انجام عمل مجرای اشکی با روش آندوسکوپی DCRدر بیمارستان امام رضا(ع) لار

اشک ریزی بیش از اندازه(یا همان اپیفورا)، اگر درمان نشود ممکن است باعث سلولیت و آبسه کیسه اشکی ودر نهایت آسیب به چشم و نیز آسیب به پوست حساس ناحیه ی پلک شود. یک چشم سالم، در حالت عادی برای جلوگیری از خشک شدن سطح رویی چشم ، اشک تولید میکند. وقتی این اشک ها روی سطح چشم ترشح می شوند، با بسته شدن پلک بر روی تمام غشاء چشم پخش شده و به سمت سیستم خشکسازی چشم یا همان مجرای اشک و بینی(nasolacrimal) فرستاده می شوند.

اگر مجرای اشک گرفته باشد، ممکن است کیسه ی اشکی عفونت کند. این گرفتگی و عفونت احتمالی می تواند به همه ی قسمت های مجرای اشکی سرایت کند اما معمولا داخل کیسه ی نازولاکریمال(اشک و بینی) رخ می دهد.

وقتی مجرای اشکی-بینی شما مسدود می شود، به جز ریزش اشک از چشم، علائمی همچون تخلیه ی مداوم مخاط، التهاب و قرمزی گوشه ی داخلی چشم، و سوزش و خارش، و یا آسیب های دیگری بیمار را درگیر می نماید. این بیماری اغلب با یک سری آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند، اما عمل جراحی درمان دائمی و مطمئن تری ست.

اگر کیسه اشک بخاطر گرفتگی مجرای اشکی دچار عفونت شده باشد، در این مورد عمل جراحی به شدت توصیه می شود.

راههای درمانی این نوع بیماری یک روش اکسترنال یا همان برش پوستی می باشد و روش دیگر آندوسکوپی می باشد این جراحی از سرخ شدن دوباره ی گوشه ی چشم و التهاب دردناک آن جلوگیری می کند.

در این جراحی (با روش آندوسکوپی) که یک شیوه جدید درمانی محسوب می شود، برای عبور اشک از چشم به بینی، مسیر تازه ای به وجود می آورند.

در اکثر جراحی های آندوسکوپی خارجی از نوعی داروی بی حسی موضعی، و در برخی دیگر از آنها فقط از یک داروی بیهوشی معمولی استفاده می کنند. عمل جراحی داخلی را اصولا دو جراح انجام می دهند ؛ یک متخصص جراحی چشم، و یک متخصص جراحی گوش و حلق و بینی. در این روش، گاهی باید دیواره ی جداکننده ی دو سوراخ بینی را صاف کنیم تا لوله ی آندوسکوپی بتواند به سمت یکی از سوراخ ها خم شود، در غیر این صورت خیلی به سختی میتوان این عمل را انجام داد.

بیشتر بیمارهایی که این عمل را انجام میدهند، همان روز مرخص می شوند اما تعداد خیلی کمی را هم ممکن است به مدت یک شب در بیمارستان نگه دارند.

و اما جایگاه این نوع عمل در سطح شهرستان لارستان در مرکز آموزشی درمانی لارستان چگونه است.

با هماهنگی صورت گرفته توسط معاون درمان و با حضور دو پزشک متخصص دکتر محمد حسن ریخته گر متخصص چشم و دکتر محمد جواد ریخته گر متخصص گوش حلق و بینی در مرکز آموزشی و تشکیل تیم درمانی مشترک، بر روی بیماران با مشکل مجرای اشکی این روش درمانی جان تازه ای گرفت و با بیش از ۱۰۵مورد عمل جراحی از طریق عمل آندوسکوپی  بیماران را تحت عمل جراحی قرار دادند و از مزایای عمل آندوسکوپی که همان بهبودی زود هنگام ، ترخیص سریع بیمار،  نمایان نشدن جای زخم بر روی پوست که  به علت داخلی بودن عمل می باشد و کاهش درد، ورم و کبودی دور چشم  می باشدبرخوردار شدند.

گفتنی است این نوع عمل در سراسر کشور و بالاخص در استان به طور محدود صورت می گیرد ولی با همت پزشکان متخصص شهرستان لار این مهم  در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) محقق شده است.


1 دیدگاه

  1. سایتهای منطقه. واخبار. جدید

    مدتی است که. اخبار. لارستان. را. با تاخیر. چند. روزه. بازتاب. داده. میشود. انهاییکه اهل. فرهنگ. واخبار. هستند خیلی زودتر انرا. مطلع میشوتد. لا اقل سعی. شود. اخبار. مهم منطقه ک از سایتهای. لارستان. گرفته میشود. زودتر. اطلاع رسانی. نمایید. با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد