار داده بود مسئله آب بود. مادربزرگ صدا می‌زند و می‌گوید منبع آب خالی شده و می‌خواهد تا به برکه محل بروند و آب برایش بیاورند. مادربزرگ معتقد است هیچ آبی، آب برکه نمی‌شود و حاضر نیست آب برکه را با آب لوله‌کشی عوض کند به عقیده او طعم و مزه خوب آب باران را نمی‌شود با هیچ چیز دیگری مقایسه کرد.
متأسفانه امسال همچون سال های گذشته شاهد قطعی مکرر آب در تابستان بودیم که دردسرهایی زیادی برای مردم به همراه داشت. مردم در حالی روزهای میانی تابستان را سپری می کردند که معضل بی آبی امان آنها را بریده بود و از عدم اطلاع رسانی مسئولان نیز به شدت گله داشتند. در بسیاری از مناطق شهر مردم با قطعی آب و یا افت فشار مواجه بودند. با توجه به فصل تابستان و گرمای شدید و افزایش جمعیت، نیاز به آب در این روزها بیشتر احساس می‌شد و انتظار می‌رفت مسئولین مشکلات حوزه آب را مستقیم با خود مردم در میان بگذارند.


در این میان نکته ای که بسیاری از شهروندان از آن گلایه مند بودند این که قطعی آب به هیچ عنوان به آنها از قبل اطلاع رسانی نمی شد و به یکباره آب برای چندی ساعت و حتی چند شبانه روز قطع می شد. زمانی هم که با مسئولی تماس می گیریم هیچ پاسخ قانع کننده ای دریافت نمی کنیم و حتی گاها اعلام می کنند ما در آن منطقه قطعی آب نداریم و یا در بهترین حالت می گویند افت فشار باعث قطعی شده است.
با توجه به این شرایط حتی ذخیره سازی آب هم برای ما مشکل بود زیرا هم فشار آب خیلی کم و هم ساعات قطع آب بسیار زیاد بود. خدا به سازنده برکه ها خیر بدهد چون شهروندان در طول سال آب آشامیدنی خود را از برکه ها تهیه می کنند. بهتر که کولرهای آبی نداشتیم. کلافگی از قطعی مکرر آب معمولا یک روز در میان آب قطع می شود و روزهایی هم که آب وصل می‌شد، فشار ضعیفی داشت که حتی برای استحمام هم با مشکل جدی مواجه بودیم. باید آبی وجود داشته باشد که ما آن را ذخیره کنیم اما وقتی دو روز می‌گذرد و یک قطره آب نداریم چگونه آن را ذخیره کنیم. وجود هوا در شبکه آب و چرخش عقربه های کنتور آب هم معضل دیگری است. ظاهرا در صف ایستادن و پرداخت هزینه های اضافی، برای آب آشامیدنی، برای ما کافی نبود. مشکلاب کم آبی و گاهی نایابی آب در فصول مختلف و به طور عمده در تابستان و حتی در پاییز و زمستان ادامه دارد. باید برای مشکل ما چاره اساسی بیندیشند. فرسودگی شبکه آبرسانی این تازه بخشی از مشکلات حوزه آب بود که موجب می شد درصد بالایی از آبی که به زحمت مهیا می شود در مسیر رسیدن به منازل مشترکین به هدر برود.
اگرچه مسئولین می‌گویند در حال پیگیری برای برطرف کردن مشکلات حوزه آب هستند اما روز به روز بر وضعیت بحرانی آب افزوده می‌شود. قبلاً می گفتند چون کمبود منبع داریم، دچار مشکل بی آبی هستیم. امروز می گویند چون آبی که از ایستگاه گراش به اوز می آید ضعیف بوده و نمی تواند آب شهر را تامین کند. تا فراد چه بگویند؟
جای سوال است و من به عنوان یک شهروند نمی دانم مخاطب خویش را چه کسی قلمداد کنم؟؟؟؟؟؟
*عضو شورای نویسندگان


2 دیدگاه

  1. امید- .............

    مطالب بلند بالا و خوبی در رابطه با این گزارش با نام امید-…….. چند روزه که نوشته و ارسال کرده ام اما منتشر نمیشود هیچ توهین هم به افراد و شخصیتی نشده و مطالب فنی و موشکافانه بوده. علت عدم انتشار آن مشخص نمیباشد

    • با سلام
      مطلبی با این عنوان به دست ما نرسیده است. ممنون می شویم دوباره آن را ارسال کنید.
      با تشکر پسین اوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد