اهمیت مکتب خانه ها

عبدالرحمن عبداله پور: فرا رسیدن روزهای گرم تابستان و سپری شدن ایام درس و مدرسه، همیشه والدین را جهت برنامه ریزی برای فرزندان خود به تکاپو وا می دارد. روزهای فراغتی که دانش آموزان از آمدنش خوشحال می گردند و حس خوش پایان امتحانات، این خوشحالی را دو چندان می کند. علی الخصوص اگر نمرات پایانی آنها رضایت بخش بوده باشد.

اما این فراغت اگر چه مایه مسرت دانش آموزان است، سبب دغدغه ی دو چندان والدین می گردد. روزهای طلایی که اگر از آن استفاده نشود، در چشم به هم زدنی سپری شده و با بوی ماه مهر تازگی اش را از دست می دهد. این روزهای غنیمتی است که می بایست از آن در جهت رشد فرزندان امروز بخصوص در مواردی که خدمات دهی مدارس در آن مطلوب نیست بهره برد. شرکت در کلاس های علمی، هنری، ورزشی و … می تواند استعدادهای بالقوه ای که در نهاد انسانها نهان است را شکوفا سازد و والدین فردا را آگاهتر و پخته تر از نسل امروز گرداند.

از جمله برنامه هایی که ضرورت آن در این برهه از زندگی انسان احساس می شود، شرکت در کلاس های آموزش قرآن است.

کلاس هایی که بذر اعتقاد و اندیشه ی سالم را در پرتو وحی، در خاک وجود فرزندان قرار داده و به مرور زمان پرورش می دهد. اگر چه مدارس در این زمینه اقداماتی انجام داده و می دهند اما پرواضح است که فاصله ی ملموسی است بین آنچه دانش آموزان در این زمینه هستند و بین آنچه باشند.

شالوده عمارت اسلام در جسم و جان آدمی را با طنین آیات قرآن بنا می نهند زیرا هدایت را باید از آن جست و اول قدم در راه بهره بردن از آیات نورانی اش، رمزمه کردن آنهاست.

خواندن است که دانستن می آفریند و چه زیباست آن «بخوانی» که نخستین بار جبرئیل عیله السلام بر پیامبر علیه الصلاه و السلام نازل نمود. آری باید خواند تا دانست و باید دانست تا بتوان بکار بست. آموزش قرآن در مکتب خانه ها در مناطق ما، سابقه ای طولانی دارد و کمتر کسی را می توان یافت که مدتی را در آن سپری نکرده و از آن خاطره ای نداشته باشد. شیوه های تدریس و آموزش به مرور زمان تغییر کرده و مکتب خانه های امروزی، خود مدرسه ای آکادمیک است که علاوه بر آموزش قرآن، دانش آموزان بسیاری از مفاهیم پایه ای دین را در آن فرار می گیرند.

فراهم نمودن محیطی سالم که دانش آموزان بتوانند علاوه بر یادگیری، نیازهای دیگر خود را در زمینه های مختلف بویژه اجتماعی و ورزشی برطرف سازند ارزشمند است. معلمین مکتب خانه ها که به مانند گذشته ها هنوز هم برخی آنها را «ملا» صدا می زنند جهت تصدی مقام تدریس، آموزش ها می بینند تا کیفیت آموزش افزایش یابد و خلوص نتایج ارتقاء پیدا کند.

کلاس های فراگیر آموزش قرآن که امروزه در گوشه و کنار شهر و روستاهای ما برپا شده است، مهم ترین وظیفه پدر و مادر که همانا آموزش قرآن و راه درست زیستن به فرزند خویش است را با تمام مشقت هایش به دوش کشیده و دانش آموزان را در مسیر رشد ایمان و اخلاق و توانمند شدن یاری می کند. دامنه آموزش مکتب خانه ها مانند سابق محدود به تابستان نیست و خدمات رسانی به آینده سازان شهر در طول سال ادامه دارد. اگر چه این حجم از فعالیت ها قابل ستایش است اما والدین گرامی باید بدانند که خدمات مکاتب به هیچ عنوان، مسئولیت ایشان را کاهش نمی دهد، بلکه والدین می بایست ضمن ارتباط مستقیم و همکاری با سیستم مذکور، توجه ویژه به امانت های الهی در دست خویش داشته باشند و مهم ترین سرمایه های زندگی خود را به بهترین شکل ممکن پرورش دهند تا روشنی چشمان همگان گردند.

*کارشناس رشته شریعت و مدرس امام شافعی اوز


2 دیدگاه

  1. پیشنهادی کاملاً اشتباه!
    کودکان به استراحت احتیاج دارند و باید از تعطیلات لذت ببرند

  2. همشهری ورکود اخبار مهم2

    مدتی است که در اوز از خبرهای مهم واساسی خبری نیست نه از شورا وشهرداری ونه از بخشداری وشورای اداری وبیشتر اخبار فرهنگی وورزشی است نه از تاسیس ادارات ومیادین و……اینگونه خیرها نیست خدا رحم کند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد