اوز و ایـران در سـال ۹۸ (۱)

احمد خضری: یادداشت زیر که در ۶ قسمت تقدیم مردم صبور و شریف شهرستان اوز است رویدادهائی است که من در جریان آن حضور فعال داشته و لحظه به لحظه آن ثبت و دارای سند و مدرک است. بنابراین نظر دوستان بر این یادداشت ها را پذیرا بوده و امید داریم حقایق روشن تر به اطلاع مردم برسد.

سال ۱۳۹۸ برای مردم اوز در حالی آغاز شد که کوه و دشت و دمن شاداب و سرسبز برروی مردم صبور منطقه لبخند می زد. در آغاز سال ۹۸ که کمتر خانواده ای در اوز یافت می شد که درخانه بماند و اغلب برای استفاده از طبیعت زیبا در بیابان ها و دشت های اطراف به سر می برده و غروب پس از استشمام عطر گل های شب بو به شهرباز می گشتند. چون سال ۹۸ که با باران های شادی آور و ملایم آغاز شد و مردم منطقه اوز سرمست از تصویب ارتقاء بخش اوز در اواخر پاییز ۹۷ در کمیسیون سیاسی و دفاعی هیات دولت که با حمایت استانداری، وزرات کشور و دکتر سیدمحمود علوی صورت گرفته بود منتظر تصویب نهائی در نوروز ۹۸ بودند. گرچه گروهی در نماز جمعه ۱۴ دی سال ۹۷ در لار با شعار و طومار اظهار داشتند: «تا لار استان نشود هیچ بخشی شهرستان نشود» و این طومار به مهر و امضای بسیاری از مسئولان هم رسیده و باعث دغدغه مردم صبور و بافرهنگ اوز شده بود.

ولی گروهی دلسوز که قبلا در زمینه ارتفاء فعال بودند، سعی کردند بهتر و بیشتر امور را به عهده گرفته و مدیریت کنند. سال ۹۸ برای جنوب فارس با شادی مردم و طبیعت آغاز شد. ولی از یکم تا ۱۱ فروردین بخش های مختلف کشور درگیر سیل شد. اولین روز سال سیل در گلستان، مازندران و خراسان ۱۷ نفر را به کام مرگ برد و ۵ فروردین سیل در خوزستان و کرمانشاه و البته شهر شیراز حادثه آفرین شد. در این سیل ۲۳ نفر جان خود را از دست دادند. مردم جنوب فارس،  به سیل شیراز توجه ویژه کردند. چون بارندگی در شیراز از ۸ صبح روز دوشنبه ۵ فروردین ۹۸ آغاز و فاجعه ای غیرقابل تصور را بوجود آورد. در دروازه قرآن سیل جان ۲۱ نفر را گرفت و بالاخره این که در ۱۱ فروردین در استان های لرستان و همدان هم سیل جاری شد و ۲۱ نفر کشته شدند.

بنابراین مردم اوز قانع شدند که هیات دولت در فروردین به جز سیل به سایر امور بویژه تقسیمات کشوری ورود نمی کند. وزیر کشور اعلام کرد: خسارت سیل های فروردین ۹۸ بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. ۲۲ فروردین ۹۸ دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت به دعوت دکتر جعفرپور در لار حضور یافت و مسائل و مشکلات را بررسی کرد و ۲۷ فروردین دکتر احمد اقتداری گراشی پژوهشگر و نویسنده معروف در تهران بدرود حیات گفت و اردیبهشت ماه ۹۸ مصادف با سالگرد خروج واشنگتن از برجام بود که کشور ایران کاهش تعهدات خود را به دلیل عدم تعهد ۵ کشور اروپائی آغاز کرد.

ایران در این ماه اعلام کرد که فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می کند. این موضوع واکنش شدید کشورهای آمریکا و اروپائی را بوجود آورد و ایران را تهدید کردند. با این جریانات موضوع ارتقاء بخش های فارس به تعویق افتاد. اما پیگیران و نمایندگان ۷ بخش استان فارس همچنان موضوع ارتقاء را در استانداری، وزارت کشور و حتی هیات دولت پیگیری و دنبال می کردند. سوم اردیبهشت ۹۸ پیکر مرحوم استاد احمد اقتداری در گراش تشییع و به خاک سپرده شد. در چهارم اردیبهشت دکتر علیرضا سرداری رئیس هیات باستان شناسی اعزامی به لارستان گفت: بخش اوز قدمت یکصد هزار ساله دارد.

ادامه دارد …


2 دیدگاه

  1. رسولى از بندر

    یکى از محاسن خاطره نویسى ، روشن شدن بسیارى از ابهامات است اول مطلب که خوب شروع شده بود ، باید این مطالب شفافتر وبیشتر نوشته شود

  2. عبدالله خضری (تهران)

    با سپاس از جناب خضری که می دانم با چه پشتکاری پیگیر ارتقاء اوز بودند. از پیگیری های مستمر اداری تا نوشتن طرح توجیهی در ارتباط با ارتقاء و غیره
    خوب است پیرامون جزئیات و چگونگی انجام تحقیقات و نگارش طرح توجیهی مزبور نیز بنویسند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد